نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

دستکش‌سفیدها در شب تاسوعا به خیابان آمدند+گزارش تصویری

دیشب، وقتی مردم عزادار گراشی از مراسم شب تاسوعای هیئتشان به سمت خانه‌هایشان حرکت می‌کردند، با تصویری روبرو شدند که با هشت شب گذشته، تفاوت داشت. از ابتدای محرم امسال، خیلی از جوان‌ها در شبکه‌های اجتماعی درباره مسئله‌ای صحبت می‌کردند که شاید مسئله مشترک همه‌ی عزاداری‌ها است: تولید زباله.

هیئت‌های عزاداری همچون سال‌های گذشته پرشور و پرجمعیت به خیابان‌ها می‌آیند و در این بین خیلی از مردم با شیر و شربت و آش و هلیم نذرهایشان را ادا می‌کنند. اما چه کسی این خیابان را تمیز خواهد کرد؟

هر لیوانی که روی زمین می اندازیم، قامت یک نفر را خم می کند

یکی از مردهایی که کنار خیابان نشسته، می‌پرسد: «خب پس شهرداری چه‌کاره است؟» و یکی از بچه‌ها این‌طور جوابش را می‌دهد: «اگه هرکسی زباله خودش رو جمع کنه، دیگه نیازی به شهرداری نیست.» چند زن که بچه‌ها را می‌بینند به سراغ آن‌ها می‌آیند و زباله‌هایشان را تحویل می‌دهند. مادری تشکر می‌کند و می‌گوید: «اجرتون با سیدالشهدا»

بچه‌ها از خیابان آبیاری کارشان را با دستکش‌های سفید و پلاستیک زباله سیاه شروع کرده‌اند و حالا رسیده‌اند کنار نذری‌دهندگان خیابان درمانگاه. یکی از آن‌ها، برای بچه‌ها شیر گرم می‌آورد و خداقوت می‌گوید. روحانی‌ای که از کنار ما رد می‌شود، تشکر می‌کند و این یعنی کار بچه‌ها به چشم آمده است. کاری که هر شب، کمبودش احساس می‌شد.

یکی از بچه‌ها، درباره این‌که این کار از کجا شروع شده؟ می‌گوید: «بچه‌های زیادی در گوشه و کنار شبکه‌های اجتماعی از این‌که در عزاداری‌های شهر زباله‌های زیادی تولید می‌شود، صحبت می‌کردند و ما فکر کردیم اگر همه‌ی این بچه‌ها شب به خیابان بیایند، حتما موثرتر از صحبت‌کردن درباره این موضوع است.»

کارهای اجتماعی هنوز کم است

چند سال است که گروه‌های مردمی در مراسم‌های مختلف فعال می‌شوند و در یک بازه زمانی مشخص کار خود را انجام می‌دهند. حتما شما هم بچه‌هایی که ماشین‌ها را برای عزاداری‌ها رنگ می‌کنند یا بچه‌هایی که کتاب و اسباب‌بازی بین کودکان شهر پخش می‌کنند را دیده‌اید. با این‌حال هنوز کمبود این‌کارها احساس می‌شود. واقعیت این است که ادارات و نهادهای رسمی، مسئول همه‌ی اتفاقات شهر نیستند و دیگر ما مردم باید وارد کار شویم.

سازمان‌های مردم‌نهاد در شهر می‌توانند فعالیت‌های موثری در زمینه‌های آموزش اجتماعی، میراث فرهنگی، محیط زیست و … داشته باشند و این مردم هستند که باید آن‌ها را پیگیری کنند.

قرار امشب، ساعت ۱۲، خیابان آبیاری

پاکسازی شهر در چنین شب‌هایی، علاوه بر ایجاد حس دوستی و محبت، یک دل‌گرمی است برای آن‌هایی که هر روز و هر شب به این کار مشغولند و ما کمتر حضور آن‌ها را حس می‌کنیم. اگر می‌خواهید با این بچه‌ها که شاید همدیگر را نمی‌شناسند و فقط یک هدف را دنبال می‌کنند، همراه شوید، می‌توانید امشب، ۱۲ آبان‌ماه، ساعت ۰۰:۰۰ بامداد بیایید ابتدای خیابان آبیاری و با این حرکت مردمی همراه شوید.

گزارش تصویری حرکت جوان‌های شهر برای جمع‌آوری زباله‌های شهر را در ادامه ببینید:

خروج از نسخه موبایل