هفت‌برکه – گریشنا: درخواست تعیین محدوده مراتع بین دو روستای بخش مرکزی و اعتراض به عملکرد برخی ادارات، فداغی‌ها را به فرمانداری گراش کشاند.

صبح شنبه ۱۳ اردیبهشت بعد از چند فراخوان در فضای مجازی، حدود ۳۰ نفر از اهالی فداغ برای اعتراض به ادارات منابع طبیعی و بنیاد مسکن گراش جلو فرمانداری تجمع کردند. هشت نفر از نمایندگان این جمع در جلسه‌ای با فرماندار و معاونین او مشکلات خود را مطرح کردند و ساعت ۱۱ تجمع به آرامی پایان یافت.

اصغر فرودی فرماندار گراش پس از دیدار با نمایندگان معتمدین فداغ در مورد نتیجه این جلسه گفت: «برای حل اختلاف ظرف مدت ۲۰ روز تا یک ماه آینده محدوده مراتع با هماهنگی بخشداری مرکزی، دادستانی، منابع طبیعی و شوراهای اسلامی دو روستا تعیین می‌شود. با پیگیری منابع طبیعی و همکاری دادگاه کمیسیون ماده واحده تشخیص اراضی ملی از مستثنیات مربوط به پلاک فداغ تشکیل و تعیین تکلیف می‌شود.»

فرماندار اعلام کرد ساخت و ساز در محدوده اختلافی ممنوع است: «با هر گونه ساخت و ساز غیر مجاز در محدوده اختلافی و در مراتع و اراضی زراعی برخورد خواهد شد. منابع طبیعی از طریق مقام قضایی با هر گونه تخریب و تصرف در منابع ملی مقابله خواهد کرد.»

فرماندار گراش در مورد موضوع اعتراض به بنیاد مسکن نیز گفت: «موضوع اصلی امروز در مورد مراتع بود. موضوعات مربوط به بنیاد مسکن در جلسه دیگری به زودی بررسی می‌شود.»

Fedagh 04

یک اختلاف قدیمی

اختلاف در مورد محدود مراتع بین روستای فداغ و اهالی روستای کنگ و ریشه از سال‌های پیش وجود داشته است. اما در روزهای گذشته دوباره موضوع داغ شده است. چند تن از مسئولین گراش از جمله بخشدار مرکزی و کارشناس منابع طبیعی در یک گروه واتساپی پاسخگوی سوالات بودند اما به نظر می‌رسد این پاسخ‌ها برای گروهی از فداغی‌ها قانع‌کننده نبود.

فداغ‌نیوز در گزارشی از این گفتگو از قول شادرام کارشناس منابع طبیعی نوشته است: «محدوده و مرز مشترک هر دو روستا از نظر تعریف کاملا مشخص و به صورت نوشتاری مکتوب است. مشکل اصلی در شناسایی و تعیین مکان‌هایی ست که به عنوان حدود اربعه معرفی شده‌اند.»

سید سجاد قتالی از حاضرین این تجمع در مورد خواسته اصلی معترضین گفت: «۵ سال پیش قرار بود اتاق مربوط به دامدار اهل کنگ و ریشه که در محدوده فداغ ساخته شده است، خراب شود ولی در این ۵ سال هیچ اقدامی نشده است. صورت جلسه مربوط به سال ۹۴ هم وجود دارد.»

قتالی در مورد دلیل تجمع امروز گفت: «در این مدت هیچ کدام از مسئولین اقدامی نکرده‌اند و معتمدین روستا چندین‌بار به رییس اداره منابع طبیعی مراجعه کرده‌اند. از اسفند ۹۸ است قرار بوده رییس اداره منابع طبیعی به فداغ بیاید، ولی هنوز نیامده است.»

در نوشته‌های موجود در محل تجمع بیشتر اعتراضات متوجه منابع‌طبیعی و بنیاد مسکن بود و موضوع زمین مهمترین دغدغه تجمع‌کنندگان بود.

جهانپناه: مردم چاره‌ای به جز تجمع نداشتند

همایون جهانپاه رییس پیشین شورای فداغ و از معتمدینی که امروز با فرماندار دیدار داشت در مورد نتیجه این جلسه گفت: «قرار شد صورتجلسه چهار سال قبل دوباره مدنظر قرار گیرد. در بخش دیگری موضوع شهرک صنعتی مطرح شد که ۲۰ هکتار نقشه‌برداری شده است و در حال حاضر یکی از اهالی محمدزینا بخشی از آن را تصرف کرده است. در مورد ساخت و سازهای مربوط به تپه دولاب در مسیر فداغ به عمادشهر هم صحبت شد، قرار شد مشکلات مربوط به بنیاد مسکن در جلسه جداگانه‌ای مطرح شود.»

جهان‌پناه در مورد مساله بین فداغ و کنگ‌ و ریشه گفت: «اول محدوده روستاها و در مرحله بعد ملی و‌مستثنیات بودن زمین‌ها مشخص می‌شود. قرار شد به جز شوراها و معتمدین فداغ و کنگ و ریشه از معتمدین دیده‌بان که با منطقه آشنایی دارند هم برای مشخص کردن حدود عرفی استفاده شود.»

جهان‌پناه در مورد تجمع در فرمانداری گفت:‌ «مردم چاره‌ای نداشتند این یک تجمع مسالمت‌آمیز، غیر سیاسی است تا صدای مردم به گوش مسئولین برسد.»

رییس پیشین شورای فداغ که از بندرعباس در این جمع حضور پیدا کرده بود با تاکید بر ارتباط خوب مردم فداغ و گراش گفت: «مردم و خیرین گراش برای فداغ کار کرده‌اند و ممنون آن‌ها هستیم. مسئولین اداری هر کدام بومی گراش بوده‌اند کار ما را راه انداخته‌اند ولی ادارات که مدیر غیر بومی دارند با شرایط منطقه آشنا نیستند و باعث نارضایتی می‌شوند.»

شورای کنگ و ریشه : سریع‌تر محدوده مشخص شود

محسن شکرپاره رییس شورای کنگ و ریشه در مورد این اختلاف نوشته است: «تعیین حدود دو روستا خواسته اهالی کنگ و ریشه هم است. برای بحث تعیین حد و مرز چندین بار مهندس شهسواری زحمت کشیدند وکارشناسان منابع طبیعی از استان آمده‌اند، ولیکن بر سر حد و مرز به توافق نرسیدند و نتیجه‌ای حاصل نشد»

رییس شورای کنگ و ریشه معتقد است مساله‌ای به عنوان تجاوز به حریم مطرح نیست: «جایی که دامداران روستا اسکان دارند در مراتع خود روستا است. در مورد ساخت و ساز هم بچه‌های حفاظت محیط زیست نظاره‌گر بودند که به جز کپر جهت سایه‌ی دام چیزی نبوده و این هم گفته باشم همین کپرهایی که الآن درست شده چند مدت پیش که کسی آنجا اسکان نداشته توسط افراد ناشناس آتش زده شده است.»

شکرپاره نیز خواهان تشکیل هر چی سریع‌تر جلسه تعیین حدود است: « تقاضا دارم جلسه‌ای در این خصوص با شورا و معتمدین فداغ و کنگ وریشه و در صورت نیاز از مطلعین روستاهای مجاور بگذارند تا این قضیه ان شاالله به درستی حل بشود.»

فداغ بزرگترین روستا بخش مرکزی شهرستان گراش است و روستای کنگ و ریشه در شرق این روستا و مسیر فداغ به صحرای باغ قرار دارد. 

Fedagh 03

تکمیل خبر: روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت نیز اهالی روستای کنگ و ریشه برای پیگیری موضوع محدوده دو روستا در جلو فرمانداری گراش تجمع کردند.

Kang va Risheh