هفت‌برکه: برنامه‌های روز تاسوعا و عاشورا همانند سال‌های قبل از کرونا با قدرت و قوت اجرا می‌شود.

به گزارش هفت‌برکه، چهارشنبه ۱۲ مردادماه ۱۴۰۱ جلسه برنامه‌ریزی و هماهنگی برنامه‌های روز تاسوعا و عاشورا در فرمانداری شد.

علی اکبر فتحی، رئیس شورای هیات‌های مذهبی شهرستان گراش، در خصوص تصمیمات این جلسه گفت: «طبق صحبت‌هایی که در جلسه انجام شد، قرار است در روز تاسوعا برنامه‌ی عزاداری به صورت گسترده و متمرکز در دو نقطه شهر انجام شود: گردهمایی اول در حسینیه ابوالفضل (ع) همراه با تعویض پرچم سقاخانه است، این مراسم از ساعت ۱۰ صبح با زنجیرزنی آغاز می‌شود، ۱۱:۳۰ پرچم سقاخانه تعویض و ۱۱:۵۰ مراسم سخنرانی و دعا می‌باشد. بعد از اقامه نماز ظهر و عصر پذیرایی ناهار است.»

فتحی گفت: «دومین اجتماع بزرگ عزاداران حسینی در روز تاسوعا در حسینیه شهدا واقع در گلزار شهدا ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود، حجت الاسلام رضوی اردکانی، سخنران، و حاج یعقوب مهرابی، حاج حسن باقرپور و حاج محمدحسن عباس‌پور از مداحان روز تاسوعا در حسینیه شهدا هستند. در حسینیه شهدا نیز بعد از اقامه نماز ظهر و عصر، از عزاداران برای ناهار پذیرایی می‌شود.»

فتحی در ادامه با اشاره به برنامه‌های روز عاشورا افزود:‌ «در برنامه روز عاشورا طبق برنامه سال‌های قبل از کرونا با برگزاری زیارت عاشورا در کلیه تکایا، حسینیه‌ها، مساجد و هیات‌ها برنامه شروع می‌شود و بعد از آن هیات‌ها به صورت متمرکز در حسینیه اعظم جمع می‌شوند و برنامه روضه‌خوانی اجرا می‌شود. بعد از آن برنامه سینه‌زنی، زنجیرزنی‌ و کتل مثل سال‌های قبل از کرونا به نوبه خود باقی است و همه وارد خیابان اصلی می‌شوند و نماز ظهر و عصر در کلیه مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شود. پذیرایی ناهار در اکثر مساجد و حسینیه‌ها برپاست.»

 

7Berkeh4

دوشنبه ۱۷ مردادماه ۱۴۰۱ مصادف با روز عاشورا، برنامه با زیارت عاشورا، مداحی و روضه‌خوانی ساعت ۷ صبح در حسینیه‌های اعظم، ابولفضل(ع)، چهارده معصوم(ع)، ولی عصر(ع) و علی اکبر (حاجی‌شاجان) آغاز می‌شود.

آیت‌الله سید جواد معصومی ساعت ۸ صبح در حسینیه اعظم روضه‌خوانی خواهد داشت و راس ساعت ۸:۴۵ حرکت کتل، ذوالجناح و هیات‌ها از جلو حسینیه اعظم به طرف بانک اقتصاد نوین و  خیابان هفت‌برکه و بازگشت به خیابان امام و حرکت به سمت حسینیه ابوالفضل (ع) خواهد بود.

بعد از پایان مراسم صبح عاشورا ساعت ۱۲:۵۹ نماز ظهر و عصر اقامه و از عزاداران در تمامی حسینیه‌ها، تکایا و مساجد برای ناهار پذیرایی می‌شود.

زیارت ناحیه مقدسه عصر روز عاشورا ساعت ۱۶:۳۰ در حسینیه ولی‌عصر (عج) و حسینیه شهدا خوانده می‌شود.

رئیس هیات‌های مذهبی شهرستان گراش در خصوص برنامه شام غریبان گفت: «تمامی برنامه تعزیه و شام غریبان همچون سال‌های قبل به قدرت و قوت خود باقی است و اجرا می‌شود.»

ساعت ۲۱ مراسم تعزیه توسط هیات امام سجا (ع) در بلوار شهدا جنب گلزار شهدا و مراسم شام غریبان سنتی از بلوار معلم به طرف خیابان امام و حسینیه چهارده معصوم(ع) برگزار می‌شود.

فتحی در ادامه به چند نکته که هیئات مذهبی باید در شب‌های باقیمانده دهه اول محرم رعایت کنند اشاره کرد و گفت: هیات‌ها حتی‌الامکان در هیات خود، به صورت ثابت و یا نزدیکترین خیابان خود را جهت عزاداری انتخاب نموده و از آمدن به خیابان اصلی خوداری کنند. خواهشمندیم مسیر خیابان اصلی را به هیچ وجه نبندید تا مردم و وسایل نقلیه به راحتی تردد کنند.

فتحی در ادامه افزود: در صورتی که قصد استفاده از خیابان اصلی را دارید، مسیر حرکت خود را یک سمت خیابان قرار داده و از پهنای کل خیابان استفاده نکنید تا راه‌بندان به وجود نیاید. در صورتی که قصد ورود به یک هیئت یا حسینیه‌ای دارید، حتما از قبل هماهنگی کنید و در صورتی که اجازه دادند وارد شوید. اگر در حسینیه‌ای وارد می‌شوید و منبر روضه برگزار است حتما با روضه‌خوان هماهنگی کنید تا باعث نارضایتی آنان نشود. هیاتی که به هم می‌رسند کمال تواضع و خشوع را در برابر همدیگر داشته باشند. شب تاسوعا و عاشورا خیابان اصلی بسته خواهد شد و از تردد وسایل نقلیه جلوگیری خواهد شد و هیئت‌ها می‌توانند با هماهنگی یکدیگر، با خیال راحت‌تر عزاداری کنند.

Ashora barnameh