هفت برکه: «اورژانس گراش، خیلی اورژانسی به آمبولانس و نیروی کار و خودرو فرماندهی عملیات نیاز دارد.» این را جلال ایزدی، پرستار نمونه مرکز اورژانس  ۱۱۵ گراش می‌گوید.

jalal ezadi 1402

به گزارش هفت برکه: در هفته‌ی پرستار، به سراغ پرستارانی می‌رویم که کمتر آن‌ها را به عنوان پرستار می‌شناسند. امسال جلال ایزدی، آمنه صبوری‌نیا، علی اکبر اجرایی از مرکز اورژانس ۱۱۵ گراش هر سه با سابقه‌ای ۱۲ ساله، به عنوان پرستاران نمونه شهرستان معرفی شدند.

جلال ایزدی، پرستار نیست او کارشناس رشته‌‌ی فوریت‌های پزشکی است‌. در گفت‌وگویی که با هم داشتیم او از سختی‌ها و مشکلات کارشان برایمان می‌گوید. او با تعریفی از وظایف پرسنل اورژانس ۱۱۵ گفت:«پرسنل اورژانس ۱۱۵ یا گروه پرستاران؛ شامل افراد با رشته‌های مختلف،مانند فوریت‌های پزشکی – پرستاری، هوشبری و تکنسین اتاق عمل و پزشک می‌شود که در واقع همه این متخصصین با هدف مراقبت و اقدامات اولیه پزشکی پیش بیمارستانی، برای افراد با بیماری و یا آسیب‌های تهدید کنده حیات، تلاش می‌کنند.»

او به تفاوت و شباهت‌های دو رشته‌ی پرستاری و فوریت‌های پزشکی اشاره می‌کند و می‌گوید:«تفاوت و شباهت رشته‌ی پرستاری و فوریت‌های پزشکی این است که پرستاری با هدف کار در مراکز درمانی و بیمارستانی در مقطع کارشناسی آموزش می‌بینند ولی فوریت‌های پزشکی جهت کار در پایگاه‌های اورژانس و با هدف انجام اقدامات اولیه و درمان پزشکی پیش بیمارستانی در مقطع کارشاسی آموزش می‌بینند که در واقع این رشته زیر مجموعه پیراپزشکی است. خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی گراش نیز این رشته‌ها را دارد و خانم‌ها و آقایان می‌توانند در این رشته‌ها تحصیل کنند.»

او ادامه داد:«اورژانس گراش در سال ۸۹ با یک پایگاه عملیاتی شروع به فعالیت کرد که در این مدت منجر به افزایش پایگاه شهری و جاده‌‍‌ای و تشکیل ستاد اورژانس شامل مرکز ارتباطات و عملیات “دیسپج” ، مرکز هدایت عملیات بحران«EOC» و مرکز پایش مراقبت‌های درمانی«MCMC» شده است که به صورت شبانه‌روزی فعال و به مردم خدمات می‌دهند.»

ایزدی با تاکید بر این که اورژانس ۱۱۵ فقط به پایگاه‌های اورژانس شهری و جاده‌ای معدود نمی‌شود، می‌گوید:«مرکز اورژانس شامل؛ پایگاه‌های عملیاتی شهری و جاده‌ای، مرکز ارتباطات و عملیات(دیسپج)، مرکز هدایت عملیات بحران (EOC)، مرکز پایش مراقبت‌های درمانی (MCMC) و واحد آموزش، نقلیه و … است.»

او با بیان این که در اورژانس گراش نیروی کار کافی نداریم، می‌گوید:«پرسنل عملیاتی پایگاه‌ها به صورت شیفت‌های ۲۴ ساعته مشغول به خدمت هستند که هر پایگاه طبق استاندارد و مصوب سازمان اورژانس کشور می‌بایست در مجموع ۹ نفر نیرو در هر پایگاه داشته باشند. که ما معمولا بطور میانگین در هر پایگاه ۵ نفر نیرو داریم. دیگر واحدهای اورژانس هم به صورت شیفت‌ در گردش صبح، عصر و شب مشغول به فعالیت و خدمات‌رسانی هستند. کمبود نیروی انسانی متاسفانه فشار مضاعفی به پرسنل تحمیل کرده است که این امر در دراز مدت باعث فرسودگی شغلی فرد می شود ودیگر آن‌ها توان جسمی و روحی که باید داشته باشد را ندارند.»

پرستار نمونه بخش فوریت‌های پزشکی، پیشنهاد می‌کند:«با توجه به بازار کار خوبی که رشته فوریت‌های پزشکی دارد و از طرفی نیاز به جذب نیروی بومی در اورژانس گراش پیشنهاد می‌‌کنم خانم‌ها و آقایان که قصد ادامه تحصیل دارند، رشته فوریت‌های پزشکی را انتخاب کنند.»

او با عنوان این موضوع که اورژانس گراش نیاز اورژانسی به آمبولانس و خودرو فرماندهی عملیات دارد، می‌گوید:«با توجه به این که در چند سال اخیر اورژانس گراش توسعه یافته نیاز اورژانسی به آمبولانس دارد. ما آمبولانس مدل ۲۰۰۴ داریم که یعنی حدود ۲۰ سال سن دارد در صورتی که عمر مفید آمبولانس ۱۰ سال است. و از طرفی هزینه تعمیر آمبولانس‌های فرسوده به شدت بالاست و نیاز به تعمیرکار متخصص دارد. با توجه به وسعت شهرستان و مسافت زیاد پایگاه‌های جاده‌ای از مرکز اورژانس، ما نیاز به خودرو فرماندهی عملیات، جهت پشتیبانی حوادث ویژه و یا تصادفات پر تلفات در محل حادثه داریم که اورژانس گراش از این خودرو محروم است.»

ایزدی به دیگر مشکلات کارکنان اورژا‌نس اشاره کرد و گفت:«دیگر مشکلات پرسنل وزارت بهداشت معوقه چندین ماهه از پرداختی هاست. حتی حقوق هم دیگر جوابگوی مخارج زندگی نیست.»

او در پایان توصیه‌های به همشهریان در هنگام تماس با اورژنس دارد و می‌گوید:«در زمان تماس با اورژانس به سوالات کارشناسان مرکز ارتباطات به طور دقیق و بدون استرس و با صبر و حوصله پاسخ دهید زیرا اطلاعات دریافتی از اعلام بیماری و یا حادثه می‌تواند در اعزام تعداد آمبولانس مورد نیاز و مدیریت بهتر صحنه حادثه و نیاز به دیگر منابع امدادی تاثیر داشته باشد.»

ناصر دلخوش، رییس مرکز حوادث و فوریت پزشکی دانشگاه گراش در تایید صحبت‌های ایزدی می‌گوید:«همان طور که اشاره شد از لحاظ وسعت خدماتی پیشرفت کردیم ولی به اندازه‌ای که وسعت خدمات پیشرفت کرده، تجهیزات و نیرویی به ما اضافه نشده است و این مساله باعث شده فشار زیادی روی ما باشد. البته تاکید من روی کمبود آمبولانس است. چرا که خیلی از اوقات ممکن است باعث شود ما نتوانیم خدمات مناسب با کیفیت خوب و در وقت طلایی به بیماران برسانیم. گاهی اوقات خرابی آمبولانس و کم بودن نیرو و پیشتبان مانع بزرگی برای خدمات‌رسانی به موقع اورژانس به مردم می‌شود. که باید هر چه سریع‌تر رفع شود.»

او با اشاره به اضافه شدن رشته‌ی فوریت‌های پزشکی به دانشکده علوم پزشکی گراش، ادامه داد:«با توجه به افتتاح پایگاه آموزشی اورژانس در سال گذشته، که پیش نیاز اخذ مجوز رشته‌ی کارشناسی فوریت‌های پزشکی در دانشکده علوم پزشکی گراش بود. این ارتقا باعث شد امسال در رشته فوریت‌های پزشکی دانشجوی کارشناسی داشته باشیم.»