از هفته گذشته طلافروشی‌های شهر طلای ۲۱ خود را از ویترین جمع کردند. با اعلام خبر جمع‌آوری طلاهای خارجی از تلویزیون طلافروشی‌های گراش طلاهای خود را از ویترین جمع کردند تا جای خالی درخشش طلای ۲۱ در ویترین مغازه‌ها به چشم بخورد. از آنجایی که در ایران به آن شکل واردات طلا وجود ندارد و طلاهای موجود در بازار ایران عیار ۱۸ هستند، بیشتر شهرهای جنوب کشور که طلاهای عیار ۲۱ خود را از خارج وارد می‌کنند هدف این اعلان بودند.

ایزدی رئیس اداره بازرگانی گراش در این باره گفت: در ایران ورود طلا به صورت رسمی وجود ندارد و این اجناس قاچاق محسوب می‌شوند و بیشتر هم مخصوص شهرهای جنوب کشور است. ابوالقاسم قاسمی فروشنده طلا می‌گوید تعدادی از مغازه‌دارها به خاطر بدهی خود مجبور به آب کردن طلاها و ضرردهی شدند. البته هیچ ارگانی هم تا به حال برای جمع‌آوری و یا اطلاع رسانی نیامده است. گفته می‌شود در شهرهای بزرگ نیز مهلتی شفاهی تا عید داده شده است. ریسک بالای گذاشتن جنسی مثل طلا در ویترین هنگامی که ممنوع اعلام شده است باعث شده این فروشندگان رغبتی به پر کردن ویترین خود نداشته باشند. سید محمد محقق دیگر فروشنده طلا درباره این موضوع گفت قرار بوده از طرف اتحادیه با فرمانداری جلسه‌ای گرفته شود تا حداقل مهلتی معین شود که طلافروشان بتوانند اجناس خریداری شده را بفروشند. اما پس از چند روز این جلسه هم در اما و اگر است.

در نامه‌ای که از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان به دست یکی از طلافروشی‌ها رسیده است، گفته شده طبق مصوبه سال ۸۹ در خصوص وضعیت قاچاق طلا و نحوه مبارزه و برخورد با آن به صورت مرحله‌ای با طلاهای قاچاق برخورد جدی خواهد شد. اما از امروز برخی از فروشندگان تصمیم گرفته‌اند تعدادی از اجناس خود را در ویترین خالی بگذارند. آنها می‌گویند نه اقدامی برای جمع‌آوری شده و نه جلسه با فرمانداری به جایی رسیده است.

13900901 talaforoshi 2413900906 tala foroshi13900901 talaforoshi 2