هفت‌برکه – مسعود غفوری: در همین شعار طنزآمیزی که امروز در فضای مجازی و به صورت غیر رسمی در حمایت از حسین حسین‌زاده، نامزد گراش در انتخابات مجلس، منتشر شد، می‌توان چکیده‌ای از مهم‌ترین خصوصیات متمایزکننده‌ی حسین‌زاده را مشاهده کرد. کمپین تبلیغاتی حسین‌زاده بعد از جلسه‌ی اجماع و تنها چند روزی است که با قدرت راه افتاده است، اما در همین مدت کم، توانسته است نظر شهروندان و صاحب‌نظران چهار شهرستان را به خود جلب کند.

Hoseinzadeh Dakal Poster

اما در این شوخی کلامی با شعر سهراب سپهری، چه خصوصیاتی هویداست که حسین‌زاده را از رقبای اصلی‌اش متمایز می‌کند؟

یک) در وهله‌ی اول، همین روحیه‌ی طنز است که خودنمایی می‌کند. در فضای انتخاباتی بسیار جدی و عبوسی که یک سمتش به کمیسیون فرهنگی می‌رسد و یک سمتش به کمیسیون امنیت، کمپین تبلیغاتی حسین‌زاده توانسته است در کوتاه‌مدت، یک هوای تازه باشد. حسین‌زاده جوانی است که با همراهی طیف گسترده‌ای از بزرگان و جوانان سفر می‌کند، اما بخش زیادی از کارهای اجرایی او را جوانانی چابک و سرزنده انجام می‌دهند؛ و اگر جز این بود، کمپین او در این مدت کوتاه هیچ اثربخشی قابل ذکری نداشت.

دو) واژه‌ی «دکل» در این شعار، یادآور این نکته‌ی کلیدی است که حسین‌زاده‌ یک متخصص ارشد در وزارت‌خانه‌ای کلیدی است. برگ برنده‌ی او همین دور بودن از دنیای سیاست و تمرکز بر فعالیت تخصصی‌اش است. هرچند این برگ برنده می‌تواند در مقاطع حساس، به تیغ بُرنده هم تبدیل شود، و او را در مقابل رقیبان سیاستمدارش ناآماده‌تر نشان دهد. اما این به انتخاب مردم برمی‌گردد که آیا آزموده‌های قبلی دوباره آزموده شوند، یا فرصت را در اختیار فردی قرار دهند که در کار تخصصی‌اش موفق بوده است. 

سه) «مردان سیاست» هم مرجع مشخصی در انتخابات این دوره دارد. رقیبان حسین‌زاده پیش از این بارها بخت خود را آزموده‌اند و بارها موفق یا ناکام بوده‌اند. این بخت‌آزمایی باعث شده است که کارنامه‌های آنها پیش روی مردم باشد؛ کارنامه‌‌هایی که درباره‌ی سفیدی و سیاهی‌شان بحث‌ها هست. اما حسین‌زاده در مقایسه با رقبا کارنامه‌ی پاکی دارد. این پاکی به دو معناست: از یک طرف، این کارنامه برای کسانی که او را می‌شناسند، بی‌حاشیه است؛ و از طرف دیگر، برای آنها که او را نمی‌شناسند، این کارنامه سفید است. این کارنامه‌ی سفید و بی‌حاشیه از حسین‌زاده تصویری متمایز می‌سازد.

حسین‌زاده برای اولین بار در طی دوره‌های اخیر، حاصل یک عزم و خرد جمعی از خلال سازوکاری است که می‌تواند الگویی برای تمام منطقه باشد. این مهم‌ترین نکته‌ی تمایز حسین‌زاده است که در شعار طنزآمیز «جای مردان سیاست بنشانیم دکل!» بازتابی ندارد، اما به هر حال یادآوری‌اش خالی از لطف نیست!

13981125 Ejma Majles 17

Hoseinzadeh Naft Poster