هفت‌برکه: طی یک برنامه مشترک بین دو وزارت‌خانه بهداشت و رفاه، کودکان ۶ تا ۵۲ ماه‌ای که از سوءتغذیه رنج می‌برند، مشمول سبد حمایتی می‌شوند. این طرح در گراش در حال انجام است و خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های سلامت و پزشک خانواده، وضعیت فرزندان خود را چک کنند.

Koodak 01
سیما محمدی، کارشناس تغذیه معاونت بهداشت گراش، در گفتگو با هفت‌برکه گفت: «یک برنامه مشترک بین وزارت رفاه و وزارت بهداشت است و پرداخت هزینه با وزارت رفاه و تشخیص و پیگیری آن با وزارت بهداشت است.»

محمدی ادامه داد: «وزارت بهداشت به مسئولان واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشت و بعد این مسئولین هم به نیروهای زیردست‌شان که کارشناسان علوم تغذیه هستند، اعلام می‌کند که شما باید در جمعیت تحت پوشش‌تان، کودکانی را که دارای سوء تغذیه هستند شناسایی کنید و اسامی‌ آنها را برای ما بفرستید.»

محمدی در مورد چگونگی این طرح گفت و اجرای آن توضیح داد: «حداقل ۶ ماه به این کودکان سبد داده می‌شود و ما باید کودکانی را انتخاب کنیم که سن‌شان از ۶ ماه تا ۵۲ ماه به پایین است، که در طول ۶ ماهی که به آنها سبد داده می‌شود کودک سنش بالای ۵ سال نرود. به مراقبان سلامت و بهورزها در خانه‌های بهداشت و مراقبان سلامت‌ که در پایگاه‌های دولتی و خصوصی کار می‌کنند، اعلام می‌شود و آنها در جمعیتی که تحت پوشش‌شان هست باید شناسایی کنند و اسامی را برای معاونت بهداشت ارسال کنند و ما مجدد خودمان بررسی می‌کنیم که آیا این کودکان سوءتغذیه‌ای هستند یا نه؟»

محمدی از روند تشخیص این نشانه (سوء تغذیه) در کودکان گفت: «از روی نمودار رشد کودک و براساس قد و وزن بچه‌ها مشخص می‌شود، اگر کودکی کم وزنی، لاغری، کوتاهی داشته باشد واجد شرایط دریافت سبد حمایتی است.»

او در مورد وضعیت گراش و اولویت‌بندی این کودکان گفت: «اولویت‌بندی برای کودکان با کم‌وزنی شدید، لاغری شدید و کوتاه‌قدی شدید است. منتها ما در گراش آمار بالایی از این کودکان با این علایم نداریم. من به شخصه اسم کودک کم‌وزن، لاغر و کوتاه‌قد را رد می‌کنم و اسامی برای وزارت بهداشت می‌فرستم.»

«وظیفه‌ی وزارت بهداشت سنجش کودکان براساس سوء تغذیه است. منتها خانوار از طرف وزارت بهداشت معرفی می‌شوند به وزارت رفاه و وظیفه‌ی وزارت رفاه، سنجش کودکان بر اساس دهک‌بندی‌ها است و بر اساس دهک‌بندی خانوار به آنها هزینه داده می‌شود. دهک‌‌های ۱ تا ۵ هر ماه یک میلیون، دهک‌های ۶ و ۷ هر ماه ۶۰۰ هزار تومان به آنها تعلق می‌گیرد و دهک‌های ۸ تا ۱۰ به انها هزینه‌ای تعلق نمی‌گیرد.»

محمدی از روند بعد از تاییدیه هر دو وزارت گفت: «اگر کودکی از نظر هر دو وزارت تایید شد، اسم او در لیست سبد حمایتی ثبت می‌شود و ماهیانه به او هزینه تعلق می‌گیرد. شارژ شدن هزینه سبد حمایتی این کودکان فقط به کارت یارانه‌ای خانواده که در وزارت رفاه ثبت شده است واریز می‌شود و طوری نیست که ما از خانواده‌ها شماره حساب بگیریم.هر خانواده از طریق برنامه «شما» می‌تواند متوجه بشود که ماهیانه این هزینه وارد کارتش شده است یا نه؟ البته از طریق پیامکی که وزارت رفاه به خانواده‌هایی که مشمول این طرح می‌شوند هم به خانواده‌ها اطلاع داده می‌شود.»

‌وی ادامه داد: «خانواده‌ها با کارت یارانه‌شان و مراجعه به مراکزی که کالابرگ الکترونیکی دارند، می‌توانند خرید انجام دهند. با این هزینه‌ها هم یک سری اقلام خاص قابل خریداری است و خانواده‌ها هرجور دلشان می‌خواهد نمی‌توانند خرید بکنند. این هزینه‌ها تا ۶ ماه ادامه دارد و دائما از سمت معاونت بهداشت پایش می‌شود که حتما وضعیت سوء تغذیه این کودکان بهبود یافته است یا نه؟ در غیر این صورت این هزینه‌ها قطع می‌شود.»