هفت‌برکه: ‌فرماندار در نشست خبری روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن‌ماه در مورد انتخابات مجلس و خبرگان، حاشیه‌نشینی و تامین مسکن، پیشرفت مصوبات سفر استاندار و موضوعات دیگر صحبت کرد.

افزایش دو شعبه اخذ رای در شهرستان

طاهرزاده، فرماندار شهرستان گراش در مورد آمادگی شهرستان برای برگزاری انتخابات گفت: «تمام برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی طبق زمان‌بندی، انجام شده است و با افزایش دو شعبه رای‌گیری نسبت به سال‌های قبل، ۳۹ شعب رای‌گیری در سطح شهرستان فعال خواهد بود.»

او مردم را به حضور حداکثری در انتخابات دعوت کرد و به کاندیداها توصیه کرد در انتخاب شعارها دقت کنند و سراغ مسائل حاشیه‌دار و مورد اختلاف نروند. او با اشاره به این که در زمینه برنامه‌ی زمان‌بندی انتخابات عقب نیستیم، گفت: «شعبه‌های اخذ رای مشخص شده است و اعضای شورای اخذ رای، هیات بازرسی و ناظرین شورای نگهبان تعیین شده‌اند و جلساتی با هماهنگی و حضور نمایندگان شورای نگهبان برگزار شده است و کارهای ما به‌روز است. و در زمینه‌ی زمان‌بندی انتخابات عقب نیستیم. چندین جلسه با هیات اجرایی گرفتیم و تعامل خوبی بین اعضای هیات اجرایی، اعضای شورای نگهبان و ناظرین شورای نگهبان است. ما هزار نفر عوامل و دست اندرکار اجرا و نظارت و بازرسی داریم که در برگزاری انتخابات در روز ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ مشارکت دارند.»

او در ادامه گفت: «ما در مجموع ۳۹ شعبه اخذ رای داریم که دو شعبه نسبت به دوره‌های قبل جهت رفاه حال مردم اضافه کردیم. مکان چند شعبه هم به دلیل مشکلاتی که وجود داشت به مکان و موقعیت بهتر تغییر دادیم که دسترسی مردم به شعبات بهتر باشد. از بین این ۳۹ شعب، ۲۶ شعبه شهری و ۱۳ شعبه روستایی است.در شعبه شهری ۲۴ شعبه ثابت و دو شعبه سیار و در شعب روستایی ۷ شعبه ثابت و ۶ شعبه سیار است. به دلیل سبقه خوب و مذهبی مردم، شعباتی که نیاز به تدابیر امنیتی داشته باشد، نداریم.»

14021111 Farmandar Neshast Khabari

در انتخابات صد درصد بی‌طرف هستیم

فرماندار شهرستان با بیان این که در انتخابات دو اصل را مد نظر داریم، گفت: «ما بر دو اصل می‌خواهیم انتخابات را برگزار کنیم: اصل اول عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری؛ و اصل دوم بی‌طرفی. ما در انتخابات صد درصد بی‌طرف هستیم و شفافیت داریم و نهایت مطلب ما حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است.» 

او با تاکید بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ادامه داد: «به دنبال حضورو مشارکت حداکثری مردم هستیم که بخشی از این بار به دوش شما اصحاب رسانه است و خواهشی که دارم این است که مردم را در این خصوص و دادن رای تشویق کنید تا ان‌شاالله گراش مثل دوره‌ها قبل که مشارکت قریب ۵۵ تا ۶۰ درصد را داشتیم، این دوره هم مردم در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی حضور خوب و چشمگیری داشته باشند.»

فرماندار با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها برای دعوت مردم برای مشارکت در انتخابات گفت:«ما سعی کردیم اقدامات خوبی داشته باشیم. دیدار با اقشار مختلفی که می‌توانند جهت تشویق مردم برای شرکت در انتخابات تاثیرگذار باشند. دوم برگزاری کاروان‌های خدمت و سرکشی به روستاها و نقاط محروم شهرستان‌ها و جاهای دور از دسترس با همراهی روسای ادارات، بخشدار و سفر به توابع بخش مرکزی و ارد و شنیدن حرف و مشکلات مردم و در حد توان رسیدگی و حل مشکلات آن‌ها به خصوص مشکلاتی که هزینه‌های کمتری دارد و در گیر و دارهای اداری قفل شده است.از پشت تریبون هم به مناسبت‌های مختلف از مردم برای شرکت در انتخابات دعوت کردیم.»

او در جواب به سوال پندری در رابطه با این که آیا فرمانداری در بحث انتخابات به صورت غیر رسمی حمایتی از نیروهای گراشی می‌کند یا نه، گفت: «نه. ما در حوزه انتخابیه ۵ شهرستان هستیم و قطعا کاندیداهای از ۵ شهرستان حضور خواهند داشت. در مجموع ما ملزمیم به عنوان مجریان انتخابات به بی‌طرف بودن و در عین حال زمینه‌سازی امن و شفاف در اجرای انتخابات. ما موظف به اعتمادسازی هستیم و لذا به طور صد درصد ما در انتخابات بی‌طرفیم و صرفا مجری انتخابات تحت نظارت مجریان شورای نگهبان هستیم و غیر از این باشد قاعده کار عوض شده و ما تخلف انتخاباتی انجام دادیم. فرمانداری و وزارت کشور و استانداری به عنوان عوامل اجرایی و رییس هیات اجرایی و اعضای اجرایی و هزار نفری که در مجموع در عمل انتخابات دخالت دارند از شروع تا پایان انتخابات باید بی‌طرف عمل کنند و هر فردی در هر مقطعی از زمان انتخابات اگر احساس کنم فردی جهت یا علیه کاندیدایی است، قطعا برخورد می‌کنم.»

او توضیحاتی درباره تبلیغات تلویزونی ارایه داد: «برای این که ما بتوانیم در حوزه تلویزیون صاحب حرفی باشیم دعوت کردیم از دو نفر از معاونین صدا و سیما استان آقای عسکری و آقای غفاری تشریف آوردند و صحبت کردیم و مقرر شد هر کدام از کاندیداها که بخواهند مبلغ ۲۵ میلیون تومان بدهند تا تیزر تبلیغاتی ۲۵ دقیقه‌ای برایشان آماده شود. تیزرها را از قبل می‌بینیم و مسائل حاشیه‌ای را بررسی می‌کنیم و در نهایت در نوبت‌های مختلف برای آن کاندیدا پخش می‌شود.»

Entekhabat

درخواستی برای مناظره انتخاباتی نداریم

فرماندار در ادامه گفت: «در مورد روش‌های مختلف تبلیغات مانند ایجاد موقعیت برای مناظره ما چون در حوزه فرعی فعال هستیم زیاد دخالتی نداریم. از طرفی مناظره‌ها باید کاندیداها تعدد داشته باشند. در همین شهرستان گراش بحث انصراف بعضی از کاندیداها هست. و در حال حاضر نه درخواستی در این زمینه از کاندیداها داشتیم و نه ما اقدامی انجام دادیم. در واقع به ما ابلاغ شده که می‌توانید این کار را بکنید و می‌توانیم شرایط قانونی آن را فراهم کنیم ولی درخواستی نداشتیم. ولی اصحاب رسانه می‌توانند خودشان ارتباط بگیرند با کاندیداها و این کار را انجام دهند و چه به صورت لایو و تماس‌های تلفنی و چه به صورت گفتگوی حضوری صحبت‌های نامزدها را بشنوند. اگر در یک هفته مهلت قانونی تبلیغات درخواستی صورت بگیرد و شرایط فراهم شود، اعلام آمادگی می‌کنیم برای تبلیغات شرایط را فراهم کنیم.»

حجت عابدی به عنوان مسئول کمیته اطلاع‌رسانی تبلیغات گفت: «ما در کمیته اطلاع‌رسانی اعلام می‌کنیم اگر افرادی برنامه‌ای دارند که تنور انتخابات را داغ می‌کند ما با استان رایزنی می‌کنیم و فرماندار هم حمایت می‌کند. ما سال‌های قبل برنامه مناظره داشتیم ولی از جانب فرمانداری نبوده است. گروه‌های خودجوش و مردمی و تشکل‌های مدنی در سطح شهرستان فعال هستند و می‌توانند این کار را انجام دهند. منتهی این ضرورت دارد مقررات و مفاهیم مورد بررسی قرار دهند. در هر صورت اگر ایده‌ای بود ما به استان ابلاغ می‌کنیم و سعی می‌کنیم مجوزات لازم را بگیریم.»

آیا شعارهای کاندیداها مدیریت می‌شود؟

فرماندار در جواب به هفت‌برکه که آیا مدیریتی روی انتخاب شعارهای کاندیداها است یا نه، گفت: «در بحث انتخابات ما نیاز به یک بستر امن داریم. هر چیزی بخواهد امنیت روحی و روانی، اجتماعی، فیزیکی مردم را به هم بزند ما مانع هستیم. کاندیداها نبایستی به سمت و سویی بروند که به مسائل اختلافی دامن بزنند و باعث دلسردی و ناامیدی و تحریک افکار عمومی شوند.

«در بحث جاده چک‌چک اعلام می‌کنیم یکی از مصوبات سفر استاندار بوده و کد ماده ۲۳ گرفته شده واز مصوبات صد در صدی ما است در سفر آقای رییس جمهور هم حدود ۳۰۰ میلیارد هزینه برای پروژه در نظر گرفته شده وپیگیر هستیم با این ۳۰۰ میلیارد  پروژه به اجرا برگردد.

«بحث محدوده هم یک بحث اختلافی است. اولویت ما دلگرم کردن مردم برای مشارکت در انتخابات است. ما خود را ملزم می‌دانیم که به مباحث اختلافی دامن نزنیم. ما به عنوان نماینده دولت حق نداریم هیچ مساله مورد اختلافی را برجسته کنیم در هیچ حوزه‌ و هیچ سطحی. و به دیگران هم توصیه می‌کنیم این کارها را انجام ندهند. در حوزه شهرستان آن قدر نقاط قوت داریم که بخواهیم آن‌ها را برجسته کنیم. در وضعیت فعلی مهم برای ما امیدآفرینی و اعتماد آفرینی و فراهم کردن بستر امن برای مشارکت بالا است. اگر کاندیدایی حرف و بحثی خارج از وظیفه، خارج از عرف، خارج از قانون بزند، قطعا در قاعده دستگاه امنیتی و نظارتی شورای نگهبان می‌گنجد و پیگیری می‌شود.»

فرماندار در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: «از دلسرد کردن مردم پرهیز کنیم و با بیان خدمات نظام و آرامشی که در جامعه تزریق می‌کنیم مردم را به حضور بالای در انتخابات تشویق کنیم.  اگر کسی با فرد خاصی مشکل دارد ولی ایران و ایرانی را دوست دارد می‌آید و در انتخابات شرکت می‌کند. به هم کمک کنیم تا انتخاباتی پرشور برگزار شود.»

دو مشکل اساسی گراش: حاشیه‌نشینی و تامین مسکن

فرماندار در جلسه با خبرنگاران، حاشیه‌نشینی و تامین مسکن را دو مشکل اساسی گراش دانست و گفت سعی کردیم در یک سال و نیمی که در ساختمان فرمانداری هستم با کمک همه موضوع را رفع و رجوع کنیم.

طاهرزاده، گفت: «متاسفانه شهرستان سند چشم‌انداز نداشت. در حوزه جغرافیایی و تقسیمات کشوری نیز ما متاسفانه نقشه‌ای در ۴ جهت جغرافیایی نداشتیم لذا سعی کردیم در هر دو موضوع کار را انجام دهیم و پیگیر موضوعات باشیم. برخی از مسایل و مشکلات  در دو سفر استانداردر تیر ماه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مطرح کردیم و جز مصوبات مهم شهرستان شد که در تیرماه ۱۴۰۱، ۲۳ مصوبه و در تیر ماه ۱۴۰۲ حدود هشت مصوبه مورد تایید قرار گرفت.»

او با تاکید بر این که اقدامات برای رفع مشکلات به صورت جمعی و گروهی صورت گرفته است، گفت: «همه اقداماتی که اعلام می‌کنیم با کمک جمع، گروه و یک تیم اعم از شورای تامین، امام جمعه، نماینده شورای شهر، شوراهای شهرستان و روستا، دهیاران، شهرداری، معتمدین و خیرین و دلسوزان شهر و استاندار در حوزه استان به سرانجام رسیده است. همه کمک کردند ما مشکلات را پیگیری و رفع و رجوع کنیم. تنها فرمانداری کنننده کار نبوده است. همه عزیزان در پست خودشان و در توان خودشان ما را کمک کردند این نکته بسیار مهمی است و فرد یا گروه خاصی مصادره به مطلوب نباید داشته باید و کار یک کار گروهی و خرد جمعی بوده است.»

فرماندار در ادامه گفت: «بزرگترین مشکل جاده چک‌چک نداشتن کد ماده ۲۳ بود که با پیگیری‌هایی که جمع انجام داد، کد ماده ۲۳ گرفته شده و در سفر اخیر رییس جمهور باز اعتباری برای آن گذاشته شده است.

«در بحث تونل بالنگستان هم با پیگیری‌های همه عزیزان دوباره فعال شده است. شهرک صنعتی مشکلات عدیده‌ای در حوزه آب، مخابرات، توسعه و بهسازی داشت که حل شد تنها بحث آب مانده که با رایزنی‌هایی که انجام می‌دهیم در حال رفع و رجوع این مشکل هم هستیم رایزنی‌هایی داشتیم.»

او در ادامه گزارش عملکرد خود در ساماندهی مشکلات شهر به موضوع حاشیه‌نشینی اشاره کرد و گفت: «یکی از مشکلات مهم شهر موضوع زمین و حاشیه نشینی است. در بحث حاشیه نشینی پیگیری انجام دادیم. حدود ده نقطه را شناسایی کردیم و این برمی‌گردد به عدم تدبیر برخی از مدیران قبل. می‌شد دخل و تصرف‌هایی که حسب نیاز انجام شده است را با برنامه‌ریزی دقیق قانونی کرد، و بنیاد مسکن را آورد پای کار، شهرداری را آورد پای کار و تفکیک کرد و به مردم واگذار کرد.

«در سفر استاندار محترم، ایشان مساعدت فرمودند وبرخی مدیران کل، معاون استاندار، مدیر کل فنی استانداری بازدیدهایی از منطقه انجام دادند و صحبتی با آقای بحرینی انجام شد. ایشان دادستان استان هستند و آمدیم پای کار و بحث خدمات‌رسانی به ساکنین این مناطق به خصوص محمد آباد، سلطان آباد و دبیری و باغ موسی حل و فصل شده و مجوز داده شده است. ۵۰ درصد از مراجعین من برای دادن خدمات برای این نقاط بود که الحمدالله ۹۰ درصد تقلیل پیدا کرده و مردم راضی هستند از اقدامی که انجام شده است. و این نارضایتی از سوی مردم به صورت محسوس کاهش پیدا کرده است.»

Framnadar Ostandar

پیشرفت مصوبات سفر استاندار

فرماندار در زمینه پیشرفت مصوبات سفر استاندار گفت: «در سفر دوره اول، پیشرفت مصوبات در حال حاضر ۷۰ درصد است. در دور دوم سفر استاندار ما ۱۱ پیشنهاد دادیم که ۸ پیشنهاد مصوب شد که برخی از آن را داریم دنبال می‌کنیم اما به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم. مصوبات جدیدی مثلا بحث احداث ساختمان برای هلال احمر ما تازه شروع کردیم. باید پروسه زمانی به ما داده شود تا ۸ پیشنهاد مصوب دور دوم را ببریم جلو و اگر تا قبل از تیر ماه سال آینده پیشرفت ۶۰ درصدی داشته باشیم، دور سوم سفر آقای استاندار به شهرستان را خواهیم داشت.»

او در حوزه ساماندهی استفاده از آب و برق و گاز اشاره کرد: «سعی کردیم در کنار زیارت، کسرالدشت و شمس آباد یک ساماندهی استفاده از آب، برق و گاز داشته باشیم چون متاسفانه آنجا آب به صورت حجمی است. در روستای کنار زیارت کار تمام است. از هفته آینده در کسرالدشت و شمس‌آباد هم استفاده از آب به صورت حجمی را استارت می‌زنیم که مردم هم دارای انشعاب باشند وهم کنتور داشته باشند. اگر گراش در برخی از مشکلات اساسی و زیرساخت‌ها ساماندهی شود اتفاق‌ مهمی است.»

فرماندار در نهایت در رابطه با موضوع تامین مسکن گفت:«در بحث مسکن ما سعی کردیم در حوزه نهضت ملی مسکن اقداماتی انجام دهیم و خود بنیاد مسکن هم جداگانه اقداماتی انجام می‌دهد. در حوزه بنیاد مسکن در تمامی روستاهای سطح شهرستان طرح بهسازی را اجرا کردیم و و قیر رایگان ما مصرف شد و تقاضای قیر مازاد از مدیر کل استان دادیم. آخرین مورد مربوط به روستای خلیلی است که برای سیزده هزار متر مربع آسفالت قیر رایگان گرفتیم و مجدد سیزده هزار متر به صورت مازاد بر سهمیه تقاضا دادیم و استان مساعدت کردند و در اختیار ما قرار دادند.»

او ادامه داد: «در زمینه واگذاری مسکن و وام مسکن به روستاییان عزیز ما اقدامات بسیار خوبی انجام دادیم که باعث رضایتمندی مردم شده است. اما در نهضت ملی مسکن حسب آخرین برآوردی به دست ما رسیده از بین ۳۷ شهرستان ما در رتبه ۸ شهرستان‌های استان فارس قرار داریم که رتبه خوبی است. روزی که ما آمدیم یعنی یک سال و نیم قبل رتبه ما ۳۲ بود الان رتبه ۸ هستیم و با اقداماتی که انجام می‌دهیم می‌توانیم به رتبه ۳ یا ۴ استان هم برسیم.»

گزارشی از چهار فاز طرح ملی مسکن

فرماندار با دادن گزارشی از روند اجرای ۴ فاز طرح ملی مسکن گفت: «ما در حال حاضر حدود ۲۰۰ هکتار زمین را در چهار فاز به طور صد درصد آماده تفکیک و واگذاری داریم. فاز یک در خیابان عاشورا، دو هکتار زمین و ۱۶۴ واحد که این فاز به مرحله سقف طبقه دوم رسیده و الان در بحث نماکاری و خدمات عمومی گاز، برق و آب است.

«فاز ۲، ۷۷ هکتار است و در پشت آبشار اندیشه قرار دارد. ۹۰۶ نفر در این فاز صاحب خانه می‌شوند و همه اقدامات قانونی انجام شده و دنبال احداث فونداسیون است و تا الان حدود ۵۰ درصد فونداسیون تمام شده و ما امیدواریم تا پایان سال صد درصد فونداسیون آن تمام شود و ما برویم برای مرحله ساخت اسکلت در پشت آبشار اندیشه.

«فاز ۳ در تنگ حسین حدود ۴۰ هکتار است و تا الان صد واحد برای ۱۰۰ نفر واگذاری انجام شده که همان نیروی انتظامی و نظامی است که در این فاز هم فونداسیون در حال اجرا است و پیشرفت ۶۰ درصدی در بحث احداث فونداسیون و اجرای اسکلت داریم.

«فاز۴، ۶۳ هکتاری که در مجاورت ۷۷ هکتاری و فاز ۲ در پشت آبشار اندیشه به طرف شهرستان اوز قرار دارد. قرعه‌کشی ۶۰۰ واحد را انجام دادیم و پیمانکار مشخص شده و اگر قرارداد بسته شود همین هفته زیرسازی آن انجام می‌شود و بعد از آن هم واگذاری ۶۰۰ نفری که قرعه‌کشی برای آن‌ها صورت گرفته، انجام می‌شود.»

فرماندار در مورد شهر ارد هم گفت: «برای ارد هم ما ۱۵۸ قطعه زمین برای طرح نهضت ملی مسکن شناسایی کردیم و تفکیک، صدور سند، صدور دستور نقشه و صدور نقشه و واگذاری به مردم انجام شده است.»

او با اشاره به این که یک قطعه ۱۷۰ هکتاری را هم برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن پیشنهاد داده‌ایم گفت: «یک قطعه ۱۷۰ هکتاری در ادامه ۷۷ هکتاری و ۶۳ هکتاری پیشنهاد دادیم که اکثر استعلامات اخذ شده و ۲۰ درصد استعلامات را هم داریم پیگیری می‌کنیم که این ۱۷۰ هکتار هم جزیی از نهضت ملی مسکن در گراش شود.»

فرماندار با بیان این که در حوزه مسکن چند نکته نیز حائز اهمیت است، گفت: «چند نکته حایز اهمیت وجود دارد: نکته اول ما تا الان برای هزار و پانصد و ۲۵ نفر در فاز یک و دو و سه تعیین تکلیف قطعی کردیم. پول واریز کردند و تشکیل پرونده انجام شده و حساب بانکی انجام شده و پروانه‌ها صادر شده و به آن‌ها اعلام شده که در حال اجرا هستیم. 

«نکته دوم، زمین ۸۵۰ هکتاری گراش در محدوده جاده چک چک و کنار زیارت است که تمامی استعلامات شهرستانی آن گرفته شده و الان برای تصویب نهایی در شورای عالی معماری و شهرسازی است. این ۸۵۰ هکتار هم برای گراش فریز، ذخیره و آماده می‌شود. تا زمین‌خواری و دست‌درازی به این زمین‌ها که در آینده قطعا با احداث جاده چک چک ارزش اقتصادی خیلی بالایی پیدا می‌کند، نشود. البته این ۸۵۰ هکتار قابل توسعه هم است.

«ما در بحث جوانی جمعیت هم جز شهرستان‌های پیشرو استان فارس هستیم که تا الان اسناد حدود ۱۲۸ قطعه زمین به واجدین شرایط طرح جوانی جمعیت تحویل دادیم و همچنان ۵۰۰ نفر متقاضی دارد که ما داریم تعیین تکلیف انجام می‌دهیم.»

فرماندار به مسائل دیگری نیز در این نشست خبر اشاره کرد. از جمله رفع مشکل آنتن‌های مخابراتی: «در بحث آنتن‌های مخابراتی همراه اول و ایرانسل هم بعضی اقدامات در روستاها انجام شده و نقاط کور شناسایی شده و مشکل رفع شده است. مثلا احداث دکل‌هایی در حسین آباد، خلیلی و تنگ خور باعث رضایتمندی مردم شده است.»

او در ادامه در مورد تنظیم بازار هم گفت: «سعی کردیم در زمینه اقلام غذایی اساسی مردم کمبودی احساس نکنند و با تزریق برنج و قند و شکر و… بازار را تنظیم کنیم. این جزو موارد مهمی است که در سطح شهرستان پیگیرش بودیم و موفق بودیم.»