نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

قدیمی‌ترین مسجد گراش مرمت می‌شود

هفت‌برکه – گریشنا: فاز اول مرمت مسجد آخوند به همت حاج علی علی‌پور، خیر فرهنگی، و با همکاری هیات امنای مسجد و اداره‌ی میراث فرهنگی گراش، به زودی آغاز می‌شود. مسجد آخوند در سال ۱۳۸۴ با تلاش انجمن دوستداران میراث فرهنگی گراش در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، و اکنون مهندس غلامرضا آرمان‌مهر مرمت اصولی این بنا را به عهده خواهد گرفت.

مهندس آرمان‌مهر، مدیر عامل انجمن ایکوموس گراش و مسئول کارگاه مرمتی سرای سعادت، در مردادماه ۱۳۹۸ صلاحیت مرمت آثار تاریخی و باستانی در منطقه جنوب فارس را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کرده است (خبر در گریشنا). او در گفتگو با هفت‌برکه، با تایید این خبر، درباره‌ی اهمیت تاریخی و فرهنگی مسجد آخوند توضیح داد: «مسجد آخوند قدیمی‌ترین مسجد موجود در گراش و متعلق به دوره‌ی صفویه است. طبق دو سنگ‌نوشته‌ی موجود، این اثر در سال ۱۰۴۵ ه. ق. در عهد شاه‌صفی بنا شده و یک بار نیز در سال ۱۳۱۲ ه. ق. مرمت می‌شود.» او در مورد مرمت‌های غیراصولی انجام‌شده در این مسجد در سال‌های پیشین نیز می‌گوید: «همچنین این بنا در دهه‌های اخیر نیز گاه مورد مرمت‌های غیراصولی قرار گرفته است. اما این‌بار با جلب نظر خیر دوراندیش، سعی بر اجرای مرمتی مبتنی بر اصول علمی و ماندگار برای تداوم حیات این بنای ارزشمند خواهیم داشت.»

او درباره‌ی فازبندی مرمت این مسجد توضیح می‌دهد: «در فاز اول، شبستان زیرزمین مسجد مرمت خواهد شد. رطوبت و به دنبال آن نشست، یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که طی سالیان طولانی همواره موجب آسیب‌های جدی به سازه‌ی بنا بخصوص پی و جداره‌های زیرزمین شده و یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در این مرحله استحکام‌بخشی به ستون‌ها و جداره‌های زیرزمین و حفاظت آنها در‌ برابر عوامل رطوبتی است.»

او درباره‌ی فازهای بعدی مرمت مسجد نیز می‌گوید: «این پروژه را با همکاری مهندس محمد اکبری‌زاده انجام خواهیم داد. ما به ارائه‌ی طرحی جامع در خصوص حفاظت، مرمت و احیای کامل مسجد آخوند می‌اندیشیم. در این طرح کلی، اصالت معماری دوره‌ی صفویه را بازشناسی می‌کنیم و تمام عناصر تاریخی و فرهنگی مسجد مثل شبستان و حوض‌خانه را مطابق با اصالت بنا پیش‌بینی خواهیم کرد.»

سیدعفیف‌الدین زندوی، رییس اداره میراث فرهنگی گراش، نیز در خصوص شروع مرمت مسجد آخوند می‌گوید: «بر خود لازم می‌دانیم از خیر گرانقدر، آقای حاج علی علی‌پور، فرزند ایشان آقای محمد علی‌پور، حاج قاسم مقدسی نماینده‌ی خیر، حاج مهدی امیدوار نماینده‌ی هیات امنا، عبدالعلی صلاحی و مهندس پوسانه به خاطر همکاری و همراهی در این پروژه‌ی تاریخی تشکر و‌ قدردانی کنم.»

رییس اداره میراث فرهنگی ضمن تاکید بر این که ادامه پروژه نیازمند همکاری خیرین است، اظهار امیدواری کرد: «امیدواریم با همراهی خیر بزرگوار و نیز ورود دیگر مسئولین و دلسوزان شهر به این راه بزرگ، تمامی فازهای اجرایی این پروژه به انجام برسد و در نهایت شاهد تنفس و ادامه‌ی حیات این بنای۴۰۰ ساله در قلب بافت تاریخی گراش باشیم.»

خروج از نسخه موبایل