گریشنا: چهارشنبه ۱۲ مهرماه سرهنگ انصاری و اعضای ستاد فرماندهی انتظامی شهرستان گراش به دیدار ما در دفتر نشریه افسانه آمدند. سرهنگ می گوید: انتقادها از نیروی انتظامی را که می‌نویسید ما منعکس می‌کنیم و در بحث شفاف‌سازی مشکلات شهر نیز کار مطبوعات مهم است.

فرمانده انتظامی شهرستان گراش می گوید: ما در بحث تامین امنیت اصحاب رسانه و جراید را همکار خود می‌دانیم. چرا که بر اساس شعار امسال هفته ناجا «سرمایه اجتماعی اساس اقتدار» ماست. این نگرش نیروی انتظامی است که ما باید با مردم ارتباط برقرار کنیم و بعد اعتماد مردم جلب شود و در نهایت مردم را در بحث تامین امنیت مشارکت دهیم. تنها با همکاری مردم می‌توانیم به امنیت پایدار دست یابیم. در این امر مهم و خطیر زحمت اصلی را شما اصحاب رسانه می‌کشید.

فرصت را مناسب می‌بینم در گفتگویی دوستانه برخی پرسش‌های مردم با رییس پلیس‌های گراش مطرح کنم.

کلانتری جدیدی نداریم

«در طی این مدت در بسیاری از جرایم کاهش داشته‌ایم نکته قابل توجه این است که در ارزیابی سلسله مراتب استانی گراش بهترین وضعیت امنیتی را در استان دارد.» این مدت نشان می‌دهد پلیس از عملکرد یک سال و نیمه خود راضی است.

در زمان افتتاح فرماندهی انتظامی در فروردین سال ۱۳۹۰ گفته شد که کلانتری دوم در گراش افتتاح می‌شود و در یکی از روستاهای تابعه نیز کلانتری دیگری احداثت می‌شود. سرهنگ انصاری می‌گوید که این وعده مدیران سیاسی بوده است: «در بحث استقرار یگان‌های انتظامی یکی از مهمترین آیتم‌ها جغرافیای جرم است. الحمدالله افزایش جرم چندانی در این شهر نداشتیم. بحث بعد جمعیت است. وعده کلانتری دوم از سوی مسئولین سیاسی بوده است و در دستور کار ناجا قرار ندارد. اما در روستای خلیلی به دلیل بعد مسافت برای پاسگاه پیگیری کرده‌ایم که هنوز منتج به نتیجه نشده است.»

به جز این فرماندهی انتظامی هم هنوز مستاجر است و در یک مدرسه قرار دارد. سرهنگ می گوید: «برای ساختمان فرماندهی انتظامی شهرستان هنوز مشکل تامین زمین حل نشده است. دوستان مسکن و شهرسازی باید همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند. البته در حال حاضر تهیه مکان برای راهور دارای فوریت است. تا زمانی که مکانی برای راهور تامین نشود هیچ گونه تسهیلاتی در اختیار ما قرار نمی‌گیرد. اگر مکان آماده شود بحث صدور گواهی‌نامه و خلافی در همین گراش انجام شود. در این مورد خیرین هم می‌توانند وارد کار شوند و همکاری کنند. اینجا هم بحث خدمات‌رسانی است و اثرش کمتر از مسجد ساختن نیست.

قتل خیابان دروازه

مهمترین جرم ماه‌های اخیر قتل زنی در خیابان دروازه بود. در این باره سرهنگ انصاری می‌گوید: «امنیت مطلق در هیچ جامعه‌ای وجود ندارد. هر زندگی اجتماعی خواه و ناخواه جرایمی را در پی خواهد داشت. با بیشترین نیرو و امکانات هم جرم رخ خواهد داد. در مورد این قتل چند نفری دستگیر شده و روانه زندان شده‌اند اما مرجع قضایی ادله محکم‌تر و علمی از ما می‌خواهد که با همکاری آگاهی استان در حال تکمیل ادله هستیم.»

مواد مخدر

سرهنگ انصاری خود از افسران باسابقه معاونت مبارزه با مواد مخدر است. از او می‌پرسم وضعیت اعتیاد در گراش نسبت به مناطق دیگر خطرناک است؟ می‌گوید: «در مقایسه با گذشته به گواهی خود افراد دستگیر شده عرصه تنگ شده است. حتی فعالیت‌ها در این زمینه به شهرهای اطراف منتقل شده است.» سرهنگ انصاری معتقد است در بحث مواد مخدری مشکل گراش شدید نیست.

راهنمایی و رانندگی به خود ما رحم نمی‌کنند

بیشترین شکایت‌های رسیده به دفتر نشریه از پلیس‌های لباس سفید است.

سرهنگ انصاری می‌گوید اجرای قانون وظیفه ذاتی نیروی انتظامی است و البته برخورد با مردم باید صحیح و در چارچوب قانون باشد. سرهنگ انصاری می‌گوید اگر ببینم احدی از مامورین ما خارج از ادب و نزاکت با شهروندی روبه‌رو شود برخورد خواهیم. تلفن ۱۹۷ در این مورد پیگیر شکایت‌های مردمی است. هم در خصوص انتقاد، شکایت و تشکر شنونده صحبت‌های مردم هستیم. به صورت حضوری هم بازرسی مستقر در فرماندهی انتظامی کار رسیدگی به شکایت مردم از پرسنل را بر عهده دارد.

سرهنگ انصاری می‌گوید ماموران راهنمایی و رانندگی حتی ما همکاران خود را هم بارها جریمه کرده‌اند.

اتباع بیگانه

بکارگیری اتباع بیگانه ممنوع است و اداره کار در صورت مشاهده کارگران غیر مجاز روزانه ۳۴ هزار تومان کارفرمایان را جریمه می‌کند. برخی از مردم معتقد که بخشی از جرایم مرتبط با حضور افغانه است سرهنگ انصاری با این نظر موافق است و می‌گوید: در بحث سرقت یا حوزه مواد مخدر بخشی از مجرمین را افراد غیر ایرانی تشکیل می‌دهند.

موتورسواران یکی از شاکیان همیشگی از دست نیروی انتظامی هستند. بیشتر موتورسوارها از  گیر دادن پلیس به پلاک قدیمی و کلاه ایمنی  ناراضی‌اند. اما سرهنگ انصاری معتقد است در این مورد پلیس هنوز سخت‌گیری نکرده است. پلیس اگر به مساله پلاک‌ها بی‌توجه باشد کسی به دنبال تعویض پلاک نمی‌رود اما در این مورد ما چندان شدتی هم به خرج نداده‌ایم. سرگرد کریمی جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان هم می‌گوید که در آینده نزدیک کارت سوخت موتورهای پلاک قدیمی می‌سوزد.

پلیس ۱۰+

بخش خصوصی باید وارد شود. فرماندهی انتظامی شهرستان هیچ‌گونه وظیفه‌ای درباره استقرار پلیس ۱۰+ نخواهد داشت. دوستان متقاضی به سایت مربوطه مراجعه کنند و ثبت‌نام انجام شود. شرکت پژوهش و توسعه ناجی مدیریت مراکز پلیس ۱۰+ را بر عهده دارد. با استقرار پلیس به علاوه ۱۰ کار ما هم ساده‌تر می‌شود و بسیاری از دغدغه‌های مردم کاهش می‌یابد. نیاز شهرستان به مرکز منعکس شد و قرار شده در فراخوان‌های آینده گراش نیز جزو لیست شهرهای موردنیاز باشد.