هفت‌برکه: مادر باردار مبتلا به کرونا در حالی که به سختی برای زندگی خود تلاش می‌کرد یک دختر به دنیا آورد. ۱۰ روز بعد از تولد نوزاد، مادر و دختر در شرایط خوب قرار دارند. 

دکتر سیدجواد محقق معاون درمان دانشکده علوم پزشکی گراش، درباره جزییات این خبر در گفتگو با روابط عمومی دانشکده گفت: مادر باردار ۳۱ ساله، اهل یکی از شهرستان‌های اطراف، در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه به علت بیماری کرونا در بخش تنفس بیمارستان گراش بستری شد، که متاسفانه در دوران بستری به رغم دریافت داروهای ضد ویروس و انجام مراحل درمان، حالش روز به روز بدتر می‌شد و در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه، این بیمار به دستگاه تنفس (ونتیلاتور) وصل شد.

Baby

وی در ادامه گفت: با توجه به حساسیت وزارت بهداشت برای مادران باردار پرخطر، در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه، با هماهنگی‌هایی که با بیمارستان شیراز جهت اعزام این بیمار انجام شد، بالگرد به گراش فرستاده شد، ولی در لحظه‌ی اعزام، چون مجبور بودیم بیمار را از دستگاه تنفس جدا کنیم، متاسفانه شاهد افت اکسیژن خون بیمار شدیم و امکان اعزام وجود نداشت. اعزام این بیمار لغو، و دوباره پزشکان و کادر درمان بیمارستان، کارِ درمان این بیمار را در بخش تنفس ادامه دادند.

دکتر محقق در خصوص حساسیت زیاد برای بستری مادران باردار گفت: از روز اول و لحظه بستری این مادرِ باردار، پزشکان متخصص در گروه‌های مختلف، از جمله متخصصین عفونی و زنان و زایمان و از لحظه وصل شدن به دستگاه تنفس نیز، متخصصین بیهوشی، قلب و داخلی (یعنی تیم ۵ نفره) ، لحظه به لحظه وضعیت بیمار را بررسی می‌کردند و یک گروه واتساپی متشکل از اساتیدی از تهران نیز برای این موضوع تشکیل دادیم که گزارش‌های این ۵ متخصص در گروه ارسال می‌شد و اساتید مجرب تهران نیز راهنمایی می‌کردند و بصورت شبانه روزی وضعیت بیمار بررسی و رصد می‌شد.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی گراش درباره تولد نوزاد نیز گفت: با توجه به اینکه در روزهای اول، زمان زایمان فرا نرسیده بود، باید تلاش می‌شد جان مادر حفظ شود تا ریه نوزاد کامل شود تا بتوان کار تولد نوزاد را انجام داد.

در تاریخ ۲۸ اردیبهشت (یعنی ۱۸ روز پس از بستری و ۹ روز پس از متصل شدن به دستگاه تنفس) ، مادر باردار با همان حالت وصلِ به دستگاه به اتاق عمل منتقل، و سزارین انجام، و نوزاد متولد شد. نوزاد به بخش NICU و مادر دوباره به بخش کرونا بازگردانده شد.

دکتر محقق در ادامه اظهار داشت: با لطف و عنایت خداوند و تلاش‌های بی‌وقفه و شبانه روزی پزشکان و پرستاران، در تاریخ سوم خرداد این مادر هم از دستگاه تنفس جدا شد و از این وضعیت خطرناک نجات یافت و به زندگی لبخندی دوباره زد.

وی در پایان درباره حال عمومی مادر و نوزاد گفت: درحال حاضر حال عمومی مادر و نوزاد هر دو مساعد است.

دکتر سیدجواد محقق معاون درمان دانشکده علوم پزشکی با بیان اینکه این کار ارزشمند برگ زرین دیگری در افتخارات مرکز آموزشی درمانی امیرالمومنین علی علیه السلام گراش ثبت کرد، گفت: این فقط یک نمونه از تلاش‌های شبانه روزی پزشکان و پرستاران در نجات جان بیماران است و بر خود لازم میدانم از همه‌ی عزیزانی که در نجات این مادر باردار و نوزاد تلاش کردند به صورت ویژه تشکر کنم.

در سفر دکتر جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت به گراش و بازدید از بخش تنفس، پرونده یکی از بیمارانی که مورد بررسی قرار گرفت، پرونده این مادر باردار بود که هنوز وصل به دستگاه تنفس بود و دکتر جان بابایی تلاش برای حفظ جان این مادرباردار و نوزاد را بسیار تحسین برانگیز برشمرد.