IMAGE634702559199845698ثبت‌نام طرح پزشک خانواده در حال انجام است. خانم صامت، مسئول روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گراش با اعلام این خبر گفت: مردم برای ثبت‌نام در این طرح می‌توانند به مطب پزشکان عمومی سطح شهر مراجعه کنند.

طرح پزشک خانواده از پانزدهم تیرماه اجرا می‌شود که با تغییر در بیمه‌ها، تنها افرادی مجاز به استفاده از بیمه خواهند شد که در این طرح شرکت کنند. در این طرح، مراجعه به پزشک عمومی و دارو، به صورت مجانی خواهد بود.

در این طرح، هر پزشک جمعیتی ۲۵۰۰ نفری را پوشش می‌دهد و هر خانوار می‌توانند دو بار در سال پزشک خود را تغییر دهند. در اجرای این طرح دفترچه جدیدی صادر می‌شود که به طور مثال ده برگ مخصوص مسافرت دارد. بیمار برای مراجعه به پزشک متخصص نیز باید با تایید پزشک عمومی خود اقدام کند.

این پیچیدگی‌ها و نو شدن ساختار درمان، بسیاری از مردم را در خصوص چگونگی اجرای این طرح دچار سردرگمی کرده است. در صحبت با سه نفر از پزشکان عمومی شهر نیز مشخص شد که اطلاعات زیادی در این‌باره به خود پزشکان هم داده نشده است. دکتر عبدالهی‌شمسی، تعداد افراد ثبت‌نام کننده را تا آخر خرداد بیش از ۱۵۰ نفر اعلام کرد. عبدالهی‌شمسی می‌گوید: هر چند طرح خالی از اشکال نیست و اولین مشکل آن این است که در اجرای این طرح با خودپزشکان و انجمن پزشکان کشور مشورتی نشده است، ولی با این حال چون مورد تایید رهبری و طرحی ملی است در آن شرکت کردم. دکتر عبدالهی‌شمسی اظهار امیدواری کرد در حین اجرای طرح، مشکلات آن برطرف شود.

دکتر فتحی نیز اجرای طرحی که در آن خدمات درمانی برای مردم رایگان باشد را خوب توصیف کرد. او می‌گوید: در مورد چگونگی اجرای طرح، فعلا در حد ثبت‌نام با دکترها صحبت شده است. به هر حال اجرای آن برای مردم خوب است و اگر بیمه هم همکاری مناسب داشته باشد، طرح سودمندی خواهد بود.

دکتر سرخی از پزشکان عمومی شهر اما نظر دیگری دارد. او این طرح را ناپخته می‌داند و ضرر اجرای آزمایشی آن را، بدون برطرف کردن مشکلاتش، بیشتر از سودش دانست. او می‌گوید: به واسطه تجربه بدی که ممکن است در اجرای آزمایشی حاصل شود، ممکن است استقبال مردم هم کمتر بشود.

دکتر سرخی با برشمردن چند ایراد این طرح می‌گوید به خاطر این مشکلات در این طرح شرکت نکرده است. او توضیح داد: مهم‌ترین نکته که لازم به برنامه‌ریزی مثلا یک ساله داشته، وضعیت بیمه‌ها است. به طور مثال کسی که برای صدور دفترچه بیمه خویش‌فرما از ابتدای سال اقدام کرده است با شرکت در این طرح و تغییر در بیمه‌ها، هزینه پرداخت شده نامعلم می‌ماند و مسترد نمی‌شود. او با اشاره به کمی اعتبار تعیین شده برای این طرح ادامه داد: به جای سیستم مزد در مقابل حجم کار که در دنیا اجرا می‌شود، این طرح مزد در مقابل ساعت کاری را مدنظر دارد. به این صورت که پزشک، به تعداد افراد ثبت‌نام شده حقوق می‌گیرد و تنها در ساعاتی معین در مطب باید باشد. در حالی که هر پزشک ممکن است ساعات کاری بیشتری را با توجه به تعداد بیماران به کارش اختصاص دهد. مشکلات دوران نقاهت بیماری و مراجعه چندباره یک بیمار به پزشک و یا پزشکان مختلف در یک بیماری خاص، دیگر مشکلی است که دکتر سرخی به آن اشاره کرد.

با وجود این نظرات، از پانزدهم تیرماه این طرح اجرا می‌شود. شبکه بهداشت و درمان شهرستان نیز از چند ماه قبل در حال تدارک موارد مورد نیاز برای اجرای این طرح است. همچون بسیاری از طرح‌های جدید، بسیاری از مردم منتظرند نتایج این تغییر را ببینند تا تصمیم بهتری برای شرکت در آن بگیرند.