هفت‌برکه – سمیه کشوری: معرفی فیلم قهرمان ناخوانده از ریچارد رمزی و جوئل اسمالبون (۲۰۲۴) و گروه موسیقی جالبوت

Komod 91 Unsung Hero

خانواده‌ای با محور موسیقی

فیلم قهرمان ناخوانده Unsung Hero یک فیلم درام مسیحی آمریکایی محصول سال ۲۰۲۴ به نویسندگی و کارگردانی ریچارد رمزی و جوئل اسمالبون است. بازیگرانی چون دیزی بتس، جوئل اسمالبون، جاناتان جکسون، لوکاس یورک بلک، کندس کمرون بیور، دیزل لا توراکا، هیلاری اسکات و لنس ای. نیکولز در این فیلم حضور دارند.

فیلم الهام گرفته از داستان واقعی خانواده جوئل اسمالبون نویسنده، کارگردان و بازیگر این فیلم است. در سال ۱۹۹۱، خانواده اسمال‌بون از سیدنی استرالیا به نشویل در ایالت تنسی آمریکا نقل مکان کردند تا شروعی جدید داشته باشند. دیوید و همسرش هلن، پس از فروپاشی شرکت موسیقی دیوید در استرالیا، زندگی و شش فرزند خود را برمی‌دارند و با رویاهای بزرگ شدن صنعت دیوید در موسیقی در ایالات متحده به نشویل مهاجرت می‌کنند. اما آیا این مهاجرت و شروع دوباره با موفقیت همراه است یا نه؟ این چالشی است که این خانواده‌ی بزرگ با آن روبرو می‌شوند.

انسان همواره با امید به شروعی دوباره و از نو ساختن، زندگیِ خود را دگرگون می‌کند و دست به تغییر می‌زند؛ ولی اینکه همیشه این شروع همان‌طور که ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم یا امید به پیشرفت آن داشته‌ایم، پیش می‌رود یا نه، خود چالشی بزرگی محسوب می‌شود. نکته‌ای حیاتی که این فیلم از آغاز تا پایان با آن دست و پنجه نرم می‌کند. حالا این چالش بزرگ را در کنار یک خانواده‌ی بزرگ‌تر قرار دهید. قطعاً اتفاقی که رقم می‌خورد قصه‌ای پر فراز و نشیب، گاه شیرین و گاه تلخ خواهد بود.

فیلم با یک خانواده‌ی مسیحی و مذهبی پیش می‌رود طوری که قهرمان داستان نیز شرکت موسیقی خود را با پاپ مسیحی پیش می‌برد. با این حال این فیلم تمرکز خود را از مذهب به خانواده، مبارزه و صنعت موسیقی تغییر می‌دهد. البته باید گفت فیلم قهرمان ناخوانده یک فیلم زندگی‌نامه‌ایِ موسیقیِ صرف نیست، با اینکه شاید ظاهر داستانِ فیلم به این موضوع بپردازد. گویی فیلم بیشتر در ستایش خانواده، قدرت و ایمانِ نشات گرفته از آن است. گویی ادای احترام به شخصی است که با وجود همه‌ی سختی‌ها و مشکلاتِ پی‌درپی، باز خانواده را در کنار هم نگه ‌می‌دارد و از هم پاشیدن نجات می‌دهد. دیزی بتز در با نام هلن اسمالبون در فیلم، در نقش مادر خانواده و یک همسر همراه، با خوش‌بینی و اصالت، خانواده را پیش می‌برد و از تلاش دست برنمی‌دارد. هلن است که عنصر شفابخشی خانواده را از دل آن بیرون می‌کشد و به تک‌تکِ اغضای خانواده تزریق می‌کند. اوست که یادآوری می‌کند اگر خانواده در جایگاه درستش باشد، همچون کیمیاگری عمل کرده و مس کم ارزش را که همان مشکلات باشد، به طلای ارزشمندی چون امید تبدیل می‌کند. اینجاست که معجزه اتفاق می‌افتد.

به عبارتی این فیلم در هیکل قهرمانی گمشده، اوج و فرود تلاش‌های اسمال‌بونز برای شناور ماندن و به تعادل رسیدن در سرزمینی بیگانه را دنبال می‌کند، ولی انعطاف‌پذیری هلن و همچنین ایمان اوست که باعث بروز و ظهور قهرمان دیگری می‌شود. این قهرمان در کنار پدر خانواده یعنی اسمال‌بونز قرار دارد ولی آن را نمی‌بیند و هلن چشم بینای او می‌شود.

فیلم قهرمان ناخوانده، فیلم فوق‌العاده‌ای است برای کسانی که به دنبال یک فیلم الهام‌بخش هستند که براساس باور و ایمان جلو می‌رود و از طرفی محور اصلی خود را خانواده و قدرت برگرفته از آن قرار داده است.

Komod 91 Jalboat 1

جالبوت، نماینده‌ای از موسیقی بندرعباس

در اینجا یک گروه موسیقی دیگر از خطه‌ی جنوب به نام گروه جالبوت را معرفی می‌کنیم. جالبوت به معنی کشتی بادبانی است و این گروه موسیقی جنوبی در سال ۹۵ تأسیس شد. اعضای گروه محمدعلی ذاکری قشمی (خواننده)، حامد حمیدزاده (گیتارباس)، محسن خاش (پرکاشن)، آیدین رادکیا (درامز)، آرش رئیسی (گیتار کلاسیک)، آرشام غفوری (گیتار الکتریک)، آرین ملکیان (کیبورد و پیانو)، هومان عمادی (گیتار الکتریک) هستند.

گروه جالبوت با کنسرت و انتشار تک‌آهنگ‌های «گل ا نو» و «واخ و وولک» بیشتر شناخته شد. پس از آن مانند بسیاری از گروه‌های دیگر برای پیشرفت به تهران مهاجرت کردند. در این نقل مکان سه عضو باقی ماندند و بقیه جدا شدند. اما چهار عضو دیگر در تهران به آن‌ها اضافه شدند و گروه شکل ثابت امروزی را به خود گرفت.

موسیقی آن‌ها بر اساس اشعار و ریتم‌های بندرعباسی سروشکل گرفت. اما همیشه رگه‌های موسیقی راک، جز، فانک و… به در کارشان وجود دارد.

محمدعلی ذاکری خواننده و سرپرست جالبوت درباره سبکشان می‌گوید: «حال و هوای موسیقی بندرعباسی در آثارمان یک مشخصه‌ی بارز است، ولی برای ما سبک خاصی اهمیت ویژه ندارد و فقط موسیقی تولید می‌کنیم.» جالبوت بیشتر تحت تاثیر آثار ابراهیم منصفی و علیخان حبیب‌زاده است. ترانه‌ها و اشعاری که در این آلبوم استفاده شده‌است از شاعرانی مانند نیما یوشیج، ابراهیم منصفی، عبدی محب، علی‌خان حبیب‌زاده، محمود طلوعی و فاطمه رضایی است ولی اکثر ترانه‌های جدیدشان از آثار محمود طلوعی است.

اولین آلبوم رسمی جالبوت با ده قطعه منتشر شد. سرپرست گروه موسیقی جالبوت با اشاره به اینکه مدت دو سال مشغول ضبط اولین آلبوم گروهمان بودیم، خاطرنشان کرد: این آلبوم از ده ترک تشکیل شده که شش ترک آن با گویش بندری و چهار ترک دیگر فارسی است.

‌قطعه‌های آلبوم جالبوت اینهاست: ۱- رولت روسی ۲- تو اِتندی ۳- مَش ۴- امون از زمونی ۵- لاجون ۶- واخ و وولک ۷- گپ شو ۸- شناکن ۹- فهمت ببه بالا ۱۰- داروگ.

بخشی از یکی از قطعات این آلبوم را بشنوید: