نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

حاج حسن سراجی هم خیّر بود هم واسطه‌ی خِیر

هفت‌برکه: حاج حسن سراجی از خیرین گراشی که ۲۴ تیرماه ۱۳۹۹ در مسیر مشهد در نزدیکی فردوس سکته کرده بود، امروز ۴ مردادماه ۱۳۹۹ در سن ۵۲ سالگی در بیمارستان بیرجند درگذشت. 

حاج حسن سراجی یکی از خیرین نام‌آشنای گراش است. او هم از سرمایه شخصی خود و هم از طریق جذب افراد دیگر به امور خیریه، در بسیاری از فعالیت‌ها و نهادهای خیریه گراش سهیم بوده است.

حسن سراجی  فرزند حاج محمد، متولد ۷ شهریور ۱۳۴۷ در گراش است. دو دختر و دو پسر دوقلو بازماندگان حاج حسن هستند. او از نوجوانی در کشور امارات متحده عربی مشغول به فعالیت اقتصادی بود ولی در سال‌های اخیر بیشتر در ایران حضور داشت و مدیریت فعالیت‌های خیریه خود و دوستانش را بر عهده داشت. 

سراجی یکی از اعضای هیات امنا ورزش گراش بود که به همراه جمعی از ورزشکاران قدیمی، با جذب کسانی مانند زین‌العابدین (رهبر) محبی دوره جدید ورزش گراش در دهه ۷۰ را آغاز کردند. مهمترین دستاورد این دوره، احداث اماکن اصلی ورزشی از جمله مجتمع ورزشی محبی بود.

حاج حسن سراجی از پایه‌گذاران اصلی و عضو هیات مدیره موسسه خیریه امام علی(ع) است. این موسسه مردمی با هدف کمک و پوشش نیازمندان بومی گراش و اعطای وام قرض‌الحسنه آغاز به کار کرد و در حال حاضر نزدیک به ۴۵۰ خانوار را تحت پوشش دارد. رحمت مهیایی، مدیر عامل موسسه خیریه امام علی(ع)، در مورد او گفت: «حاج حسن سراجی از اعضای موثر در تاسیس موسسه بود. هم خودش در نقاط مختلف کشور در حوزه‌های مذهبی، درمانی و آموزشی فعالیت داشت و هم واسطه‌ی کار خیر می‌شد.»

در سال‌های اخیر، حاج زینل زینلی با ساخت پروژه‌های مسکونی خال زینل، حرکتی را برای تولید واحدهای مسکونی اجاره‌ای ارزان شروع کرد. حاج حسن سراجی از اعضای اصلی هیات امنا موسسه خیریه گلستان است که پروژه‌های خال زینل را به پیش می‌برند. 

عضویت در هیات امنای بیمارستان گراش از دیگر سمت‌های حاج حسن سراجی بود. دکتر سید جواد محقق، معاون درمان دانشکده علوم پزشکی گراش، در مورد خدمات سراجی در حوزه بهداشت و درمان به هفت‌برکه گفت: «ایشان هم خودشان کمک می‌کردند و هم در زمینه جذب کمک خیرین  از جمله برای خرید دستگاه پرتودرمانی کمک شایانی داشتد. در واقع هر کسی مشکلی داشت و درخواستی داشت بی توجه از کنار آن نمی‌گذشت و تا جایی که می‌توانست کمک می‌کرد.»‌

 بخشی از فعالیت‌های خیریه او نیز به صورت بی‌نام در نقاط مختلف کشور در قالب پروژه‌های احداث حسینیه و مدارس بوده است. احداث دو مدرسه در مناطق محروم استان هرمزگان از جمله فعالیت‌های خیریه‌ی مرحوم سراجی بود که خبر آن بدون نام در گریشنا منتشر شد.

 

 

خروج از نسخه موبایل