هفت برکه (گریشنا): بیشترین تماس با آتش‌نشانی گراش در فصل بهار برای مارگیری و آتش‌سوزی مراتع کشاورزی و نخیلات بود. وقوع دو آتش‌سوزی بزرگ در کوه‌های هرم و یکی از باغ‌های شهر ارد در روزهای اخیر نشان می‌دهد خطر آتش‌سوزی بیش از تابستان‌های گذشته است.

به گزارش گریشنا با وارد شدن به فصل تابستان احتمال وقوع آتش‌سوزی در مراتع و نخیلات و حضور حشرات مزاحم بیشتر هم می‌شود. برای کاهش این خطرات توصیه‌های آتش‌نشان را مطالعه و آن را جدی بگیرید.

 بر اساس گزارش عملکرد آتش‌نشانی در لیست عملیات‌های آتش‌نشان‌ها از تاریخ یکم فروردین ۹۸ تا هیجدهم خرداد ماه امسال ۲۶ مورد مارگیری در منزل، ۱۰ مورد نجات فرد در منزل، هشت مورد آتش‌سوزی مراتع کشاورزی و نخیلات، شش مورد نجات حیوانات وحشی و آتش‌سوزی در منزل، سه مورد عملیات تصادفات جاده‌ای، دو مورد آتش‌سوزی در انبار ضایعاتی و آتش‌سوزی کنتور برق و یک مورد آتش‌سوزی خودرو و نجات فرد گیر افتاده در خودرو تصادفی وجود دارد.

مولایی، رئیس اداره‌ی آتش‌نشانی گراش با اشاره به تعداد زیاد عملیات مارگیری گفت: «بیشتر مارهایی که در گراش دیده شده از خانوده افعی و خطرناک هستند،مارهایی که خود را عقب می‌کشند و حالت تهاجم به خود می‌گیرند نیز مارهای سمی و خطرناکی هستند. بعضی از مارها تا حدود یک و نیم متر خود را به طرف انسان پرتاب می‌کنند، به شهروندان توصیه می‌کنیم به محض دیدن مار و دیگر حشرات مزاحم با شماره ۱۲۵ تماس بگیرند و از دنبال کردن حشرات و یا اذیت کردن آن پرهیز کنند زیر نظر داشتن مار یا حشرات مزاحم می‌تواند برای پیدا کردن محل قرار داشتن آن‌ها به آتش‌نشان‌ها کمک کند. ما مارها را نمی‌کشیم و آن‌ها را به طبیعت برمی‌گردانیم.»

رییس آتش‌نشانی گراش در مورد پیشگیری از آتش‌سوزی در نخلستان‌ها و مراتع گفت: «برای جلوگیری از آتش‌سوزی در مراتع نیز به مردم توصیه می‌کنیم در صحرا و مراتع آتش شعله‌باز روشن نکنند. از ریختن بطری آب معدنی و شیشه که حالت ذره‌بین عمل می‌کند و ممکن است باعث آتش‌سوزی در طبیعت شود خودداری کنند. در مسیر باد آتش درست نکنند و در صورت درست کردن آتش، جای شعله سنگ‌چینی شود تا خاکستر آن پخش نشود.»

 AtashSoozi

دو آتش‌سوزی در یک هفته

در روزهای گذشته رخداد دو آتش‌سوزی در هرم و ارد نشان داد هشدارهای داده شده بسیار جدی است.

آتش سوزی در کوه جبل یاسین روستای هرم از ساعت ۱۴  ۱۹ خرداد آغاز شد و پس از ۷ ساعت با تلاش نیروهای مردمی و مسئولین در ساعت ۲۱ مهار شد.

به گزارش اوز امروز علی اصغر خادمی رئیس شورای روستای هرم این آتش سوزی به دلیل صاعقه آغاز شد و پس از آتش سوزی نیروهای مردمی و جوانان دوستدار طبیعت روستا و منطقه برای مهار آتش دست به کار شدند. مراتب به بخشداری جویم و فرمانداری لارستان گزارش شد و هماهنگی لازم صورت گرفت و برای اعزام نیروهای کمکی نیز اعلام امادگی شد. علاوه بر نیروهای مردمی و جوانان منطقه، مهندس رضایی رئیس منابع طبیعی لارستان، مهندس انصاری رئیس محیط زیست شهرستان و روسای منابع طبیعی جویم و بنارویه، نیروهای بسیج و انتظامی نیز در محل حضور یافته و همکاری و هماهنگی داشتند.

به گزارش ارد شهر من آتشسوزی دیگری ۲۰ خردادماه آتش‌سوزی در باغ حاج مختار در ورودی شهر ارد رخ داد. 

این آتش‌سوزی به تلاش نیروهای مردمی خاموش شد. شهرداری ارد فاقد ماشین آتش‌نشانی است و همین مساله کار را مشکل کرده بود. احمد منصوری عضو شورای شهر ارد گفت: با کمک نیروهای مردمی و آبرسانی های محلی و ماشین شهرداری، آتش مهار شده است و بررسی‌ها برای جلوگیری از وقوع مجدد آتش سوزی ادامه دارد.

AtashSoozi