هفت‌برکه – گریشنا: «نهضت سوادآموزی گراش در رتبه‌بندی استانی از رتبه‌ی ۵۷ به رتبه‌ی ۱۶ رسید.» این خبر و همچنین مناسبت روز جهانی سوادآموزی، ۱۷ شهریورماه، انگیزه‌ای بود تا به سراغ امیری، مسئول نهضت سوادآموزی در مدیریت آموزش و پرورش گراش، برویم و از او شرایط و دلایل این پیشرفت را بپرسیم.

naezat savabamozi4

امیری با اشاره به ملاک رتبه‌بندی و ارزیابی این نهضت در سطح استان گفت: «یکی از ملاک‌ها، تحت پوشش بردن سهمیه‌ای است که به ما واگذار می‌شود. ما در نهضت سوادآموزی سه دوره داریم: سواد، تحکیم و انتقال. سهمیه کل امسال ما ۳۵۴ نفر است که از این تعداد ۵۵ نفر سهمیه اتباع دریافت کردیم، در حالی که چند سال قبل این سهمیه به ما تعلق نمی‌گرفت. سهمیه سواد ۱۸۹ نفر، سهمیه تحکیم ۶۰ نفر و سهمیه انتقال ۵۰ نفر است. ما باید تلاش کنیم تا به میزان این سهمیه‌ها سوادآموزان را جذب کنیم.»

امیری درباره ملاک‌های دیگر هم توضیح می‌دهد: «ملاک دیگر، شرکت حداکثری سوادآموزان در آزمون پایانی است. مثلا در یکی از دوره‌های گذشته ۵۴۰ نفر در طرح سوادآموزی ثبت‌نام کرده‌ بودند، اما درصد مشارکت در آزمون تنها ۳۰ درصد بوده است. این درصد در حال حاضر به ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده است. یعنی هر چند تعداد ثبت‌نام‌کنندگان کمتر شده، اما سعی ما بر آن‌ بوده که آن‌ها را تا آزمون پایانی نگه داریم.»

مسئول سوادآموزی آمار کامل‌تری نیز ارائه می‌دهد: «طبق آمار سال گذشته، ۱۹۰ نفر ثبت‌نامی داشتیم که از این تعداد ۱۲۵ نفر در آزمون پایانی شرکت کردند و از این تعداد ۹۲ نفر در آزمون قبول شدند و ۳۳ نفر مردود. مابقی نیز ترک تحصیل کردند. از طرفی درصد قبولی امسال ۴۸ درصد بوده است، در حالی که در دو سال پیش از آن به ترتیب ۱۰ و ۲۰ درصد بوده و از این بابت رشد چشمگیری داشته‌ایم. امسال درصد مشارکت در آزمون پایانی نیز ۶۵ درصد بوده در حالی که دو سال قبل از آن به ترتیب ۲۷ و ۳۰ درصد بوده است. این موضوع می‌رساند که ما در بخش نگهداشت، خوب عمل کردیم.»

او در ادامه درباره طرح‌های مختلف این نهضت صحبت می‌کند: «تلاش برای اجرای مسابقات و طرح‌های مختلف سوادآموزی از جمله طرح خواندن با خانواده و طرح حلقه‎‌های کتابخوانی از دیگر ملاک‌های ارزیابی است. سال‌های قبل حلقه‌های کتابخوانی نداشتیم ولی امسال سه حلقه کتابخوانی تشکیل دادیم. همچنین در طرح خواندن با خانواده ۷۰ نفر از کل سهمیه تحت پوشش در این طرح قرار گرفته‌اند. از دیگر ملاک‌ها، اجرای مسابقات از جمله انشا‌نویسی ویژه‌ی سوادآموزان و آموزش‌دهندگان و مسابقه‌ی داستان یک زندگی بوده است. اجرای برنامه‌های متنوع و ابتکاری به مناسبت‌های مختلف از جمله‌ی دیگر فعالیت‌های سوادآموزی است. به عنوان مثال دی ماه سال گذشته در هفته‌ی سوادآموزی، ما هفت نفر از سوادآموزان دهه‌ی ۶۰ را که جزو اولین سوادآموزان در گراش بودند، از طریق پرس و جو از مساجد و محلات پیدا کردیم و گردهمایی تشکیل دادیم و در قالب کلاس سوادآموزی، علاوه بر تجدید خاطره، هدایایی به آنان اهدا کردیم. و یا ضمن برگزاری نمایشگاه نقاشی در محل نماز جمعه، از سه نفر از رؤسای ادارات که با سوادآموزی همکاری داشتند، قدردانی کردیم. ما توانستیم رتبه‌ی هفتم استانی در اجرای برنامه‌ها را کسب کنیم و امسال هم در روز جهانی سوادآموزی، چندین برنامه داشتیم که نمونه‌ی آن تقدیر از آموزش‌دهندگان برتر با حضور فرماندار و مدیر آموزش و پرورش شهرستان بود.»

13970617 Amuzesh Parvaresh 01
تقدیر از سه آموزش‌دهنده نهضت سوادآموزی در شورای عالی آموزش و پرورش شهرستان گراش، شنبه ۱۷ شهریور ۹۷

امیری با بیان این موضوع که همچنان در شناسایی و جذب سوادآموزان دچار مشکل هستیم، گفت: «با توجه به این که سهمیه امسال نسبت به سال قبل دو برابر شده است، در شناسایی افراد بی‌سواد دچار مشکل هستیم. راه‌هایی که از طریق آن سعی در جذب سوادآموزان داریم، نامه زدن به مدارس و ادارت و سایر نهادهای مختلف جهت شناسایی افراد، نصب بنر و تهیه تراکت و پوستر است. از مردم و رسانه‌ها تقاضا داریم در جهت معرفی افراد با ما همکاری کنند.»

اما ثبت‌نام در نهضت سوادآموزی نیز شرایط و مراحلی دارد، مسئول نهضت سوادآموزی توضیح می‌دهد: «ما دو دسته از افراد را ثبت‌نام می‌کنیم: افراد بی‌سواد و افراد کم‌سواد. افراد بی‌سواد شامل کسانی می‌شوند که مدرک سوم ابتدایی را نگرفته‌اند. در صورتی که مقطع اول و دوم ابتدایی را گذرانده باشند، باز هم جزء افراد بی‌سواد تلقی می‌شوند. کم‌سواد‌ها افرادی هستند که مدرک سوم ابتدایی و یا مقدماتی نهضت را دریافت کرده‌اند، اما موفق به اخذ مدرک کلاس پنجم نشده‌اند. ما برای هر دو دسته ی این افراد کلاس برگزار می‌کنیم. بنابراین تمامی کسانی که مدرک پنجم ابتدایی را نگرفته باشند می‌توانند ثبت‌نام کنند. شرط سنی هم بین ۱۰ تا ۵۰ سال است. از نکات مثبت نهضت سوادآموزی این است که افراد می‌توانند طی یک تا دو سال، مقطع اول تا پنجم را بگذرانند و بعد ما آن‌ها را از طریق آموزش و پرورش برای گذراندن مقاطع بالاتر معرفی می‌کنیم.»

امیری در ادامه به روند ثبت‌نام افرادی که متقاضی شرکت در کلاس‌های سوادآموزی هستند و نحوه‌ی تشکیل کلاس‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «متقاضیان می‌توانند با همراه داشتن مدارک هویتی خود به آموزش و پرورش، طبقه دوم، بخش سوادآموزی مراجعه کنند. هزینه‌ی تهیه‌ی کتاب، دفتر و ملزومات آموزشی از طریق اداره تامین می‌شود و سوادآموزان می‌توانند رایگان تحصیل کنند و در پایان به سوادآموزانی که سواد یاد می‌گیرند و در امتحان پایانی موفق می‌شوند ۱۵۰ هزار تومان هدیه هم داده می‌شود. کلاس‌ها هم می‌تواند به صورت فرد به فرد باشد و هم به صورت گروهی. برای تشکیل کلاس‌ها ما با آموزش‌دهنده‌ها هماهنگ می‌کنیم تا در وقت آزاد سوادآموزها کلاس برگزار شود. مکان تحصیل هم با هماهنگی سوادآموزان و آموزش‌دهنده می‌تواند مسجد، مدرسه و یا منزل فرد یا نزدیک به محل زندگی سوادآموز باشد.»

naezat savabamoz1i

او شرایط لازم برای آموزش‌دهنده‌ها را نیز لیست کرد و گفت: «در گذشته هر کسی با هر مدرکی می‌توانست به فردی که بی‌سواد بود آموزش بدهد، اما الان این قانون عوض شده است. در حال حاضر کسانی می‌توانند آموزش بدهند که مدرک فوق‌ دیپلم به بالا و توانایی آموزش داشته باشند، و  همچنین در دوره جهاد دانشگاهی ویژه نهضت سوادآموزی شرکت کرده و حدنصاب نمره بالای ۶۰ را کسب کرده باشند.»

او در مورد تعداد آموزش‌دهنده‌ها نیز می‌گوید: «امسال طی درخواست‌های مکرر به اداره کل، شش نفر سهمیه جهت جذب آموزش‌دهنده جدید داشتیم و بنا بر نیاز هر شش نفر  نیز بومی هستند. سال گذشته ۱۳ نفر آموزش‌دهنده مشغول به فعالیت بودند که هفت نفر از آن‌ها غیربومی بودند.»
امیری در پایان از زحمات ذبیح‌الله رضایی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان گراش، تشکر کرد و اذعان داشت که تمامی این پیشرفت‌ها و دستاوردها نتیجه‌ی درایت وکاردانی ایشان و اعتماد به جوانان و حمایت همه‌جانبه از آنان در انجام طرح‌ها و برنامه‌ها است.

asghar amiri