گریشنا: نماینده ویژه رییس‌جمهور، هشتم اردیبهشت‌ماه در آستانه سفر هیات دولت به استان فارس، به شهرستان گراش سفر کرد. حجت‌الاسلام علی یونسی بعد از ورود به شهرستان با حضور در گلزار شهدای گراش به مقام شهدا ادای احترام کرد.

یونسی ساعتی را در فرمانداری گذراند و خواسته‌های مردم را از زبان فرماندار و مسئولین شهرستان شنید. ساعت ۱۳ نماینده رییس‌جمهور برای نماز و سخنرانی به حسینیه چهارده معصوم (ع) گراش وارد شد. (متن کامل سخنرانی یونسی را در گریشنا بخوانید.) اما حاشیه‌ای که فرماندار آن را «اخلال در نظم عمومی» نامید، باعث شد سخنرانی نماینده رییس‌جمهور در دقایق پایانی تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

Younesi2

 اخلال در سخنرانی

در انتهای سخنرانی، یکی از حاضرین معترض به سخنرانی یونسی در انتهای سالن خواست که سوال خود را مطرح کند. یونسی جواب داد: «شما به جای خوش آمد گفتن بهتر است صحبت مرا قطع نکنی عزیز من»؛ اما وقتی از میان جمع با جمله «حرفت‌ رو درست بزن تا حرفت قطع نشه» روبه‌رو شد، ترجیح داد که با ذکر صلوات سخنرانی خود را به اتمام برساند. مردم متعجب در حال نظاره چند معترضی بودند که قیافه برخی از آن‌ها برای حاضرین، جدید و ناشناخته بود.

در بیرون از سالن سخنرانی، نیروی انتظامی قصد دستگیری یکی از معترضین را داشت، اما مقاومت او و دخالت و وساطت برخی از حاضرین باعث شد دقایقی محل روبه‌روی حسینیه شلوغ شود، هر چند در نهایت کسی دستگیر نشد. به گفته یکی از مسئولین نیروی انتظامی، این موضوع پایان نیافته و پیگیری می‌شود.

فرماندار گراش در پیامی کوتاه در واکنش به وقایع پیش آمده گفت: «هر گونه اخلال در نظم عمومی جلسات قانونی از طرف هر کس که باشد شدیداً محکوم است و باید بر اساس قانون با چنین افرادی برخورد شود.»

آنچه یونسی گفت: رییس‌جمهور هم مجری قانون اساسی است نه اسلام

متن کامل سخنرانی حجت‌الاسلام علی یونسی را می‌توانید در گریشنا بخوانید. (لینک خبر)

بخش مردانه سالن حسینیه چهارده معصوم (ع) گراش پر شده بود و نماینده رییس‌جهور سخنان خود را با ابلاغ سلام روحانی آغاز کرد: «جناب آقای رئیس جمهور مشتاق هستند که اگر فرصت باشد خودش خدمت شما سلام برسانند، اما فرصت نیست، من از جانب ایشان خدمت شما سلام عرض می‌کنم.»

به مناسبت در پیش بودن میلاد امیرالمومنین (ع) علی یونسی اشاراتی به منش امام علی (ع) داشت:‌ «امام علی (ع) در تمام بیست‌ و پنج سالی که مسئولیت زمام‌داری و حکومت نداشت، وظیفه خود می‌دید که از اسلام نوپا محافظت کند و با حکومت‌های عصر خود همکاری می‌کرد. امام علی‌ (ع) خیلی بزرگ است، بیش از اندازه بزرگ است، اما بزرگ‌تر از امام علی (ع)، اسلام است. همه باید فدای اسلام بشویم»

یونسی با اشاره به ماموریت خود از سوی رییس‌جمهور گفت: «من هم وظیفه‌ام این است که فرمایش شما را بشنوم و منتقل کنم و بخواهم که انشاالله عملی شود. هدف اصلی حضور من در اینجا انتقال فرمایش شما به دولت است.»

در ادامه مشاور روحانی در مورد جمله «پلیس مجری قانون است، نه مجری اسلام» که روحانی در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی گفته بود، توضیح داد: «این عبارت در ابتدا ممکن است برای بعضی‌ها سنگین باشد و سوتفاهم ایجاد کند. توضیح آقای رئیس جمهور این است که وظایف در این کشور تقسیم شده است؛ خود آقای رئیس جمهور، نه به عنوان روحانی، به عنوان رئیس جمهور، مجری اسلام نیست، مجری قانون اساسی است؛ یعنی به باید قانون اساسی پایبند باشد و اجرا کند.»

یونسی در ادامه گفت: «رییس‌جمهور در حقیقت خواستند که بگویند وظیفه‌ی سنگین حفظ اسلام به دوش علما، مراجع تقلید و روحانیون اسلام‌شناس و فقیه است، و این تکلیف سنگین را نباید ما از پلیس بخواهیم. پلیس بالاخره تابع قانون است که به او تکلیف شده است. قانون خودش خیلی سنگین است. همان را اجرا بکند.»

فرماندار: از تکمیل مجتمع اداری تا ارتقای دانشکده

پیش از سخنرانی فرستاده دولت در این برنامه، فرماندار گراش، نماینده مجلس و امام جمعه هر کدام دقایقی سخن گفتند و خواسته‌های مردم را بیان کردند.

اصغر فرودی فرماندار شهرستان گراش، در این جلسه بعد از خیر مقدم به حجت‌السلام‌ و المسلمین یونسی، دستیار و نماینده‌ی ویژه‌ی رئیس‌جمهور، با ارائه‌ی توضیحاتی در مورد جمعیت، تعداد روستاها و بخش‌های تابع و موقعیت جغرافیایی گراش، گفت: «از ویژگی‌های بارز مردم شهرستان گراش، ولایت‌مداری، دین‌‌داری و تبعیت از ولایت و رهبری و همگامی با دولت است و این مساله با حضور پررنگ مردم در انقلاب و جنگ تحمیلی به اثبات رسیده است.»

او در ادامه‌ی صحبت‌های خود بیان داشت: «این شهرستان با همه‌ی پیشگامی در همه برنامه‌ها، دارای تنگناها و مشکلاتی است. از جمله نیاز‌ها و خواسته‌های مردم در این شهرستان؛ تکمیل مجتمع اداری، تکمیل مجموعه‌ی ورزشی محبی، تکمیل تونل بالنگستان، احتساب سهمیه‌ی دو درصد نفت و گاز چاه‌ها در روستای خلیلی، ارتقا دهستان فداغ به بخش، گازرسانی به بخش ارد و دهستان فداغ و خلیلی، اجرای طرح ‌آب‌خیزداری، توسعه شبکه گازرسانی، و با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش، ارتقا این دانشکده به دانشگاه است.»

نماینده مجلس: تکمیل ادارات نیاز شهرستان گراش است

جمشید جعفر‌پور نماینده مردم لارستان، خنج و گراش، دومین فردی بود که پشت تریبون آمد. او سخنان‌اش را با این مقدمه شروع کرد: «امیدوارم حضور رئیس‌جمهور و وزرا در قالب کاروان تدبیر و امید به استان فارس و شهرستان‌های این استان از جمله گراش، منشا گشایش و بهبود اقتصادی و فرهنگی استان و این شهرستان نوپا باشد.»

نماینده‌ی مجلس نهم اظهار داشت: «وقتی شهرستانی تشکیل می‌شود، باید تمام ارکان آن فراهم شود، بعد از گذشت شش سال از شهرستان شدن گراش، هنوز بعضی از ادارات در این شهر مستقر نشده‌اند و یا در حد نمایندگی هستند. پیش نیاز عملی شدن این خواسته، تخصیص نیرو و در نظر گرفتن بودجه است. به عنوان نماینده ویژه‌ی ریاست جمهور از شما این درخواست را دارم تا تشکیل و تکمیل سایت اداری را به عنوان نیاز شهرستان به ریاست جمهوری منتقل کنید.»

او در ادامه با اشاره به ‌آب‌رسانی به فداغ و اردگفت: «ارتقا دهستان فداغ به بخش موجب استقرار و ثبات بیشتر در شهرستان گراش خواهد شد.»

امام جمعه: بانک‌ها نفعی برای شهرستان ندارند

حجت‌السلام حسینی نیز مانند دو مسئول دیگر شهرستان بعد از تاکید به استقرار ادارات و ارتقا فداغ به بخش و تکمیل جاده‌ی چک‌چک تصریح کرد: «زیر‌ساخت دانشکده‌ی علوم پزشکی در حد دانشگاه است. این مورد را بعد‌ از ظهر با بازدید از این دانشکده می‌توانید ببینید و یکی از خواسته‌های به حق ما ارتقا این دانشکده به دانشگاه است.»

امام جمعه‌ی شهرستان همچنین گفت: «بانک‌های مستقر در گراش در ردیف استثنایی‌ترین بانک‌ها از لحاظ میزان سرمایه‌اند، اما این بانک‌ها به شبکه‌ی کشوری وصل است و هیچ نفعی برای خود شهرستان ندارد و مردم برای گرفتن وام‌های دو، سه میلیونی نیز دچار مشکل هستند. مستقر شدن سیستم سرپرستی بانک‌ها می‌تواند قسمتی از این مسائل را حل کند.»

حجت‌السلام حسینی با اشاره به مشکل بیکاری جوانان شهرستان اظهار داشت: «این شهرستان در زمینه‌ی ایجاد اشتغال در سطح بسیار ضعیفی قرار دارد و بیکاری معضل بزرگ جوانان این منطقه است که با طرح راهکار‌هایی می‌بایست در این زمینه تجدید نظر شود. همچنین نداشتن نقاط تفریحی و تفرجگاه از دیگر مشکلات شهرستان است.»

دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، بعد از شهرستان گراش، در ادامه برنامه‌‌ی دیدارها راهی شهر اوز و شهرستان خنج شد. سفر رییس‌جمهور به استان فارس چهارشنبه ۹ اردیبهشت آغاز می‌شود.

Yonesi