هفت برکه: درختان کویتی بلوار سردارن قطع و نخل جایگزین آن می‌شود. این یک تصمیم بخشی از طرح شهرداری گراش برای بهسازی یکی از مهمترین معابر شهر گراش است. در نشست خبری شهرداری با خبرنگاران، شهردار گفت:«دیدگاه مخالف همیشه وجود دارد. نظر مردم هم برای ما مهم است اما این تصمیم بر اساس تحقیق یک تیم کارشناسی انجام شده است و نتیجه‌ی آن بهسازی و اصلاح است.»

به گزارش روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر گراش؛ بعد از ظهر چهارشنبه یازدهم بهمن ماه ۱۴۰۲، شهردار گراش مهندس مهدی حلیمی میزبان خبرنگاران بود تا آغاز اجرای طرح بهسازی و اصلاح بنیادی بلوار سرداران را اعلام کند. خبرنگارانی از  هفت‌برکه، ناب‌نیوز، تابان و گراش نیوز به همراه سه عضو شورای شهر و مهندسین عمرانی و فضای سبز از شهرداری، در این نشست خبری در دفتر شهردار حضور داشتند.

Sardaran 01

شهردار گراش: درختانی که قرار است قطع شود ضررآور است

شهردار گراش در مورد ضرورت برگزاری این نشست خبری گفت: «نیاز به آگاه‌سازی درباره پروژه‌هایی که در دست اقدام است علت این نشست با اصحاب رسانه است. یکی از برنامه‌های شهرداری، زیباسازی و مبلمان شهری در خور مردم این شهر است و یکی از پروژه‌هایی که در دستور کار است و به دلیل موانع اداری به تاخیر افتاده اصلاح رفوژ بلوار سرداران است که حدود دو کیلومتر طول دارد. طرح جدید توسط مهندسین گراشی طراحی شده است.»

مهندس حلیمی زیباسازی بلوار سرداران را در سه بخش تشریح کرد: «اولین بحث اصلاح بافت درخت است. هدف اصلی ما این است که در راستای اصلاح و زیباسازی بلوار یک تغییر و تحول مهم اتفاق بیفتد. رویش درختان کویتی از دیدگاه پزشکی به دلیل ایجاد مشکلات تنفسی و مسموم کردن فضا و مضر بودن برای سلامتی نامناسب است. از این رو دستور داده شده تا جایی که امکان دارد از کاشت این درخت جلوگیری شود. نکته‌ی دوم بحث ایجاد مشکلات ترافیکی درباره‌ی این درختان است. »

 حلیمی سپس با اشاره به هدف شهرداری برای جمع‌آوری درختان گونه‌ی کویتی و جایگزینی آن با نخل گفت: «نیاز به آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم در این رابطه برای ما اولویت است. مردم باید بدانند درختی که قرار است قطع شود، ضررآور است. تحت هیچ شرایطی درخت کویتی نه فقط در این شهر بلکه در مناطق دیگر و حتی کشورهای دیگر مفید نیست. اما قبل از جایگزینی آن با درخت جدید بایستی این درختان قطع و ریشه‌ی آن نیز برای جلوگیری از رویش مجدد خشک شود.»

Halimi Shahrdar

طرح زیر نظر کارشناس فضای سبز اجرا می‌شود

شهردار در پاسخ به سوال خبرنگار هفت‌برکه در خصوص این که این طرح زیر نظر کدام کارشناس انجام می‌شود و همچنین سایه‌ساز بودن بالای درخت کویتی گفت: «این طرح قرار است زیر نظر کارشناس فضای سبز انجام شود. حتی خرید نوعی نخل به طور کارشناسی شده تحت بررسی است.»

مهندس حلیمی افزود: «اولین اصلاح برای رفوژ وسط در بلوار قاعدتاً نورپردازی و المان‌های شهری است و کاشت درخت در قسمت پیاده‌رو معنا پیدا می‌کند. سایه‌ی این درختان به دلیل اینکه در وسط بلوار قرار دارد، تاثیری برای شهروند ندارد. با جایگزینی درخت جدید بحث سایه نیز به دلیل گرمسیر بودن منطقه تامین خواهد شد.»

شهردار همچینن تاکید کرد:« انتخاب نوع درخت جایگزین کاملا در اختیار طراح و معمار پروژه است که درخت پیشنهادی بر اساس نظر کارشناسی در حال حاضر درخت نخل بومی است.»

رسیدگی به درختان هزینه‌بر است

علیرضا دانشور رئیس شورای شهر در این نشست خبری گفت: «اساسا وسط بلوار درخت نباید باشد و دو سمت بلوار به دلیل تردد خودروها باید کاملا مشخص و درخت باید در حاشیه‌ی خیابان باشد. رسیدگی به درختان کاملا هزینه‌بر است؛ چه از نظر نیروی انسانی، ماشین و ابزارآلات و زمان‌بر بودن رسیدگی به آن. این درختان به مدت پنج یا شش سال به دلیل هزینه‌بر بودن نیروی انسانی، بالابر و ابزارآلات کاملا رها شده بود.»

دانشور همچنین با تاکید بر کارشناسی بودن طرح اضافه کرد: «ریشه‌های درخت کویتی سطح آسفالت را خراب می‌کند و حتی با وجود آسفالت مجدد با حفظ این درختان، دوباره امکان آسیب به آسفالت وجود دارد. ریشه‌ی این درخت به دلیل گستردگی و استحکام زیاد زیرساخت‌ها را خراب می‌کند و حتی در قطع ریشه‌ی آن بخشی از لبه‌ها، آسفالت و زیرساخت بلوار خراب خواهد شد.»

Shahrdari 01

فیروزی: دغدغه مردم را درک می‌کنیم

فیروزی، عضو شورای اسلامی شهر نیز با بیان این موضوع که ما دغدغه‌ی مردم در رابطه با قطع این درختان و زمان طولانی برای جایگزین کردن آن‌ها را درک می‌کنیم، گفت: «دغدغه‌های مردم برای ما مهم است اما باید دید در مقابل چیزی که از دست می‌رود چه چیزی به دست می‌آید. با اجرای این طرح، روشنایی، دید بهتر برای رانندگان، کاشت درخت مناسب با شرایط مکانی و اقلیمی و … فراهم خواهد شد. با این حساب می‌توان دید قطع این درختان و اصلاح بلوار، در کنار خسارت‌ها نتیجه‌ی بهینه و خوبی برای مردم و شهر خواهد داشت.»

اکبر باقرزاده مدیر گراش نیوز و عضو دوره پنجم شورای اسلامی شهر گراش نیز با اشاره به زیبا بودن نمای این بخش از شهر به دلیل وجود درختان کویتی گفت: «این درخت در جایی که نزدیک منطقه‌ی مسکونی باشد مضر است. اینجا چون نزدیک رفوژ است ضرری برای اشخاص ندارد. نخل چهره‌ی خشنی دارد که البته به دلیل خاصیت مقاوم بودن آن در برابر گرما است و با نورپردازی نیز زیبا نمی‌شود. اما کویتی به دلیل بافت محکم آن به هر شکلی قابل طراحی است و حتی افراد از شهرهای دیگر نیز درختان کویتی را زیبا می‌بینند و نمای شهر است.»

در مورد درخت کئوکارپوس که به درخت کویتی شناخته می‌شود و نقش آن در فضای سبز شهری گزارش سال گذشته هفت‌برکه را بخوانید.