هفت‌برکه: «امضای هر شعبده‌باز، مجموعه‌ای است که در قالب شعبده‌بازی خیابانی (استریت مجیک) منتشر می‌کند. در غیر این صورت، هیچ‌وقت به شخصیت و سلیقه هنری او پی نمی‌برید. مجموعه‌ی «سیرگر» قرار است امضای ما باشد.»

این صحبت محمد خواجی، شعبده‌باز گراشی است که با همراهی محمد حیدری (مِدریک) سال‌هاست به اجرای شعبده به صورت حرفه‌ای مشغول است. اجراهای موفق این گروه دونفره در برنامه عصر «جدید»، اسم آنها را بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخته است. حالا همکاری این دو نفر با فیلمساز شناخته‌شده‌ی گراشی، کیوان محسنی، منجر به تولید مجموعه‌ای از اجراهای خیابانی آنها در جزیره‌ی کیش شده است. این مجموعه با نام «سیرگر» به زودی در هفت قسمت به صورت اینترتی از اپلیکیشن‌ها و سایت‌های معتبر پخش می‌شود.

Sirgar Teaser 2

محمد خواجی در مورد ایده‌ی ساخت این مجموعه فیلم‌ها می‌گوید: «من با دیدن مجموعه‌های شعبده‌بازی به این هنر علاقه‌مند شدم، و نه با آموزش. مجموعه‌هایی شبیه به همین چیزی که قصد داریم بسازیم، از کریس آنجل و دیوید کاپرفیلد و دیوید بلین و… معمولا در تمام دنیا هر کس بخواهد شعبده‌بازی کار کند، از روی استیج (صحنه) شروع می‌کند، ولی من از همان ابتدا شدیدا مایل بودم که یک مجموعه داشته باشم تا در فضای بیرون از استیج هم حرکاتی را عملی کنم و مخاطبان بتوانند بارها ببینند. متاسفانه قبل از این، به خاطر هزینه‌ی زیاد و نبود فیلمبردار خوب و دلایل دیگر، این آرزو برایم دست‌نیافتنی شده بود. اما از وقتی با مدریک آشنا شدم، بیشتر در مورد این قضیه صحبت کردیم و او هم موافق بود. چون امضای هر شعبده‌بازی، مجموعه‌ای است در قالب شعبده‌بازی خیابانی (استریت مجیک) که منتشر می‌کند. اگر شعبده‌بازی ۵۰ سال هم روی استیج اجرا کند، هیچ‌وقت به شخصیت و سلیقه هنری او پی نمی‌برید چون همه‌ی آیتم یا ایلوژن است، یا کلوزآپ و یا منتال. ولی مثلا وقتی مجموعه‌ی دیوید بلین را می‌بینید، کاملا متوجه می‌شوید که او شخصیت آرامی دارد؛ یا وقتی مجموعه دی‌ام‌سی را می‌بینید، کاملا مشخص است که او عاشق سفر است و هر قسمت از مجموعه‌اش را در یک کشور مختلف ضبط می‌کند.»

کیوان محسنی نیز درباره‌ی این پروژه می‌گوید: «تمام کارهای ایده‌پردازی و طراحی این مجموعه به عهده محمد خواجی و مدریک بوده است، و آنها در واقع خالقان این فیلم‌ها هستند. ما این کار را در جزیره‌ی کیش در مدت ۱۵ روز فیلمبرداری کردیم، و اکنون در مراحل نهایی پس‌ازتولید قرار داریم که نهایتا سه هفته دیگر به پایان می‌رسد. قصد طراحان پروژه این است که آن را در یکی از پلتفرم‌های پخش ویدئو مثل فیلیمو و وودیو منتشر کنند، و تا زمان نهایی شدن تدوین کار، این مساله هم روشن خواهد شد.»

Sirgar Teaser 1

محمد خواجی سال‌هاست در کیش به اجرای حرفه‌ای شعبده‌بازی مشغول است. او در مورد انتخاب کیش به عنوان محل فیلمبرداری «سیرگر» توضیح می‌دهد: «ما این پروژه را از کیش شروع کردیم و فیلمبرداری را در جاهای مختلف و دیدنی کیش انجام دادیم. جاهایی که ممکن است اسمش را خیلی‌ها شنیده باشند، ولی نمی‌دانند چطور جایی است؛ و مثلا می‌پرسند «قلعه جنی» چیست، یا «کلبه هور» کجاست، یا چرا می‌گویند «جنگل باغو»؟ ما با یک تیر دو نشان زدیم: هم جاهای دیدنی کیش را نشان دادیم و هم آیتم‌های شعبده‌بازی را انجام دادیم و سعی کردیم شخصیت دو نفر را شکل بدهیم تا برای بیننده مشخص شود که چطور روحیاتی دارند.»

او از قصد گروهشان برای ادامه‌ی ساخت این مجموعه نیز صحبت می‌کند: «قرار است مجموعه بعدی را در تهران ضبط کنیم؛ و بعد هم در چند جای باستانی و تاریخی دیگر. همزمان با تغییر لوکیشن‌ها، شرایط آب و هوایی مجموعه هم عوض می‌شود. در این مسیر، درباره‌ی اسم«سیرگر» هم توضیحاتی می‌دهیم، اما آن را کاملا موشکافانه باز نمی‌کنیم. تا این که بعد از ضبط چندین قسمت، سرانجام به گراش خواهیم آمد و با صحبت با افراد مسن گراشی، معنا و تاریخ این کلمه را توضیح خواهیم داد.»

Sirgar Teaser 3

از دیگر عوامل این پروژه می‌توان این افراد را نام برد:

طراحان و خالقان: مدریک و محمد خواجی

فیلمبردار: کیوان محسنی

دستیار فیلمبردار: محمدرضا خواجی

پخش: پویان صدقی

صدابردار: رامین اشرفی

تدوین: علیرضا رحمانی

تیتراژ: هومن یراقی اصفهانی

در این صفحه هفت‌برکه (+) درباره محمد خواجی بیشتر بخوانید.

تیزر این مجموعه را نیز از آپارات هفت‌برکه ببینید: