هفت‌برکه: با هماهنگی شهرداری و شرکت آسیاتک پروژه توسعه ۳۰ کیلومتر فیبرنوری در شهر گراش از ۱۵ مهرماه آغاز شد. 

به گزارش هفت‌برکه جلسه هماهنگی گسترش شبکه فیبرنوری گراش ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳  با حضور شهردار،نماینده فرماندار و نماینده شرکت آسیاتک، پیمانکار پروژه، برگزار شد مراحل کار بررسی و عملیات انجام فیبر نوری در گراش آغاز شد. مجری طرح این پروژه شرکت ارتباطات آسیاتک است و قرار است در فاز اول بخش‌هایی از بلوار سرداران و شهرک شهید بهشتی را پوشش دهد. توسعه‌ی شبکه‌ی فیبر نوری گامی برای کاهش مشکلات مخابراتی از جمله بهبود سرعت اینترنت است. عملیات توسعه‌ی فیبر نوری در ۱۸ شهر استان فارس کلید خورده و گراش یکی از این شهرها است.

Fibre Noori

مهندس سهرابی مسئول فیبر نوری شرکت آسیاتک در استان فارس در گفتگو با هفت‌برکه در مورد اجرای این پروژه در گراش، ابتدا توضیحاتی در مورد طرح شبکه‌ی ملی اطلاعات داد و گفت: «دولت یک پروژه‌ای را اجرا می‌کند با عنوان «شبکه‌ی ملی اطلاعات» این پروژه با توجه به ضعفی که در حوزه‌ی ارتباطات ثابت داشتیم ضروری است و بنا بر این شد که از جدیدترین تکنولوژی یعنی فیبر نوری استفاده کنیم. برای انتقال دیتا در این تکنولوژی از نور استفاده می‌شود. روش‌های سنتی مثل شبکه‌های مسی از جریان الکترونیکی استفاده می‌کرد و دچار تداخلات زیادی می‌شد ولی در این روش نویز یا تداخل ارتباطات کم و کیفیت ارتباطات زیاد است.»

مهندس سهرابی همچنین در مورد نحوه‌ی توسعه‌ی این شبکه گفت: «پیش‌بینی شده این شبکه به گونه‌ای توسعه پیدا کند که انحصار به وجود نیاید. شهر گراش در تعهد پروانه‌ای شرکت انتقال داده‌های آسیاتک است و بر اساس آن باید زیرساخت ایجاد شود. برای عدم انحصار هم ۳۰ درصد ظرفیت خالی می‌ماند تا در آینده اگر اپراتور دیگری خواست استفاده کند بتواند.»

مهندس سهرابی درباره‌ی گسترش این شبکه در استان فارس گفت: «جلساتی در سطح استان فارس و با شهرداری که متولی حفاری‌ها است برگزار شد. تعهد ما دسترسی همه‌ی منازل، کسب و کارها و سازمان‌ها به این شبکه است. از جمله مزایای شبکه‌ی فیبر نوری پایداری و کاهش هزینه‌ها است چون محدودیت‌های پهنای باند لحاظ نمی‌شود.»

مهندس سهرابی همچنین درباره‌ی روش انجام کار گفت: «ما مسیرهای زمینی را تا اولین بلوک ساختمانی حفاری می‌کنیم. بعد در معابر و دیوارها فیبر نوری به شکل هوایی به منازل منتقل می‌شود. شاید بعضی بگویند چرا در منزل ما حفاری نشد؟ فیبر نوری متفاوت از حفاری و توسعه‌ی شبکه‌ی آب و گاز و تلفن ثابت است. ما تا نزدیک‌ترین نقطه حفاری را انجام می‌دهیم و بعد به شکل انشعابات بیرون از زمین این اتصالات برقرار خواهد شد. پیمانکار شهر را به چند منطقه تقسیم می‌کند و این نقطه همه‌ی نیازها را کامل می‌بیند و سرویس می‌دهد. پیمانکار باید منطقه به منطقه کار را انجام دهد.»

مهندس سهرابی در مورد اجرای این پروژه در گراش هم اضافه کرد: «پروژه از ورودی سمت لار انجام می‌شود. در سطح شهر گراش برآورد اولیه این است که باید حدود ۳۰ کیلومتر حفاری انجام شود. روش مورد استفاده برش عمیق نیست بلکه روش ترنچ است با عرض ۷ تا ۱۵ سانتیمتر که با دستگاه به عمق تنها ۴۰ تا ۴۵ سانتیمتر اجرا می‌شود. در این روش خرابی‌ها از جمله مسدود شدن مسیرها وجود ندارد. گراش به نسبت شهر بزرگی نیست و پیش‌بینی می‌کنیم اول کار را انجام دهیم و بعد برای سرویس برویم. اول منطقه به منطقه و سپس کل شهر زیر پوشش خواهد رفت. احتمالا بین ۶ ماه تا یک سال اجرای پروژه در گراش طول می‌کشد.»

علی‌رضا دانشور رییس شورای شهر گراش گفت: برای اجرای این پروژه بسیار مهم و ضروری، گراش را منطقه بندی کرده‌ایم‌ و فاز اول در خیابان شاهد، بلوار ملاصدرا، بلوار حضرت خدیجه کبری، بلوار امام حسین، بلوار امام علی و سمت دانشگاه کار را شروع‌کرده‌ایم.

رییس شورای شهر گراش گفت: با پیگیری‌هایی که در زمان نمایندگی دکتر حسین‌زاده و‌ با حمایت همه‌جانبه دکتر حسین‌زاده انجام دادیم و با مذاکراتی که با شرکت آسیاتک، مجری پروژه فیبر نوری انجام شد. سرعت در انتقال داده‌ها، عدم نیاز به خط تلفن ثابت، عدم اختلال در ارتباطات و تبادل داده‌ها، دانلود سریعتر و با کیفیت بالاتر از اینترنت، سرعت در بازی های اینترنتی، اطمینان و‌ امنیت بالا، کاربرد در مدیریت شهری و‌ هوشمند ، کاربرد در سیستم‌های حفاظتی و دوربین‌های مدار بسته از مزایای فیبر نوری است.

مهندس حلیمی شهردار گراش با تاکید بر اهمیت این پروژه در توسعه فناوری و بهبود خدمات شهری، از شهروندان خواست تا با همکاری و صبر در طول مدت اجرای پروژه، شهرداری را در تحقق این هدف مهم همراهی کنند.

شهرزاد شریفی رئیس اداره‌ی مخابرات گراش در مورد جزییات این طرح به هفت‌برکه گفت: «شرکت آسیاتک مستقل از مخابرات است و برای دولت کار می‌کند. دولت یک برنامه‌ی کلی داشته که یک سری شهرها را زیر طرح ببرد و در حال حاضر شرکت آسیاتک مشغول انجام این طرح در گراش است که از دیروز شروع شده است. پروژه البته در این مرحله تنها گوشه‌ای از شهر شامل بلوار سرداران و بلوار امام حسین (ع) در پشت بیمارستان را پوشش می‌دهد.»

شریفی همچنین درباره‌ی اجرای فیبر نوری از سوی شرکت مخابرات در گراش گفت: «متاسفانه پروسه‌ی استخدام پیمانکار برای این طرح فعلا به نتیجه نرسیده است.»

به گزارش ایرنا و به گفته‌ی حمید سلیمان‌پور، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس تاکنون بیش از هزار نفر از طریق شبکه‌ی فیبر نوری به اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت IRANFTTX.ir در صورت تحت پوشش بودن آن منطقه درخواست خود را برای دریافت اشتراک ثبت کنند.