هفت‌برکه: قطع اعلام نشده‌ی برق در شهر گراش و جنوب فارس به روزی ۳ ساعت رسیده است.

در حالی که این هفته دمای هوا کاهش محسوسی داشته است، میزان خاموشی برق افزایش یافته است. دوشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۳ تقریبا تمام محلات گراش حداقل دو نوبت خاموشیِ یک ساعت و نیمه داشته‌اند و حتی ساعت ۱۲ نیمه‌شب نیز برق بخش عمده‌ای از شهر گراش قطع شد.

این خاموشی‌های زیاد و بی‌برنامه باعث واکنش‌های زیادی بین مردمی شد که نمی‌دانند چگونه صدای اعتراض خود را به گوش مسئولینی که نمی‌دانند کیست برسانند.

البته قطع برق فقط قطع برق نیست. با قطع برقِ چاه‌های آب و خط انتقال آب سد سلمان، آب بیشتر نقاط شهر با افت فشار و قطعی روبه‌رو می‌شود. خطوط موبایل به ویژه همراه اول هم به تدریج از دسترس خارج می‌شود. تلویزیون هم به دلیل قطع شدن برق آنتن کلات، قطع می‌شود. البته مشکلات ریز و درشتی مثل باز ماندن درهای کرکره‌ای مغازه‌ها و پارکینگ خانه‌ها، سوختن وسایل برقی و … را هم باید به لیست مشکلات بی‌برقی اضافه کرد.

قطع برق هم آسیب مادی دارد و هم روح و روان شهروندان را می‌خراشد. پیام تعدادی از همشهریان درباره بی‌برقی در ادامه می‌خوانیم:

الف در تلگرام نوشته است: «خدا لعنت بر پدر و مادر کسی کنه که قصد اذیت کردن داره. هفت و نیم تا  ۹شب یه بار قطع شده، برق الان ساعت ۱۲ تازه برق رفته. کی بیاد خدا داند. این شرط مسلمانی نیست. آخه کسی نیست بگه ما که از همه طرف پول از جیبمون می‌زنید، قطع کردن برق مال چیه؟»

علی قائدی نوشته است: «اداره برق هم که مشغول است بعد از تقریبا ۲۰، ۳۰ بار دیگه زنگ می‌خوره و تنها جوابشون اینه که هیچی دست ما نیست. الان بچه کوچیک سه ساعت می‌تونه بی‌برقی رو تحمل کنه؟ اگه بخواهیم با ماشین هم دور بزنیم و از کولر استفاده کنیم بنزین نیست. بنزین کارت سوخت که جواب نیست و بنزین آزاد هم به زور گیر می‌آد.»

یک کاربر اینستاگرام هم استوری کرده است: «توی کربلای کمتر بی‌برقی می‌کشیدیم. یک روزه برگشتیم تا حالا دو بار برق رفته.»

برخی از شهروندان به دادن برنامه هم راضی هستند. فاطمه نوشته است: «برق رو قطع می‌کنید به درک. حداقل یک برنامه بدین که بتونیم در زمان قطع برق هجرت کنیم به خونه قوم و خویش تا بچه‌ کوچک‌مون از گرما جون به لب نشه.»

یکی دیگر از کاربران اینستاگرام در زمان بی‌برقی حضوری به اداره برق رفته است: «رفتم اتفاقات برق گراش. دیدم اپراتورش داره جواب تلفن می‌ده. تموم شد گفتم فحش هم می‌دن؟ گفت: مرتب تا دلت بخواد. گفتم اومدم راحت‌ت کنم. شماره اون مرکزش که دستور قطع کردن رو می‌ده بده تا توی اینستاگرام پخش کنم تا مردم دست از سر شما بردارن. گفت نمی‌تونم و خلافه. خلاصه آخرش نداد که نداد. اما من از هر راهی که شده گیر می‌آرم.»

فاطمه فتحی هم با ارسالی عکس نوشته است که در زمان بی‌برقی به کوچه می‌روند.

مشکل قطع برق گریبان هر کدام از شهروندان را به شکلی گرفته است. خبر بدتر این که دورنمایی هم برای سال بعد نیست. امسال در زمان اوج مصرف ۱۵ درصد کمبود برق داریم و به گفته رئیس هیأت مدیره سندیکای برق، اگر سرمایه‌گذاری کلانی در این بخش انجام نشود، در سال‌های بعد به ۳۷ درصد کمبود برق می‌رسیم. این یعنی همیشه یک‌سومِ کشور باید در خاموشی باشد. آیا این وضعیت، وضعیت اضطرای نیست؟

Bargh03