هفت‌برکه: ۱۵ مردادماه آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی مشاغل است. در سال‌های گذشته، این مهلت تا خردادماه بود، اما امسال به علت حادثه شهادت رییس جمهور، این مهلت تا میانه‌ی مردادماه تمدید شد.

هفت‌برکه به همین بهانه با ذبیح‌الله سعادت، مسئول امور مالیاتی، در اداره‌ی مالیات گراش گفتگو کرد. تمرکز این گفتگو بر تغییر زمان‌بندی مالیاتی, نحوه‌ی خرج شدن مالیات در گراش, مشکلات و مراجعات مردم برای مالیات و مالیات بر ارزش افزوده در شهر است تا پاسخی به سوال‌های احتمالی شما باشد.

14030509 Saadat Maliat

تغییر زمان‌بندی مالیاتی

امسال زمان‌بندی تسلیم اظهارنامه‌ی مالیاتی تغییراتی داشت و از خرداد به تیر رسید. سعادت درباره‌ی علت این تغییر می‌گوید: «همانطور که مستحضر هستید، خردادماه هر سال موعد تسلیم اظهارنامه مالیاتی مشاغل می‌باشد اما امسال بعد از حادثه هوایی که برای رییس‌جمهور کشورمان پیش آمد و منجر به شهادت ایشان و هیات همراه گردید، و طبق قانون می‌بایست رییس جمهور بعدی ظرف مدت ۵۰ روز انتخاب شوند، مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی مشاغل تا ۱۵ مردادماه تمدید گردید.»

۲۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان سهم شهرداری گراش از مالیات در سال ۱۴۰۲

مالیات به زبان ساده، برداشتن از جیب مردم و خرج کردن برای خود مردم است. مالیات به طور معمول به چرخه‌ی شهر برمی‌گردد تا برای توسعه و آبادانی آن هزینه شود. اما مالیات در چه بخش‌هایی از شهر استفاده می‌شود؟ سعادت در پاسخ به این سوال گفت: «ما دو نوع مالیات داریم: یکی مالیات بر عملکرد که درآمدهای حاصل از آن مستقیما به حساب خزانه واریز می‌گردد و بعدها در قالب بودجه به هر شهرستان تخصیص داده می‌شود. دومین نوع مالیات، مالیات بر ارزش افزوده است که بخش زیادی از این نوع درآمد مستقیما به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های هر شهرستان برمی‌گردد. به عنوان مثال برای سال ۱۴۰۲ جمعا حدود ۳۱ میلیارد و هفتصد میلیون تومان به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان گراش واریز شد که سهم شهرداری گراش از این مبلغ چیزی بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است. این درآمدها می‌بایست از طرف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها صرف عمران و آبادانی همان شهر و روستا گردد. به عنوان مثال در سال ۱۴۰۱ این واریزی‌ها از طرف شهرداری محترم شهر گراش صرف اجرای دیوار حائل و آسفالت رینگ دور کوه کلات، محوطه‌سازی گلزار شهدای گراش و همچنین تکمیل فاز دو پارک شهید سلیمانی گراش شده است.»

مشکلات و مراجعات مردم برای مالیات

سعادت می‌گوید مهم‌ترین سوال مردم درباره‌ی حساب تجاری است و درباره‌ی مشکلات مردم و مراجعات آنها برای مالیات گفت: «با توجه به این که فصل اظهارنامه مالیاتی مشاغل است، بالطبع خیلی از مراجعه‌کنندگان جهت اطلاع از نحوه محاسبه مالیات مقطوع خود و همچنین نحوه ارسال صحیح اظهارنامه به اداره مراجعه و راهنمایی‌های لازم دریافت می‌کنند. اما یکی از مواردی که معمولا زیاد با آن روبرو هستیم نحوه استفاده درست از حساب‌های تجاری است. مستحضر هستید که طبق قانون بودجه هر نوع واریزی به حساب تجاری حکم درآمد مودی دارد و اثبات غیر درآمدی بودن آن واریزی با خود مودی است.»

او توصیه‌هایی هم برای کمتر شدن دردسرهای مالیاتی به مالیات‌دهندگان, دفاتر پیشخوان دولت و کافی‌نت‌ها دارد: «یکی این که در زمان ثبت نام کد اقتصادی، مودی صرفا حساب مربوط به کسب و کار خود را معرفی نماید نه هر حسابی. زیاد مشاهده شده است که مودی حساب مربوط به واریز یارانه یا حقوق خود و یا سایر حساب‌های شخصی خود را معرفی نموده که بعدها دچار مشکلاتی شده‌اند. دوم اینکه در حین فعالیت، مودی از هر گونه واریزی مربوط به کارهای شخصی خود از قبیل فروش زمین، ملک، وسائل نقلیه، بازگشت قرض و امثالهم جدا پرهیز نمایند. در آخر اینکه در صورت تعطیلی کسب و کار خود و غیر فعال نمودن ثبت‌نام کد اقتصادی، مودی حساب تجاری خود را یا ببندد یا با آن حساب هیچ‌گونه فعالیتی انجام ندهد.»

چرا دریافتی مالیات بر ارزش افزوده در گراش چشمگیر نیست؟

دریافتی مالیات بر ارزش افزوده گراش نسبت به برخی شهرستان‌های دیگر مبلغ چشمگیری نیست. سعادت عدم وجود کارخانه‌جات مادر در گراش و جمعیت را به عنوان مهم‌ترین عوامل بیشتر بودن دریافتی مالیات بر ارزش افزوده در برخی شهرستان‌ها می‌داند و می‌گوید: «همان طور که قبلا نیز اطلاع‌رسانی شده، واریزی‌ها از محل عوارض ارزش افزوده به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان گراش در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۸۴ درصدی داشته است. واریزی‌های این شهرستان نسبت به شهرستان‌های اوز، خنج، جویم و … بیشتر است اما در مقایسه با برخی از شهرستان‌های دیگر از قبیل لارستان، لامرد، مهر و … کمتر است. یکی از دلایل این امر، نبودِ کارخانه‌های مادر از قبیل سیمان، پتروشیمی و سایر شرکت‌های بزرگ است که این امر باعث کاهش درآمدهای مالیاتی ارزش افزوده نسبت به شهرستان‌هایی شود که این شرکت‌ها را دارا هستند. همچنین یکی از نصاب‌های دیگری که در واریزهای ارزش افزوده ملاک است، نصاب جمعیتی است. قطعا شهرستان‌هایی که دارای جمعیت بیشتری باشند سهم بیشتری از واریزی‌های ارزش افزوده خواهند برد.»