نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

جنجال بر کالبد بی‌جان زبان

هفت‌برکه گریشنا: در ادامه‌ی مناقشات اخیر در مورد نام زبان منطقه، محمد (سلطان) اورنگ (اَهِلی)، دکتری زبان­شناسی دانشگاه نیوساوث ولز (UNSW) در سیدنی استرالیا، سومین مقاله‌اش را در دفاع از عنوان «لاری» برای گریشنا ارسال کرده است. گریشنا برای ایجاد فضای گفتگو، مطالبی را که تاکنون در این مورد نوشته شده جمع‌آوری و بازنشر کرده است، که می‌توانید مجموعه آنها را در این صفحه (+) بخوانید.

دکتر اورنگ در این مقاله، نام زبان منطقه را در سه تارگاه مهم در زمینه‌ی زبان‌شناسی (یونسکو، اثنولوگ، و زبان‌های درخطر) مرور کرده و در انتها پرسیده است: «سوال بنده از کسانی که باور دارند عنوان­های «* زبان لارستانی» و به ویژه «* زبان اَچُمی» در منطقه بیشتر مورد پذیرش می‌باشد این است که کدام پژوهش میدانی بر دیدگاه­های شما صحّه می­گذارد و شواهد متقن شما از این که «همه‌ی مردم مناطق فارس و هرمزگان و بوشهر» و یا «بیشتر آنها» عنوان «* اچمی» را می­پسندند، چیست؟» او همانند مقاله‌ی قبلی‌اش (اینجا) پیشنهاد داده است که: «به فکر حفظ زبان باشیم، نه بر سر عنوان آن بجنگیم.» مقاله را به فرمت الکترونیکی نیز می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

 

 دکتر محمد (سلطان) اورنگ: قصد بر آن نبود که در مورد اتفاقات اخیر مطلبی به رشته­ی تحریر در بیاورم چون گفتنی­ها را درباره زبان لاری پیش از این بیان کرده­ام و نتیجه‌ی تکرار چیزی جز تکدر خاطر خواننده نیست. مطالب گفته شده در تارگاه­ها را با دقت خواندم و تا آنجا که با دیدگاه­های زبان‌شناسی مرتبط است، می­توانم نظر بدهم. سررشته­ای در بررسی­های جامعه­شناختی و تحلیل­های انسان­شناسانه ندارم؛ پس بر گفته‌ی شیخ اجل می­ایستم که: «جایی که جانم را مایه‌ی دانش نیست، سخن نمی­رانم و خموشی را بهتر پسندم».

مطلبی از دوستان به بنده رسید که «*زبان لارستانی» نقطه‌ی مشترک منطقه­ی لارستان است و بر اساس نقشه‌ای از تارگاه سازمان آموزشی علمی فرهنگیِ مللِ متحد (UNESCO)، مناطق مورد تکلم «*زبان لارستانی» را بیش از سیصد منطقه در نظر گرفته‌اند. قطعاً دوست پژوهشگر ما در این خصوص لینک و یا تارگاهی سراغ دارند و سپاسگزار خواهم بود اگر منبع خود را با ما به اشتراک بگذارند.

جهت اطمینان، کتاب «دانشنامه‌ی زبان­های درخطرِ دنیا» را که در سال ۲۰۱۰ توسط «کریستوفر مازلی» نوشته شده، بازمطالعه کردم. در پایان‌نامه­ام هم به این پژوهش اشاره نموده­ام. برای اطمینان دوباره، از کتابخانه­ی دانشگاه به این کتاب دسترسی پیدا کردم. مازلی در کتاب هفتصد صفحه­ای خود، بیش از دو هزار زبان را در نقطه‌نقطه­ی دنیا بررسی کرده است اما هیچ نامی از زبان لاری در این اثر ذکر نشده است.

با این حال، تارگاه یونسکو از زبان «لاری» نام برده است و در «اطلس جامع زبان­های در خطر» با جستجوی نام کشور ایران، «زبان لاری» به همراه چندین زبان دیگر دیده می­شود. جالب این­جاست که نام زبان (به انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی) در این تارگاه «لاری» ثبت شده است و نام­های «*لارستانی» و «*اَچُمی» به عنوان نام­های جایگزین در نظر گرفته شده­اند. در خصوص مناطقی که در آنها زبان لاری صحبت می­شود نیز این تارگاه تنها منطقه­ی لار و جنوب ایران را نام برده است (شکل ۱ را نگاهی بیفکنید).

در تارگاه اِثنولوگ (Ethnologue) که تمامی زبان­های دنیا را بر اساس میزان خطرپذیری و داده­های زبان‌شناختی فهرست کرده است -همان­طور که در نوشته­های پیشین نیز اشاره کرده­ام- نام زبان به عنوان «لاری» شناخته شده است و نام «*اچمی» را کاملا «بدچَم» و «موهِن» می‌شمارد. بنده در ویرایش این داده­ها و به‌روزرسانی اطلاعات مرتبط با نقش­های زبانی، تعداد گویشوران و آخرین پژوهش­های انجام شده در مورد لاری با سردبیر این کاتالوگ در ارتباط بوده­ام. بنابراین، داده‌های این تارگاه از نظر زمانی به‌روزتر و به مراتب دقیق‌تر از تارگاه یونسکو و دیگر تارگاه­های مرتبط با زبان‌های در خطر است (شکل ۲ را ببینید).

دیگر تارگاهی که نام زبان را «لاری» ثبت کرده است، پروژه‌ی زبان‌های در خطر یا همان «ELCat» وابسته به دانشگاه هاوایی است. در این تارگاه نیز نام زبان به عنوان «لاری» ثبت شده است و نام­های دیگر به عنوان «*لارستانی» و «*اچمی» ذکر گردیده است. این پروژه نیز در حال به‌روزرسانی داده­های مرتبط با پژوهش‌های زبان لاری می‌باشد (شکل ۳ را مشاهده بفرمایید).

اما برخی ممکن است این سوال را مطرح سازند که این تارگاه‌ها همگی در خارج از کشور ثبت و پژوهش شده‌اند و افراد داخل منطقه نام این زبان را با عنوان دیگری می­شناسند. در این خصوص باید این نکته را ذکر کنم که برای نام­گذاری یک زبان، یا پژوهش­های زبان­شناختی (مثلاً همین تارگاه‌ها) را در نظر می­گیرند و یا هم پژوهش­های انجام شده بر روی آن. در مورد دوم، این نکته شایان ذکر است که بیشتر پژوهش­های زبان‌شناختی (همچنان که در نوشته­های پیشین مذکور گشت)، عنوان زبان را «لاری» خوانده­اند (ر.ک. دو مقاله‌ی مفصل پیشین در «گریشنا»، «میلاد لارستان» و «آفتاب لارستان»).

حال، سوال بنده از کسانی که باور دارند عنوان­های «* زبان لارستانی» و به ویژه «* زبان اَچُمی» در منطقه بیشتر مورد پذیرش می‌باشد این است که کدام پژوهش میدانی بر دیدگاه­های شما صحّه می­گذارد و شواهد متقن شما از این که «همه‌ی مردم مناطق فارس و هرمزگان و بوشهر» و یا «بیشتر آنها» عنوان «* اچمی» را می­پسندند، چیست؟

کدام مقاله­ی علمی و یا پیمایش میدانی ثابت کرده­اند که مردم سه منطقه بر عنوان «* اچمی» بیشتر توافق نظر دارند؟ در این پیمایش شما چه کسانی حضور داشته­اند؟ این پیمایش را در کدام مناطق انجام داده­اید و شرکت‌کنندگان شما چه کسانی بوده­اند؟ شما برای حفظ همین کهن‌زبان به همان عنوانی که خود می­پسندید («* اَچُمی» یا «* لارستانی») چه کارهای عملی انجام داده­اید؟ تعصب بر نام یک زبان و اصرار بر احساسات نوخواسته در هیچ حوزه­ای از علوم انسانی جایگاهی ندارد.

در نوشته­ی بعدی درباره­ی نظرات عزیزان در چند روز گذشته در این تارگاه­ها بحث خواهم کرد و ماموریت اصلی خود در حفظ زبان­های در خطر را بیان خواهم نمود. بر این باور استوار هستم که بحث در مورد نام زبان و عنوان این کهن‌زبان -همان­طور که پیش­تر سخن رفت- دردی را که از جانِ خسته‌ی این گونه­ی زبانی دوا نمی­کند هیچ، بر کالبد نیمه‌جان آن نیز روحی نخواهد دمید.  

«به فکر حفظ زبان باشیم، نه بر سر عنوان آن بجنگیم.»

(محمد اورنگ، آوریل ۲۰۲۰ – سیدنی)

مطالب دیگر دکتر اورنگ:

http://www.gerishna.com/archives/95731

http://www.gerishna.com/archives/98705

خروج از نسخه موبایل