هفت‌برکه – محمد خواجه‌پور: نظرسنجی هفت‌برکه نشان داد زنان در اینستاگرام و مردان در تلگرام بیشتر هفت‌برکه را دنبال می‌کنند. همچنین نزدیک به ۸۵ درصد مخاطبان هفت‌برکه گراشی هستند و بیش از ۸۰ درصد آن‌ها ساکن گراش هستند.

تیرماه ۱۴۰۳ موسسه هفت‌برکه برای شناخت بهتر از مخاطبان خود سه نظرسنجی تلگرامی و اینستاگرامی برگزار کرد. هر چند نظرسنجی‌های اینترنتی دارای اعتبار بالایی نیستند اما نتایج آن‌ها برآوردی را به گردانندگان هفت‌برکه می‌دهد که بتوانند دید بهتری از مخاطبان پیگیر اخبار گراش داشته باشند.

Mokhatab copy

هفت‌برکه در فضاهای مختلف فعالیت دارد اما تمام این فضاها دارای امکان نظرسنجی نیستند. کانال تلگرام هفت‌برکه ۲۶۰۰ دنبال‌کننده دارد که به طور متوسط حدود هزار نفر این کانال را می‌بینند ۴۶ درصد از افراد در نظرسنجی هفت‌برکه شرکت کردند.

صفحه اینستاگرام هفت‌برکه در زمان انجام نظرسنجی بیش از ۳۶ هزار دنبال‌کننده داشت که ۴۹۰۰ نفر دو استوری مربوط به نظرسنجی را دیده بودند. ۱۳۷۱ نفر در نظرسنجی مردان و ۱۸۳۶ نفر در نظرسنجی زنان شرکت کردند. البته ممکن است برخی از مخاطبان در نظرسنجی به اشتباه شرکت کرده باشند.

نظرسنجی نشان می‌دهد فضای تلگرام مردانه‌تر از اینستاگرام است. در تلگرام ۴۰ درصد مخاطبان را مردان گراشی و در مجموع ۶۴ درصد را مردان تشکیل می‌دهند. در اینستاگرام تعداد زنان یا مشارکت زنان در نظرسنجی بیشتر است. نسبت زنان به مردان در اینستاگرام ۵۷ به ۴۳ است. هر چند آمار داخلی اینستاگرام ۲۶ درصد دنبال‌کنندگان هفت‌برکه را زن اعلام کرده است.

Mokhatab Zan

در بخش سکونت در گراش ۷۲ درصد مخاطبان تلگرام و ۸۲ درصد مخاطبان اینستاگرام گفته‌اند که ساکن گراش هستند. حداقل ۳۵۲ نفر غیر گراشی ساکن گراش در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند که نشان می‌دهد هفت‌برکه یکی از کانال‌های مهم دریافت اخبار گراش برای ساکنان غیر بومی است.

از سوی دیگر نیز در مجموع حدود ۹ درصد مخاطبان هفت‌برکه گراشی‌های ساکن خارج از کشور هستند. ۹ درصد گراشی‌های تلگرام گفته‌اند در خارج از ایران هستند و آمار داخلی اینستاگرام هم نشان می‌دهد که ۹۰ درصد مخاطبان اینستاگرام ساکن ایران هستند و امارات متحده عربی با ۶ درصد در رده بعدی قرار دارد. سایر کشورها آمار کمتر از یک درصد دارند.

۸۸ درصد مخاطبان تلگرام و ۸۳ درصد از مخاطبان اینستاگرام، خود را گراشی معرفی کرده‌اند. این موضوع برای انجام نظرسنجی‌های دیگر نیز اهمیت دارد، با توجه به این که هفت‌برکه اصلی‌ترین محل حضور گراشی‌ها در فضای مجازی است در نظرسنجی‌های دیگر می‌توان نتایج نظرسنجی را [با در نظر گرفتن خطای محاسباتی] به عنوان جهت‌گیری گراشی‌های حاضر در فضای مجازی در نظر گرفت.

اعتماد مخاطبان سرمایه اصلی هفت‌برکه است که بخشی از آن در مشارکت مناسب مخاطبان در این نظرسنجی خود را نشان داد. همه خبرنگاران و مدیران هفت‌برکه امیدوارند بتوانند بازتاب دهنده نظرات مردم باشند و با همه چالش‌ها و سختی‌ها همه تلاش خود را برای این هدف خواهند گذاشت.

Mokhatab Gerash