هفت‌برکه: آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای بانوان و ساخت کارگاه‌های آموزشی صنعت نفت اولویت‌های توسعه فازهای بعد مرکز خیرساز آموزش فنی و حرفه‌ای گراش است. مدیر کل در صورت همکاری وزارت نفت گراش مرکز پایلوت آموزش‌های فنی صنعت نفت در جنوب فارس می‌شود.

شهریور ۱۴۰۱ فاز نخست بزرگترین مرکز فنی و حرفه‌ای خیرساز در گراش افتتاح شد. حاج محمدرضا محسنی خیری است که قرار است این مرکز را در ۶ فاز و در زمینی به مساحت ۴۰ هزار مربع احداث کند. به گزارش هفت‌برکه ظهر روز سه‌شنبه ۹ مرداد ماه ۱۴۰۳ رهام کیائی مدیر کل اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان فارس به همراه اسما کریمی معاون اداری-پشتیبانی اداره کل و محمدکاظم شمس مسئول آموزش اداره کل فنی و حرفه‌ای برای بازدید از فازهای در حال احداث مرکز فنی و حرفه‌ای به گراش آمدند.

در این بازدید که خیر پروژه حاج محمدرضا محسنی، مهندس یاسر مهرابی، مهندس رضا نوشادی، سید عبدالمجید جهانبانی و مهندس علی اصغر نوروزی پیمانکاران پروژه و اسد محبی از مربیان این مرکز حضور داشتند، کیائی ابتدا از پروژه‌ی فاز ۲ این مرکز که در حال احداث است بازدید کرد. به گفته‌ی مهندس نوروزی، تاکنون برای دو فاز این پروژه بالغ بر ۲۰  میلیارد تومان به طور کامل از سوی خیر هزینه شده است. فاز ۲ این مرکز در طبقه پایین شامل چند کارگاه و در طبقه دوم شامل دو سوئیت برای اسکان اساتید و دو بخش برای اسکان کارآموزان از شهر و روستاهای دیگر است.

Fani01

کیائی: پروژه تاخیر نداشته و طبق زمان‌بندی ما در حال پیشرفت است

مدیرکل در پاسخ به سوال خبرنگار هفت‌برکه درباره‌ی تاخیر در احداث و بهره‌برداری از فاز دو این مرکز پس از دو سال گفت: «پروژه تاخیری نداشته و اتفاقا یکی از بهترین پروژه‌های استان است. ما فازبندی کردیم و نیامدیم کل مجموعه کامل شود و بعد بهره‌برداری کنیم. کل پروژه ۶ فاز است که خیر می‌سازد و ما در کنار ایشان هستیم. از لحاظ استانداردهای بین‌المللی یکی از بهترین پروژه‌های استان است. در هیچ پروژه‌ای تا به حال تا این حد استانداردسازی نداشته‌ایم که مثلا کف و دیوار سنگ باشد و یا مثلا سیستم گرمایشی پکیج و رادیاتور باشد. پروژه داشته‌ایم که ده سال به بهره‌برداری نرسید اما از سال ۱۴۰۰ ما با این خیر جلسه داشته‌ایم. فاز اول ۱۴۰۱ افتتاح شد و قرار این است که فاز دو ۱۴۰۳ افتتاح شود. هر کارگاه فنی و حرفه‌ای بخش مهم آن تجهیزات است که باید تامین شود. فعالیت پروژه طبق برنامه‌ی پیش‌بینی‌شده ما دارد پیش می‌رود و امیدواریم تا پاییز امسال به بهره‌برداری برسد.»

رشته‌های وزارت نفت در راه آموزش در مرکز فنی و حرفه‌ای گراش

کیائی در بخشی از این پروژه که قرار است طبق وعده‌ی او و پیگیری‌های اداره کل به آموزش برخی رشته‌های وزارت نفت اختصاص یابد گفت: «طی مکاتباتی که از طریق اداره کل فنی و حرفه‌ای داشتیم و از زمان نمایندگی آقای حسین‌زاده شروع شده و اکنون با نماینده‌ی جدید آقای بروجردی هم مطرح کرده‌ایم، قرار شد جلسه‌ای داشته باشیم با حضور آقای پاکوری و ایشان. نماینده هماهنگی‌های لازم را در تهران انجام دهد تا ما بتوانیم تجهیزات لازم را از وزارت نفت بگیریم و مستقر کنیم.»

قول تامین بخشی از تجهیزات از سوی اداره کل

او سپس در مورد بخش‌های مختلف این مرکز و آموزش رشته‌های مختلف آن گفت: «قسمت بالا آموزش گردشگری است و هم این که گاهی که کارآموز از شهرهای اطراف می‌آید می‌تواند آنجا اسکان داشته باشد. به محض اینکه اینجا تمام شد تجهیزات نصب خواهد شد. مجوز از سازمان خواهیم گرفت و به طور مستقل و مستقیم خواهد بود و به صورت آنلاین با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور لینک می‌شوید تا هر موقع کسی برای سنجش مراجعه کرد انجام دهید تا گراش و روستاهای اطراف نیازی نباشد به لار بروند. برای سنجش باید مجوز سازمانی هم بگیریم که دیروز تهران بودم و طی صحبتی قول مساعد برای گرفتن آن دادند.»

کیائی برای کمک به تجهیز این پروژه قول‌هایی هم داد و گفت: «تامین کابینت و کمد دیواری کارگاه‌های پایین با ما. برای طبقه بالا هم که مهمانسرا است نصب کولر دیواری را انجام می‌دهیم و تخت‌ها را هم می‌دهیم بسازند.»

FaniVaErfehii

راه‌اندازی رشته‌های مختص بانوان با تمرکز بر بازاریابی

کریمی معاون اداری-پشتیبانی اداره کل در مورد راه‌اندازی برخی رشته‌های مختص بانوان در این مرکز هم گفت: «در رشته‌های بانوان، رشته‌های گلابتون و خوس در حوزه‌ی خلیج‌فارس بسیار علاقه‌مند هستند و خرید تضمینی انجام می‌دهند. اگر ما بتوانیم آن طرف بازار فروش پیدا کنیم اینجا بانوان می‌توانند در این رشته‌ها مشغول به کار شوند. از نظر قیمت هم آنجا بهتر می‌خرند تا برای خانم‌ها انگیزه وجود داشته باشد. بازاریابی حوزه‌ی خلیج‌فارس اگر انجام شود این مرکز این قابلیت را دارد که بتواند کارآموز تربیت کند و گواهینامه‌ی قابل ترجمه در حوزه خلیج‌فارس صادر شود. آنجا مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای ندارند و از این جهت گواهینامه‌ی اینجا موردتایید آنها است.»

تشکیلات سازمانی مرکز همچنان در انتظار روند اداری

مهندس نوروزی یکی از پیمانکاران مجموعه هم با اشاره به استفاده از بهترین مصالح و تجهیزات برای این فاز گفت: «مثلا برای سیستم گرمایشی می‌توانستیم با هزینه‌ی خیلی کمتر بخاری نصب کنیم اما رادیاتور انتخاب شد تا خطر جانی و مسئولیت را نداشته باشد. این مسئله بالای پانصد میلیون تومان به ما هزینه تحمیل می‌کند.سیستم برق مجموعه هم طوری است که هر مدلی بخواهید تغییر کاربری دهید نیازسنجی شده و جواب می‌دهد.»

نوروزی اما در مورد عدم استقلال مرکز گراش که همچنان منتظر اقدام سریع‌تر از سوی اداره کل است گفت: «همه‌ی این آموزش‌ها منوط به این است که ما نیروی رسمی و مربی در این مرکز داشته باشیم. ما تنها کمک‌حال هستیم و می‌خواهیم کاری برای شهرمان انجام دهیم.»

کیائی در پاسخ و در توضیح چارت اداری مورد نیاز برای استقلال این مرکز گفت: «این پروژه الان کددار و رسمی است. در بحث تشکیلات اداری مکاتبات هشت شهرستان جدید را به همراه گراش انجام داده‌ایم و منتظریم روند اداری آن طی شود. وقتی تشکیلات ساختاری تکمیل شد می‌توانیم بحث جذب نیروی انسانی را انجام دهیم. از طرف دیگر خوشبختانه قانونی برای اساسنامه‌ی سازمان در مجلس مصوب شده است که مراکزی که خیرساز است هیئت امنایی می‌شود و همیشه آنها تصمیم خواهند گرفت. مصوبات آنها را مدیرکل تایید می‌کند و اجرایی می‌شود.»

حاج محمدرضا محسنی خیر این پروژه درباره‌ی موضوع هیئت امنا گفت: «دو سه نفرخیراندیش پیدا شده‌اند و با آنها صحبت کرده‌ایم و تمایل دارند برای هیئت امنا بیایند.»

مرکز چندمنظوره‌ی آموزش فنی و حرفه‌ای گراش

مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گراش چندمنظوره و اولویت فاز ۲ آن با آموزش رشته‌های بانوان است. کیائی در مورد بخش‌های مختلف آموزشی این مرکز هم گفت: «اینجا چندمنظوره و با تمرکز بر آموزش بانوان است. در دو بخش بانوان و برادران آموزش در نظر داریم. اینجا کارگاه فن‌آوری اطلاعات است و این رشته‌ مشترک است. کارگاه بعدی صنایع دستی مثل خیاطی، آشپزی و شیرینی‌پزی است. آموزش گردش‌گری که باید در منطقه رونق بگیرد مخصوصا در بحث سلامت که گراش یکی از قطب‌های درمان منطقه‌ی جنوب است. خوابگاه شبانه‌روزی برای کارآموزانی که در روستاها هستند یا شب می‌خواهند مستقر شوند هم در نظر گرفته شده است. حتی دعوت از اساتید از شهرهای دیگر برای آموزش رشته‌های مختلف و محل اسکان آنان. کارگاه آن طرف، کارگاه رشته‌های سنگین مربوط به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است که وزارت نفت قول مجوز آنها را داده است.»

آموزش رشته‌های وزارت نفت بر اساس نیازسنجی و بازار کار در این مرکز  

شمس مسئول آموزش اداره‌ی کل استان درباره‌ی رشته‌هایی که از وزارت نفت برای این مرکز درخواست شده گفت: «طبق استعلامی که از شرکت ملی نفت ایران شد، رشته‌هایی که بر اساس نیازسنجی و بیشترین جذب بازار کار و نیازمندی در صنایع را دارد ابلاغ شد که شامل جوشکاری کد، جوشکاری آرگون و جوشکاری CO2 است. رشته‌های لوله‌کشی صنعتی، برق صنعتی، ابزار دقیق، فن‌آوری اطلاعات و HSE نیز ابلاغ شده است. لیست تجهیزاتی که درخواست داده‌ایم برای این رشته‌هایی است که بیشترین نیازمندی وجود دارد و امیدواریم بتوانیم تجهیزات را پس از دریافت کردن مستقر کنیم.»

FaniVaErfehii2

استقلال مرکز همچنان در پیچ و خم مکاتبات اداری

کیائی درباره‌ی بحث استقلال مجموعه فنی و حرفه‌ای گراش از لار هم خبر تازه‌ای نداشت و به نظر می‌رسد مکاتبات همچنان ادامه‌دار خواهد بود. کیائی گفت: «این پروژه چون خیرساز است و کارهای مقدماتی آن انجام نشده بود کد نداشت. حتی سیستم‌های دولتی نمی‌توانستند به این مجموعه کمک کنند. با پیگیری‌های سال گذشته و سفر استاندار به گراش، خیر با ایشان صحبت کردند خوشبختانه یکی از پروژه‌های استان بود که کد گرفت. کدگرفتن کار ساده‌ای نیست. بعد از اخذ کد بحث گرفتن انشعابات و کمک‌های مالی دولتی انجام می‌شود و بعد از افتتاح و بهره‌برداری بحث تشکیلات ساختاری ردیف می‌شود یعنی چارت سازمانی. هشت شهرستان جدیدالتاسیس فارس چارت سازمانی ندارند و گراش یکی از این شهرستان‌ها است که مرکز دارد اما فاقد تشکیلات ساختاری است. کارها و نامه‌نگاری‌ها انجام شده و گراش جلوتر از هفت شهرستان دیگر است چون تعدادی از آنها حتی مرکز ندارند.»

او  تامین نیروی انسانی و مربی برای این مرکز نیز آن را منوط به داشتن ساختار سازمانی دانست و گفت: «در سیستم‌های دولتی اول باید ساختار سازمانی داشته باشید و بعد از تعریف آن نیروی انسانی با دادن آگهی استخدامی تامین می‌شود.»

مشکلات آسفالت، خط تلفن و برق مرکز

کیائی در مورد دیگر مشکلات این مرکز از جمله مشکل خط تلفن، آسفالت مسیر و تقویت برق ترانس نیز گفت: «فاز یک که تکمیل است و مشکل سیستم گرمایشی و سرمایشی و برق ندارد. فاز دو هم امروز با خیر تفاهم کردیم که کابینت و کمددیواری‌های آن توسط اداره کل انجام شود. بحث آسفالت که خود شهرداری قول انجام آن را داده است که چون به سمت مسکن ملی می‌رود باید یکپارچه باشد و با این تردد مسیر اگر مقطعی انجام شود خراب می‌شود.»

بخش تجاری این مرکز نیازمند صدور مجوز از شهرداری است

کیائی همچنین درباره‌ی چگونگی تامین بودجه‌ی این مرکز با اشاره به اینکه کل پروژه خیرساز است، کمک اداره کل را ناچیز دانست و گفت: «کل پروژه خیرساز است و ما خیلی کم توانسته‌ایم کمک کنیم.»

احداث بخش تجاری این مرکز از دیگر موضوعات مورد بحث در دیدار با مدیرکل بود و او در پاسخ با اشاره به لازم بودن صدور مجوز آن از سوی شهرداری گفت: «مجوز بخش تجاری را باید شهرداری صادر کند. ما دو جلسه داشتیم که خیر، آقای حسین‌زاده، شورای شهر و شهردار حضور داشتند که قول همکاری دادند اما هنوز عملیاتی نکرده‌اند. ما توقع داریم وقتی قولی می‌دهند عملی کنند تا خیر هم انگیزه داشته باشد چون یک کار مردمی است. آنجا اسمش تجاری است اما نه برای اینکه از آن پول دربیاوریم. به این معنا که مثلا فردی آموزش می‌بیند. او توانایی تامین اجاره مغازه را ندارد. یکی از مغازه‌های این مرکز با شارژ کم در اختیار او قرار می‌گیرد تا بتواند خوداشتغالی ایجاد کند. هدف‌گذاری بخش تجاری این مرکز برای کسانی است که آنجا آموزش می‌بینند.»

کیائی: مرکز فنی و حرفه‌ای گراش پایلوت شهرستان‌های همجوار در آینده‌ای نزدیک

کیائی همچنین درباره‌ی ساختمان مرکز و زمان نهایی بهره‌برداری از آن گفت: «این پروژه طرح توسعه است یعنی به تناسب استقبال از آن توسعه می‌یابد. با افتتاح فاز یک دیدیم باید در فاز دو ظرفیتی برای خانم‌ها هم ایجاد شود. یا بعضی از روستاها برگشتن برایشان سخت است، پس فاز دو را با این مدل پیش‌بینی کردیم که هم رشته‌های مختص خانم‌ها باشد، هم رشته‌های گردشگری و هم جای اقامت برای کارآموزان راه دور. در آینده هم منوط به همکاری وزارت نفت اگر یک سری تجهیزات مربوط به شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی به ما بدهند اینجا را پایلوت آموزش‌های جنوب کشور هم می‌کنیم. قبلا مقدمات و مکاتباتی انجام شده است با نماینده‌ی قبلی و نماینده‌ی فعلی هم قول همکاری داده‌اند. در صورت استقرار آن رشته‌ها، گراش پایلوت شهرستان‌های همجوارش خواهد شد. نیازسنجی و پژوهش گام بعدی هر فاز است.»

حاج محمدرضا محسنی خیر مرکز فنی و حرفه‌ای گراش نیز گفت: «تجهیزات پتروشیمی و نفت و گاز بهترین هدیه اداره کل است. من خیلی این دغدغه را داشتم که بتوانم چیزی مفید برای منطقه بیاورم. بهترین چیزی که آقای کیائی این بار آوردند، یکی قول تجهیزات نفت و پتروشیمی است که اگر محقق شود برای گراش و اطراف بهترین کار است.»