هفت‌برکه – گریشنا: گروه آموزشی نردبان که چند سالی است در حوزه توسعه آموزش در گراش فعالیت می‌کند، در ادامه نشست‌های خود برای دومین بار به هم‌اندیشی با دبیران مقطع متوسطه دوم پرداخت.

پنجشنبه گذشته، ۹ آبان ماه ۹۸ نشستی صمیمی بین دبیران، مدیران متوسطه دوم و مسئولین اداره آموزش پرورش گراش با اعضای گروه‌ نردبان در سالن کنفرانس اداره آموزش و پرورش برگزار شد. در ابتدای برنامه، صادق حاجی‌پور که مدیریت جلسه را بر عهده داشت، ضمن خوش‌آمدگویی، گزارش مختصری از سابقه نشست‌های مشابه و نتایج آن ارائه کرد.

عارفه فردوسی، دبیر جدید نردبان، آغاز‌گر نشست بود. او به نمایندگی از نردبان و شورای مرکزی جدید این گروه، رویکرد عمومی این جلسات را استفاده از تجربه و پیشنهادات دبیران برشمرد. او با ابراز امیدواری جهت همراهی دبیران مدارس گراش با مجموعه نردبان، از قصد این گروه جهت تداوم این نشست‌ها برای بهبود هرچه بیشتر وضعیت آموزشی دانش‌آموزان و مدارس خبر داد.

13980812 Nardeban Dabiran 7

نباید کمک‌های مالی را ماست‌مالی کنیم

مصطفی خورشیدی، از دبیران با‌سابقه و عضو فعلی شورای اسلامی شهر، در مهلت ۴ دقیقه‌ای خود درباره‌ی فعالیت نردبان اشاره‌ای به نیاز شهر به ایجاد انجمن‌های مستقل و NGOهای درسی و مشاوره‌ای کرد. او همچنین با انتقاد به وضعیت کنونی، فقدان دو مسئله‌ی استعدادیابی و نیازسنجی توسط آموزش و پرورش را گوشزد کرد و تلاش برای حل آن را ضروری دانست. خورشیدی با اشاره به اهمیت مسائل مالی در زمینه آموزش افزود: «در حضور جمع قول می‌دهم؛ کمک‌های مالی را نباید با ۴ یا ۵ [میلیون] تومان ماست‌مالی کنیم. باید از کشورهای خلیج در حد چند میلیارد به حساب‌های آموزش و پرورش بیاوریم. دوران به دانش‌آموز گفتن «برو درس بخون» تمام شده و باید برای دانش‌آموز ایجاد انگیزه کرد!»

محمدرضا پاک‌سرشت، معاون پشتیبانی اداره آموزش و پرورش، سخنران بعدی نشست بود. او بخشی از زمان خود را صرف پاسخ دادن به صحبت‌های خورشیدی کرد: «ما از شورای [شهر] قبل کمک‌های بیشتری در زمینه کنکور دریافت کردیم. بایدهایی که فرمودید به شورا برمی‌گردد. در دو سالی که از این شورا می‌گذرد، یا کمکی دریافت نشده یا بسیار ناچیز بوده است.»

فقط یک سال مشاور تخصصی و ثابت را تامین کنید

هنرور، مدیر دبیرستان امام‌ رضا(ع)، در توضیح دلایل نتایج نامطلوب در کنکور سالیان اخیر گراش گفت: «متاسفانه اعتماد به نفس دانش‌آموزان پایین است. روش صحیح مطالعه و تست زدن را بلد نیستند. اگر خیرین یک بار، حقوق یک سال مشاور تخصصی و ثابت را تامین کنند، می‌توانند نتیجه را مشاهده کنند.»

محمد ناصری که از فعالان کنکوری شناخته شده گراش و از دبیران با‌سابقه در آموزش و پرورش است، صحبت‌های خود را با این جمله شروع کرد: «در گراش آموزش و کنکور یتیم است. صاحب ندارد.» او در انتقادی از همکاران خود گفت: «دبیران کنکور را جدی نمی‌گیرند. خود را در حد دبیرستان موظف می‌دانند.» راهکار مدن ظر ناصری، استعدادیابی و هزینه کردن برای دانش‌آموزان مستعد بود که در انتها با اشاره به گران بودن هزینه آموزش افزود: «خَیّر آموزشی نداریم. من تابحال یک خیر آموزشی ندیده‌ام که داوطلبانه هزینه کند.»

13980812 Nardeban Dabiran 1

ازدواج زودهنگام و عدم توجه به علوم انسانی مضر است

مهروری، دانشجوی گراشی دانشگاه شیراز، نیز در سخنان خود موارد کم‌کاری دانش‌آموزان را برشمرد و به ازدواج زودهنگام در میان دختران اشاره و آن را مضر تلقی کرد. عدم توجه به علوم انسانی و همچنین عدم میل دانش‌آموزان از دیگر نقدهای او بود.

رحمانیان نیز سخنان خود را با تشکر از گروه نردبان آغاز کرد و در ادامه به تفاوت‌های معلمان اشاره نمود: «در کنار معلم‌های خوب، معلم‌هایی داریم که دیمی سوالات را از اینترنت می‌گیرند و به عنوان امتحان استفاده می‌کنند.» وی با برشمردن اهمیت سه عنصر معلم، خانواده و فرهنگ شهر در سرنوشت دانش‌آموزان، مسئله اول دانش‌آموزان مدارس متوسطه‌های اول را نامزدی و ازدواج و مشکل بعدی را خانواده‌ها یا نامزدهایی که اجازه‌ی ادامه تحصیل به دختران خود نمی‌دهند، معرفی کرد.

دانیال شمسی، دبیر ریاضی، به ارائه‌ی گزارشی از عملکرد اداره آموزش و پرورش گراش در دو حوزه‌ی امتحان نهایی و کنکور در سال‌های اخیر پرداخت و اعلام کرد آموزش و پرورش گراش در رشته‌ی ریاضی و فیزیک رتبه اول را در بین مناطق ۵۹گانه استان کسب کرده است.

بچه‌های هنرستانی از همه‌جارانده‌اند؟

در ادامه، کهنسال به نمایندگی از مدیر و معاون مدرسه فنی و حرفه‌ای دخترانه، به بیان مسائل مربوطه پرداخت: «مشکل ما این است که بچه‌های هنرستانی، بچه‌های رانده‌شده هستند. تصور مردم از هنرستان خیلی بد جا افتاده و معمولا بچه‌ها صرفا برای گرفتن دیپلم می‌آیند و تعداد هنرآموزهای هر کلاس بسیار زیاد است.» او کم‌کاری مشاوران در دوره متوسطه اول را از دلایل شکل‌گیری این تصور دانست و کمبود مشاور در این مقطع را یادآور شد.

اما در طرف مقابل، عظیمی، نماینده هنرستان پسرانه گراش، شرایط را در مدارس پسرانه به شدت مثبت ارزیابی کرد و از خبرنگاران جهت بازدید و تهیه‌ی گزارش دعوت به عمل آورد. عظیمی در قسمتی از سخنان خود گفت: «در مدارس پسرانه اینگونه نیست که هر کس از همه جا رانده شده بیاید. بلکه ما گزینشی عمل می‌کنیم. هنرستان دیگر جای «درس‌نخوان‌ها» نیست! ما تبلیغ نمی‌کنیم و جا نداریم و نیاز به فضای فیزیکی داریم. ای کاش خیرینی در این زمینه کمک می‌کردند. هنرآموزهای ما چه به دانشگاه وارد شوند چه نشوند به راحتی می‌توانند حتی از کلاس یازدهم وارد بازار کار شوند. اگر خوب به هنرستان‌ها توجه شود نتیجه را می‌بینند.»

13980812 Nardeban Dabiran 9

جلسات را تخصصی‌تر کنید

مجتبی بنی‌اسدی، دبیر جوان زیست مدرسه محبی، بیشتر از اینکه به‌عنوان دبیر صحبت کند، به بیان حرف دل دانش‌آموزان پرداخت و گفت: «بیایید به خودمان برگردیم. بعضی معلم‌ها روحیه‌ی بچه‌ها را خراب می‌کنند. باید کمک خرج بچه‌ها شویم. مثل مدرسه محبی و امام رضا که کتاب تهیه کرده‌اند.» او وجود فضای مطالعه تخصصی کنکور را برای دانش‌آموزان ضروری دانست.

دیگر سخنران نشست، خانم امانی، صحبت‌های خود را با یک انتقاد از نردبان شروع کرد و درخواست تخصصی‌تر شدن جلسات را داشت. او در ادامه به اهمیت مشاور اشاره و وجود مشاور برای دانش‌آموزان را ضروری خواند.

مرتضی دارشی، دبیر باسابقه ریاضی و معاون کنونی مدرسه متوسطه‌ی اول شاهد، با اشاره به اهمیت متوسطه دوره‌ی اول، از گروه نردبان جهت افزایش فعالیت در این سطح درخواست همکاری کرد. در ادامه با ذکر اهمیت مشاور، به انتقاد از بعضی مشاوران پرداخت که به جای کمک به مجموعه‌ی آموزش، کار مدیران را دشوار می‌کنند. همچنین از کتابخوانه‌های عمومی و مساجد خواست نسبت به تهیه کتاب‌های کنکوری اقدام کنند.

بهادر، دبیر و سرگروه شیمی، آخرین دبیر سخنران در این جلسه بود. او تنوع کلاس‌های درس از نظر سطح کیفیت را بالا دانست و مشکلات هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را برشمرد و پیشنهاد جلسات تخصصی‌تر را مطرح کرد.

باید جو کنکور به مدارس بیاید

پاک‌سرشت، معاون پشتیبانی آموزش و پرورش گراش، مهم‌ترین نکته برای حل مشکلات را تغییر جو غالب شهر دانست و افزود: «کافی است جو کنکور به مدارس بیاید. باید جو دانش‌آموزان را از موبایل و بازی به سمت کنکور و قبولی کنکور ببریم حتی با موارد کوچک مانند همین جلسات.»

سخنان مجید محبی، معاون آموزشی آموزش و پرورش، پایان‌بخش این نشست بود. او از گروه نردبان به جهت برگزاری نشست‌های اینچنینی تقدیر کرد و وعده برگزاری جلسات هم‌اندیشی تخصصی‌تر را مطرح نمود. همچنین با اشاره به نظارت مکرر بر وضعیت آموزشی دبیران، وضعیت آموزشی شهر را رو به بهبود دانست اما به وضعیت دشوار مالی نیز اشاره‌ای داشت. محبی ذهنیت‌های شکل گرفته برای جوانان در حوزه کاری و ورود زود هنگام به بازار کار را فرهنگی ریشه‌دار دانست و در مقایسه با شهرهای همجوار این مورد را از علل عدم توفیق گراش در کنکور برشمرد.

باید دید مباحث مطرح شده تا چه میزان می‌تواند به ارتقا کیفیت آموزشی مدارس گراش و افزایش میزان موفقیت‌های دانش‌آموزان گراشی موثر باشد؛ وعده‌های مسئولین چه زمانی محقق خواهد شد؛ و نشست‌های تخصصی‌تر به منظور بررسی وضعیت آموزش در گراش چه زمانی برگزار خواهد شد.