هفت‌برکه: در جلسه با وزیر کشور خواسته  گراشی‌ها از دولتی‌ها رفع مشکلات اداری شهرستان و حمایت بیشتر و خواسته وزیر ورود خیرین به بخش کارآفرینی و اشتغال‌زایی بود. گویی این دو سمت هنوز راه طولانی برای رسیدن به نقطه مشترک دارند.

به گزارش هفت‌برکه، دیروز پنجشنبه ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۲ در پی سفر وزیر کشور به منطقه برای بازدید از خسارات زلزله‌ی اوز، وزیر به همراه استاندار و نماینده در جلسه‌ای با خیرین و معتمدین گراشی نیز دیدار کردند. دکتر احمد وحیدی، وزیر کشور؛ دکتر نامی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور؛ و دکتر ایمانیه، استاندار فارس به دعوت و با همراهی دکتر حسین‌زاده، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، به اوز سفر کردند تا مشکلات زلزله‌زدگان در اوز را بشنوند. مسولین کشوری و استانی دعوت حسین‌زاده برای حضور در گراش را نیز پذیرفتند و از خیرین و معتمدین شهر برای حضور در جلسه‌ای غیر منتظره برای دیدار با وزیر کشور دعوت شد.

حمایت دولت از خیرین، درخواستی بود که خیرین از وزیر و استاندار داشتند. سرمایه‌گذاری در بخش اشتغال‌زایی و کارآفرینی و حمایت از جوانان نیز درخواست مسؤلین دولتی از خیرین بود. در این جلسه، استاندار برای حل مشکل محدوده و حل تامین زمین برای مسکن ملی پیشنهاد داد: «اگر دو رییس شورای شهر گراش و لار یک نامه خطاب به بنده بنویسند و موافقت خود را با ساخت مسکن ملی در ۱۵ کیلومتر مورد اختلاف اعلام کنند، من قول می‌دهم مساله کمبود زمین را حل خواهم کرد. شهروندان از هر دو شهرستان که فرم ج سبز دارند می‌توانند در آن منطقه ساکن شوند.»

Vazir Vahidi

جلسه‌ی اولیه برای تعیین اولویت‌ها

خیرین و معتمدین گراشی از ساعت ۱۰:۳۰ در سالن دانشکده در انتظار این دیدار جمع شدند اما طولانی شدن جلسات در اوز، این دیدار را به تاخیر می‌انداخت. حاصل این تاخیر، یک جلسه‌ی داخلی و غیر‌ منتظره بین اعضای شورای شهر و معتمدین و خیرین برای تعیین اولویت‌ درخواست‌ها از وزیر بود.

اولویت‌ها در این جلسه‌ی داخلی ناآشنا نبود. درخواست‌هایی که مطرح شد، بارها در حضور مسئولین مختلف تکرار شده بود. استقرار و ارتقا ادارات، حل مشکل محدوده، ارتقا دهستان فداغ به بخش، حل مشکل ازدیاد حضور اتباع در گراش و حمایت از سرمایه‌گذاران و خیرین و حل مشکلات آن‌ها در پیچ و خم‌های اداری، اولویت‌هایی بود که برای طرح آن در حضور وزیر کشور انتخاب شد. کمبود وقت یا درجا زدن در مسایل تکراری، بار دیگر باعث شد تا خیرین و مسولین شهر با تعیین اولویت از بازگو کردن مشکلات و درخواست‌های دیگر بمانند.

وزیر کشور: کار خیر را از لحاظ کمی و کیفی توسعه بدهید

کاروان مسئولین کشوری و استانی در ساعت ۱۳:۳۰ به گراش رسید و به انتظار گراشی‌ها پایان داد. و جلسه در ساعت ۱۳:۵۰ دقیقه آغاز شد. این جلسه یک ساعت و ۲۰ دقیقه طول کشید و بعد از آن گروه مسئولین برای جلسه مشابه به لار رفتند.

طاهرزاده، فرماندار گراش، در ابتدای این جلسه با خیر مقدم به مسولین و حاضرین در جلسه و عذرخواهی بابت تاخیر، گراش را به عنوان شهر دارالمنفقین که خیرین آن در همه‌ حوزه‌های مختلف نه تنها در استان که در کل کشور دست به خیر دارند معرفی کرد: «سخاوتمندان و خیرین نه تنها در گراش و استان بلکه در اقصی نقاط ایران در حوزه‌های مختلف دست به خیر دارند و اقداماتی انجام دادند. خیرین در حوزه ساخت ادارات دولتی، حوزه بهداشت و درمان و … بسیار موثر بودند. بیمارستان گراش قطب پزشکی جنوب است که افتخار می‌کنیم.»

احمد وحیدی، وزیر کشور، نیز صحبت‌هایش را با ذکر محاسن مذهبی و اجتماعی انجام کارهای خیر شروع کرد و گفت: «محور مسایل بحث خیریه است. خیریه یک واژه بسیار مهمی است در ادبیات دینی و مذهبی ما که حکایت از یک جریان اجتماعی همراه با اخلاق و معنویت و توجه به دیگران دارد. در دنیایی که همه دنبال منافع فردی هستند. در جمهوری اسلامی این طور نیست. مشکل یک نفر، مشکل همه است و همه باید آن را حل کنند و این فرهنگی است که جامعه‌ساز است. در کنار این که دولت مسئول است جوامع و افراد هم مسئول هستند. خیرین و کار خیر در وقع بیانگر وجه اجتماعی تکامل اسلامی است. تشکر می‌کنم از خیرین بابت این روحیه به‌خصوص در این منطقه که کارهای خیر آن زبانزد است؛ اما حفظ و پاسداشت این روحیه از خود ماجرا مهم‌تر است که بحمدالله اینجا حکمفرماست.»

وزیر کشور در ادامه گفت: «نکته مهم در اینجا این است چطور این کارهای خیر را هم از لحاظ کمی و هم کیفی توسعه دهیم. توسعه کمی یعنی کاری کنیم تا همگان درگیر انجام کار خیر شوند و توسعه کیفی یعنی شاخه‌های جدیدی از کارهای خیر ایجاد کنیم. به طور مثال، اگر کار دانش‌بنیانی مورد حمایت قرار بگیرد و بدرخشد برای ایران عزیز افتخار است. خیرین کاری کنند که یک شاخه علمی توسعه پیدا کند، یک محصول خوب تولید شود، از استعدادها حمایت شود.»

درخواست وزیر از خیرین: کارآفرینی کنید

وزیر کشور در ادامه درخواست خود را از خیرین اینطور مطرح کرد: «حیف است در جایی مثل گراش با این سرمایه و خیرینی که دارد، فردی بیکار باشد. و یا بعضی جوان‌ها بروند خارج و آنجا دنبال کار باشند. این خوب نیست. این را اصل بگذاریم که بالاترین خیر این است که به کسی حیات داده شود. کسی که کار نداشته باشد و بیکار باشد نه فقط به لحاظ مادی که از لحاظ روحی هم دچار مشکل است. وظیفه اصلی ما این است که شغل ایجاد کنیم، کار ایجاد کنیم و کارآفرینی کنیم. این از مهم‌ترین کارها است که جوان ما کار داشته باشد، دولت کمک می‌کند. بعضی از مردم هستند که در حوزه خلیج فارس کار می‌کنند و پول و سرمایه دارند. برای آن‌ها کجا بهتر از سرزمین مادری و وطن خودشان که در آن سرمایه گذاری کنند؟ فرماندار با کمک خیرین از سرمایه‌گذارانی که در حوزه خلیج فارس مشغول به کار هستند دعوت کنند و نشستی بگذارند با خیرین داخل شهرستان تا در رابطه با توسعه صنعتی، توسعه کشاورزی و هر نوع توسعه خدماتی برجسته‌ای که بشود در منطقه انجام داد، صحبت کنند که ما جوان بیکار نداشته باشیم.»

Vazir Vahidi 2

استاندار: اگر لار و گراش قبول کنند، می‌توان در میان دو شهر مسکن ملی ساخت

دکتر ایمانیه، استاندار فارس، پیشنهاد خود را برای حل مشکل محدوده بین لار و گراش و همچنین تامین زمین برای ساخت مسکن ملی این گونه مطرح کرد: «در بحث نهضت ملی مسکن در شهرستان گراش و لار، ما همچنان دچار کمبود زمین هستیم. اختلافاتی که در بین دو شهرستان در رابطه با محدوده است باعث شده ما همچنان کمبود زمین داشته باشیم. پیشنهاد داریم دو رییس شورای شهر گراش و لار یک نامه خطاب به بنده بنویسند که در این نامه با ایجاد نهضت ملی مسکن در این ۱۵ کیلومتر مورد اختلاف موافقت شود. آن‌جا نمی‌گوییم به اسم گراش است یا لار. هر کسی فرم ج سبز دارد از هر دو شهرستان می‌توانند آنجا اسکان کنند. اگر این نامه بیاید من قول می‌دهم این مساله کمبود زمین را حل خواهم کرد.»

استاندار: خیرین جز کارآفرینی کاری نکنند

 «خیرین تا اطلاع ثانوی کاری به جز ایجاد کارخانه، موسسات اشتغالزایی و کارآفرینی نکنند.» این درخواستی بود که دکتر ایمانیه از خیرین داشت. او رو به سوی سرمایه‌داران گراشی گفت: «خواهشی که از شما عزیزان دارم، به نظر می‌رسد امروز واجب‌ترین کار، کارآفرینی و اشتغال است. من واقعا این تقاضا را از سرمایه‌گذران دارم و به آقای طاهرزاده، فرماندار گراش اختیار کامل می‌دهم در جذب سرمایه‌گذار و در اشتغال و کارآفرینی که هرجا گیر کردند با هر اداره‌ای؛ محیط زیست، منابع طبیعی، آب، برق و گاز، بنده آمادگی دارم جلسه ویژه بگذارم و سعی کنم همکاری کنم. خواهشم از خیرین محترم این است تا اطلاع ثانوی کار دیگری به جز ایجاد کارخانه و موسسات اشتغال‌زایی و کارآفرینی نکنند. در زمینه‌ی ساخت حسینیه، مسجد، مدرسه و حتی بهداشت و درمان شهرستان گراش اشباع شده است، خیرین بیاید در حوزه کارآفرینی من هم قول می‌دهم در کنارتان باشم.»

درخواست‌های خیرین مهروری: از ادارات تا حضور اتباع

در نهایت، فرصت به خیرین و سرمایه‌گذاران گراشی رسید تا درخواست‌های خود را در این جلسه مطرح کنند.

ابراهیم مهروری به نمایندگی از خیرین گفت: «من فرهنگی بازنشسته و مسئول خیرین مدرسه‌ساز هستم. بیش از ۱۴ سال از ارتقا شهرستان گراش گذشته و عنایت کمی نسبت به ارتقا شهرستان و ایجاد ادارات مستقل به ما شده است. وضعیت موجود وضعیت خوبی نیست. مردم توقع دارند. ما هر جا گیر می‌کنیم متوسل به مردم می‌شویم. ما خیلی از ادارات مثل اطلاعات، تامین اجتماعی و اورژانس اجتماعی، را در شهرستان نداریم و توقع است از عزیزان به آن عنایت شود. ارتقا روستای دهستان فداغ به بخش، مردم گراش طرفدار این قضیه هستند. روی این قسمت اقداماتی انجام شده اما عنایت خاصی روی این قضیه شود. ما در سطح شهرستان هتل در خور شانی نداریم که از توریست به خصوص در بخش بهداشت و درمان دعوت کنیم.»

مهروری در مورد مدرسه‌سازی و عمل نکردن دولت به تعهداتش در این زمینه نیز گفت: «در بحث مدرسه و مدرسه‌سازی، بالغ بر ۹۵ درصد از واحدهای آموزشی توسط مردم ساخته شده است. در مدرسه‌هایی که در شهرستان ساخته شده نقش دولت بسیار ناچیز بوده و در برخی مدارسی که قرار بوده به صورت مشارکتی با دولت ساخته شود دولت به تعهد خود عمل نکرده است. در بحث نوسازی می‌گویند اعتبار نیست. عزیزان مدیر کل این دلزدگی می‌آورد و مردم از کار خیر عقب می‌کشند. ما باید هوای مردم را داشته باشیم. این انتظار داریم عنایتی شود مخصوصا در تکمیل پروژه‌ها که ما نمی‌توانم رو بزنم بیایید بسازید. ما یک خیری پیدا کردیم برای ساخت مجتمع فرهنگی و آقای حسین‌زاده به ما قول دادند که کد بگیریم شهر گراش الان ۸۰ درصد معلمایش غیر بومی است. چه اشکالی دارد این شهر با این پتانسیل و موقعیتی که دارد از این مجتمع فرهنگی که خیر هم دارد همکاری می‌کند برخوردار باشد؟ در بحث مجتمع فرهنگی و ورزشی یا همان باشگاه غدیر، ما مشکل واگذاری زمین داریم. می‌دانم رویکرد دولت به این سمت نیست ولی راهکار دارد. با یک هکتار کارمان راه می‌افتد. ما زمین داریم کنار اداره آموزش و پرورش که متعلق به اداره‌ی راه و شهرسازی است. طرح مطالعاتی آن انجام شده است، مهندسین پای کار هستند و ما در واگذاری زمین گیر هستیم.»

مهروری در ادامه در مورد کمیسیون پزشکی جانبازان گفت: «در بهمن ماه سال گذشته، کمیسیون پزشکی جانبازان تشکیل شد برای تعیین مجدد درصد از کار افتادگی. الان هشت ماه است که نتیجه را اعلام نمی‌کنند. پیگیری کردیم، می‌گویند چون بنیاد جانبازان شیراز نیرو کم دارد و حجم پرونده بالا است باید صبر کنید.»

او در مورد حضور تعداد زیاد اتباع در شهرستان هم گفت: «نکته بعدی بحث افغانی‌ها است. این قصه سر درازی دارد. ما بالغ بر ده هزار نفر افغانی در گراش داریم. چون مثل شهرهای همجوار اینجا شهر ممنوعه نیست مشکلات و معضلاتی برای گراشی‌ها به وجود آوردند. ما در بحث ترافیک با این‌ها مشکل داریم، در صف نانوایی مشکل داریم، در بخش زایمان، من مسئول شورای حل اختلاف هم هستم، بحث‌های اخلاقی و فرهنگی داریم. فکری به حال این مشکل کنید. چاره‌اندیشی کنید. هر سال دارد درصد زیادی به این آمار اضافه می‌شود.»

مهروری در پایان صحبت‌هایی برای حمایت از خیرین و سرمایه‌گذران پیشنهادی را مطرح کرد: «در بحث خیرین، کارگروهی در سطح وزارت کشور یا در سطح استانداری تشکیل شود برای حمایت از خیرین. خیرین ما حول مشکلاتی که برایشان پیش می‌آید گیر هستند. نمی‌دانند به کجا مراجعه کنند. یک پناهگاهی برایشان درست شود.»

مسلمانی به عنوان مطالبه‌گر در این جلسه حضور داشت و گفت: «مردم ناامید هستند. می‌گویند دردمان را به کی بگوییم وقتی کاری انجام نمی‌شود. مشکلات ما در خود شهرستان خفه می‌شود همین جا می‌ماند و کاری صورت نمی‌گیرد. بحث اتباع خیلی بحث مهمی است. ما خواهش می‌کنیم شما الان تشریف آوردید این را به ما قول دهید این شهر را شهر ممنوعه قرار دهید. آنها باعث می‌شوند کارگران بیکار شوند و دوم این که در مسایل امنیتی و اخلاقی ایجاد می‌کنند. این موضوع را جدی بگیرید این مطالبه مردم است. مورد بعد نهضت ملی مسکن را در اختیار غیر بومی‌ها قرار دادند. من احترام می‌گذارم به نیروی انتظامی و غیربومی‌ها ولی سعی کنید زمین در محل تولد خودشان به آن‌ها تحویل دهند. می‌آیند اینجا زمین به آن‌ها واگذار می‌کنند و احتکار می‌کنند و چند سال بعد با قیمت گزافتر می‌فروشند. جوانان اینجا زمین ندارند.»

14020617 Vazir Ostandar 5

وقارفرد: دست‌وپای خیرین با معضلات ساده بسته می‌شود

مهندس قاسمعلی وقارفرد باز هم از معضلات ساده و دست و پاگیر خیرین صحبت کرد و گفت: «ما همیشه در کار ساخت‌وسازی و مشارکتی که به عنوان خیر ورود کردیم، معضلات ساده‌ای داشتیم که راهکار قانونی نیاز داشتند. مثلا در بحث تامین انشعابات آب و برق و… ما ۳ واحد دیالیز و اوژانس و … ساخته‌ایم و ۴۹۰ میلیون تومان فقط حق انشعاب آب گرفتند آن هم از جیب خیر. این حرف تکراری است. می‌گوییم داستان چیست؟ مگر نمی‌گویید خیر بازوی نظام است. ولی توقع است اگر خیر بازوی راست است، دولت و قانون دولت هم بشود بازوی چپ. چطور؟ با درست کردن قانون. ما متاسفانه دعوت می‌کنیم خیر بیاید وسط. ولی نه خود وزارتخانه و نه مجلس طرح و لایحه‌ای برای حل این مشکل و تصویب و قانونی کردن حمایت از خیرین ندارد. مثلا واحدهای خیرساز از انشعابات آب و برق و گاز معاف باشند. مثلا اداره برق می‌گویند ما خصوصی هستم باید یک جای دیگر تامین اعتبار شود. خیر که نمی‌تواند برود دنبال تامین اعتبار. نماینده مجلس دکتر حسین‌زاده عنایت کنند طرحی آماده شود و یا دولت محترم لایحه بدهد. تا محل قانونی و جایگاه خیر و نحوه مشارکت از بالا طراحی نشود، اینجا دست استاندار و نماینده هم بسته است. خواهش می‌کنم کارگروهی که آقای مهروری پیشنهاد دادند در سطح وزارت کشور تشکیل شود. شما واحد اجتماعی دارید، مدیر کل اجتماعی را موظف کنید کارگروهی را درست کند لایحه درست کنند بفرستید مجلس که حمایت شود. آن موقع اگر خیر با شتاب ۱۰ عمل می‌کند، می‌شود ۱۰۰.»

منفرد، رییس مجمع خیرین سلامت، نیز در رابطه با مشکلات خیرین حوزه سلامت و سایر حوزه‌ها صحبت کرد: «مجمع خیرین سلامت گراش از ابتدای شروع به کار خود با همیاری و مساعدت خیرین  انجمن و همفکری و هماهنگی با دانشکده علوم پزشکی انواع اقدامات و خدمات گوناگون درصدد حفظ و ارتقای حوزه بهداشت شهرستان گراش و مناطق محروم کشور شامل احداث و توسعه بازسازی بیمارستان، درمانگاه، خانه‌های بهداشت، خانه‌های روستایی، تامین زمین و تجهیز ارگان درمانی و لوازم پزشکی و درمانی و غیر پزشکی و کمک هزینه درمان و دارو بوده است. خیرین هیچ وقت منتظر اقدام دولت در زمینه بودجه نبودند. اگر غیر از این بود شهرستان گراش به مراتب وضع بدتری از مناطق محروم کشور داشت. اما خیرین بزرگوار انتظار دارند دولت مردمی قدم‌های کوچکی بردارد. و به یاری یاران و یاوران دولت بیاید تا اعتماد خیرین را جلب کند و بدانند در حفظ و نگهداری اماکن خیرساز که تحویل ادارات دولتی می‌گردد مسولانه حمایت می‌شوند و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. خیرین ما کسانی هستند که انتظار ندارند مسولین دولتی بر سینه آنان مدال بزنند یا امتیازی بگیرند یا کار غیرقانونی برایشان انجام دهند اما انتظار از آن‌ها می‌رود در برخی امورات اداری تسریع صورت گیرد و معطل نامه‌نگاری اداری نگردند و موانع دیگر معافیت مالیاتی و عوارض گمرگی و عوارض شهرداری و حق انشعاب برق و گاز و مشکلات زمین هم رد پیچ و خم اداری برداشته شود. عمده خیرین ما در خارج از کشور هیچ توقعی نداشتند. علی رغم این که امنیت شغلی‌شان در خطر می‌افتد باز با جان و دل پای کار هستند.»

چهار درخواست رییس شورای شهرستان

چهار درخواستی که بیضایی، رییس شورای شهرستان و نایب رییس شورای شهر گراش، مطرح کرد، این بود: «دغدغه‌های مردم را شنیدید. ما به عنوان نماینده مردم مجبور به تاکید هستیم. اولین مورد، درد کهنه‌ی محدوده شهرستان است که هر کسی بیاید ما انتظار پیگیری بیشتری داریم. در جایی که دولت دم از مردمی بودن می‌زند و قطعا این‌طور است، ما هم احقاق حق خودمان را می‌طلبیم. سال ۸۸ گراش ارتقا پیدا کرد به شهرستان. در مصوبه اول تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ هیچ اشاره‌ای به محدوده شهرستان نشده ولی چند روز بعد از اعتراض‌ها یک سری تنش‌ها به وجود آمد و یک سری اتفاقات افتاد که انتظار بررسی داریم. سال ۸۹ مجدد که اعلام می‌شود مقرر از سمت هیات دولت به همه مرزهای شهرستان مجاور نظیر شهرستان خنج و لامرد اشاره شده ولی در آن مصوبه به دلایل نامعلومی به محدوده شهرستان بین شهرستان لارستان و گراش اشاره‌ای نشده است. دلیل آن را می‌خواهیم. محدوده‌ای که قبلا معروف بوده به بال سرخ الان آمده به یک کیلومتری گراش. به چه دلیل؟ این را بررسی بفرمایید.»

بیضایی ادامه داد: «دلیل اصلی شهرستان شدن، ارتقای ادارات است. ما به اسم فقط مستقل هستیم ولی برای کوچکترین کارها باید از مرکز استان یا شهرستان‌های همجوار پیگیری کنیم. این دغدغه خیرین است. خیرینی که ادارات و مدارس را ساختند.

سومین درخواست بیضایی، ارتقای دهستان فداغ بود: «ارتقا دهستان فداغ به بخش درخواست دیگر ماست. کم و کاستی‌هایی است، مواردی است که با وجود تلاش بی‌وقفه آقای نماینده و مطرح شدن موضوع در هیات دولت همزمان با شهرستان شدن جویم رد شد. ما تقاضا داریم این ارتقا را مجدد بررسی کنید و قول ارتقا و محقق شدن ارتقا برای فداغ مهیا کنید.»

و چهارمین درخواست او، بسته‌های تشویقی خیرین بود: «اسم این را بگذاریم مشارکت دولت با خیرین. خیر ۷۰ واحد مسکن خیریه را درست کرده به نام خیریه ولی من دارم پروانه ساخت از او می‌گیرم. ما در مجموع شورا و شهرداری شرمنده هستیم. مسکن را به رایگان در اختیار زوج جوان قرار می‌دهند.»

وقتی وزیر در جواب به او گفت «ما به شما اجازه می‌دهیم تخفیف دهید»، بیضایی رو به شهردار گراش کرد و گفت: «آقای شهردار حضور دارید؟ لطفا بحث رایگان شدن پروانه را مکتوب به شهردار اعلام کنید تا طبق قوانین، مشکلی برای ایشان ایجاد نشود.»

فعال اقتصادی گراش: جوانان به اشتغال نیاز دارند

محمد حسین‌زاده، فعال اقتصادی گراش، گفت: «خیرین محترم شهرستان گراش در حوزه بهداشت و فرهنگ و آموزش و پرورش سنگ تمام گذاشتند. به جرات می‌توانم بگویم ده‌ها میلیارد تومان هزینه کردند. اما متاسفانه در حوزه کارآفرینی و اشتغالزایی برای جوانان شهرستان صفر است. جوانان شهر بیکار هستند خواستاریم دستور لازم به ارگان‌هایی که دارای سرمایه در سطح ایران هستند بدهید تا در شهرستان گراش یک کارخانه ایجاد شود. واقعا شهر گراش با توجه به این همه کمک‌های خیرین و مردمی حقیقتا در حوزه سرمایه گذاری دولت صفر است. و مردم هم واقعا در فکر نبودند. کاش خیرین به فکر اشتغال‌زایی برای جوانان هم بودند که جوانان نروند مهاجرت کنند در کشورهای حوزه خلیج فارس و با ذلت و خواری کار کنند.))

درخواست نماینده فداغ: ارتقا

هوشیار نیز به عنوان نماینده فداغ بار دیگر درخواست ارتقای فداغ به بخش را تکرار کرد: «پیشنهاد دادند تنها راه حل مشکل و ارتقا به بخش جابه‌جایی بخش مرکزی از شهرستان گراش به دهستان فداغ است و با موافقت مسولین محلی و فرماندار با این امر موافقت شود. آقای وزیر ما عاجزانه خواهشمندیم دستور بفرمایید برای ارتقا بخش فداغ.»

Vazir Vahidi 3

نماینده: کلیدواژه‌ی صحبت‌ها، رسیدگی به وضعیت اداری و همکاری دولت با خیرین است

مهندس حسین‌زاده، نماینده مردم در مجلس، با عذرخواهی از تاخیر سه ساعت و نیمه گفت: «آقای وزیر؛ عزیزان چیزی که نیاز بود را فرمودند و تقریبا می‌شود گفت کلیدواژه همه صحبت‌های عزیزان، رسیدگی به وضعیت اداری و رسیدگی به وضعیت همکاری دولت در حوزه کارهای خیر و عام‌المنفعه است. همین سالنی که اینجا حضور داریم به نام مرحوم حاج شیخ احمد انصاری، خیر بزرگوار گراشی است. استاد ایمانیه چون در فضای پزشکی بودند و اینجا هم قطب پزشکی در جنوب فارس است، کاملا در جریان هستند.»

حسین‌زاده در ادامه به وزیر کشور گفت: «عزیزان در حوزه کار خیر، انتظاراتی دارند. آقای وقارفرد فرمود ما طرحی به مجلس ارایه دهیم که خیرین در حوزه بهداشت مثل مدارس و اماکن متبرکه که می‌شود آب و برق را به صورت عام‌المنفعه در نظر گرفت و هزینه‌ای نداد. حوزه بهداشت هم شامل این قسمت شود. این طرح در کمیسیون رد شد و قرار شد از سمت دولت این قضیه انجام شود. در سفر اول هیات دولت جناب دکتر عین‌الهی تشریف داشتند. دستگاه رادیوتراپی به همراه کلینیک تخصصی ۲۲۰ میلیارد تومان خیرین ما زحمت کشیدند هزینه کردند و دستگاه دوم هم در حال رایزنی است و قول دادند که انجام شود. می‌طلبد در حوزه کارهای دولتی هم دولت با ما همراه شود. تشکر می‌کنم از حضور حضرتعالی و مردم یقین بدانید که دولت پای کار است این نیست که چون فضای دولتی و بورکوراسی اداری زمان‌بر می‌شود دولت همکاری نمی‌کند. در بحث برق و آب صحبت‌هایی شده که تخفیف داده شود، بعضا از بودجه در اختیار نماینده و بودجه محرومیت زدایی به این امر اختصاص داده شد. می‌طلبد در فضای اداری و پیگیری اداری هم هم‌افزایی عزیزان بیشتر باشد که منشا خیر و برکت باشد.»

پاسخ‌های استاندار به درخواست‌های مطرح شده

دکتر ایمانیه، استاندار فارس، در جواب به درخواست‌های خیرین و نمایندگان خیرین گفت: «تشکر از خیرین که همواره مورد افتخار ما بودند به خصوص در استان فارس و عزیزان ما در گراش.»

استاندار گفت از توریست‌درمانی به شدت استقبال می‌کند: «هر کدام از عزیزانی که این جا تشریف دارید پیغام بدهید به سایر عزیزان که با تمام قوا حمایت می‌کنیم. جزییات را دکتر خالقی و سایر عزیزان در دانشکده علوم پزشکی در جریان هستند، چه این موضوع چه برای دانشجویان خارجی یکی از پتانسیل‌های خیلی خوبی که دارد دانشگاه امام صادق(ع) این است که با این وسعت و امکاناتی که دارد واقعا می‌تواند دانشجوی خارجی بپذیرد و فارغ‌التحصیل کند و قطعا با اطلاع می‌گویم خیلی جایگاه شما بالاتر از کشورهای دیگر است. قطعا بالاتر است.»

استاندار در مورد راه‌اندازی هتل هم گفت: «گفتید هتل مناسب نداریم، این را ما حمایت می‌کنیم. عزیزان بیایند در موضوع هتل سرمایه‌گذاری کنند ما حتما کمک خواهیم کرد. حتی تسهیلات با مجوزی که از آقای ضرغامی، وزیر محترم میراث گرفتم حتما همکاری خواهیم کرد.»

او در مورد استقرار ادارات، ارتقای فداغ و سایر مسائل مطرح‌شده نیز پاسخ‌هایی داد: «در رابطه با استقرار ادارات اطلاعات، تامین و اورژانس اجتماعی یادداشت کردم و پیگیری خواهیم کرد. البته محدودیت‌هایی داریم. همچنین ارتقا فداغ به بخش را از مسیرهای دیگر هم پیگیری می‌کنیم، ببینیم از چه روشی می‌توانیم برویم که باعث نگرانی حوزه دیگر نشود. تکمیل مدارسی که خیرین قسمتی از آن را ساختند، آقای فرماندار لیست را به من بدهند تا پیگیری کنیم. در مورد باشگاه فرهنگیان قول می‌دهیم یک هکتار را بدهیم خدمتتان، اگر برای رفاه و آسایش عزیزان آموزش و پرورش است حتما کمک خواهیم کرد. تسریع در حوزه تسهیلات جانبازان در اختیار ما نیست ولی چشم با بنیاد صحبت می‌کنم که تعدادی از پزشکان موقتا همکاری کنند که نتیجه پرونده‌ها سرعت پیدا کند.»

دکتر ایمانیه در مورد حل مشکل اتباع در شهرستان گراش گفت: «در مورد تعداد زیاد غیر ایرانی‌ها این تنها مشکل شما نیست همه شهرستان‌ها درگیر هستند. همراه با آقای وزیر تصمیم‌گیری می‌کنیم که چیکار کنیم.»

او در مورد ایجاد کارگروه حمایت از خیرین نیز اظهار نظر کرد: «کارگروه حمایت از خیرین را اگر آقای دکتر وحیدی، صلاح بدانند به نظر می‌رسد کار ارزشمندی می‌تواند باشد، نه تنها برای استان فارس و شهرستان گراش بلکه برای کشور؛ چون تنها بحث خیرین سلامت نیست، ما خیرین مسکن‌ساز، خیرین شهرساز، خیرین ورزش‌دوست، خیرین نخبه‌پرور داریم. قانون حمایت از خیرین اگر دکتر وحیدی صلاح بدانند ما در فارس آمادگی داریم پیشنویس لایحه را آماده کنیم و بدهیم به خدمت جنابعالی که در دولت مطرح شود. قانون جامع حمایت از خیرین در کشور. درست می‌فرمایند عزیزان. بحث زمین و انشعابات و مالیات و گمرک است. مسایل مختلفی است که با آن مواجه هستند سرمایه‌گذاری توسط ارگانی مثل وزارت دفاع یا ستاد اجرایی با خیرین می‌تواند راهکار خوبی باشد.»

 

وزیر کشور: از ایجاد کارگروه حمایت از خیرین استقبال می‌کنیم

دکتر احمد وحیدی، وزیر کشور، نیز در تکمیل صحبت‌های استاندار گفت: «استاندار به درخواست‌ها پاسخ دادند. ما هم دنبال می‌کنیم. طبیعتا خیرین انتظار دارند دولت در کنارشان باشد اما بعضی از این کارها باید از قبل برنامه‌ریزی شود. مثلا وزارت بهداشت گاهی دیدم بیمارستان آماده می‌شود، خیرین انتظار دارند تامین تجهیزات و پزشک و … را وزارت بهداشت تامین کند. اما وزارت بهداشت هم مشکلاتی دارد. در بحث نیروی انسانی مشکل دارد و آن عزیز خیر ما هم مقداری دلخور می‌شوند. به خاطر کمبودهایی که است. شاید به اندازه کافی متخصص نداشته باشند. لذا باید این جریان، هماهنگ باشد. این پیشنهاد که فرمودند هم در وزارت کشور و در سطح استانداری کارگروهی درست کنیم برای حمایت از خیرین، این بسیار پیشنهاد خوبی است این را دنبال می‌کنیم.»

وزیر کشور در پایان به بحث ارتقای فداغ هم اشاره کرد: «دو سه موضوع به ارتقا اشاره شد. موضوع ارتقا را البته ما معمولا دنبال کرده‌ایم و می‌کنیم. از طریق وزرات کشور دنبال می‌شود. ولی قوانین هم ملاک است. ما مواردی را که دوستان گفتند پیگیری می‌کنیم. اگر ارتقا حاصل شود باز انتظارات بعدی ایجاد می‌شود. سیاست‌ها این است که بودجه جاری بالا نرود. این محدودیت و سیاست دولت است که در مواقع ضرورت و لزوم این ارتقا صورت بگیرد.»