نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

شطرنج استعفا در وضعیت آچمز

هفت‌برکه گریشنا: با اینکه نزدیک به دو ماه از استعفای دکتر مرتضی فتحی از شورای شهر می‌گذرد، هنوز تکلیف این استعفا معلوم نیست: نه اعضای شورا با استعفا موافقت می‌کنند، و نه دکتر فتحی در جلسات شورا شرکت می‌کند: البته به جز دو جلسه، که یکی از آنها جلسه‌ی مخالفت با استعفای مصطفی خورشیدی و با اصرار اکبر باقرزاده بوده است.

دکتر فتحی در گفتگو با گریشنا درباره‌ی وضعیت استعفایش می‌گوید: «من ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ استعفا داده‌ام. اما هنوز موافقت نکرده‌اند. از آن موقع تاکنون یک یا دو جلسه هم رفته‌ام و نامه‌هایشان را هم به عنوان منشی شورا برایشان می‌نویسم.»

دکتر فتحی در مورد دلیل استعفایش از شورا می‌گوید: «دلیل استعفا را در نامه نوشته‌ام. به خاطر فشار کاری، فشار خونم بالا رفته است. ما به صورت خانوادگی مشکل قلبی هم داریم، و باید مواظب باشیم.»

البته پیداست که او دلایل دیگری نیز برای استعفا دارد، که فعلا ترجیح می‌دهد در یک عبارت کوتاه بیان کند: «نارضایتی از وضعیت موجود.» او در ادامه به این نکته بسنده می‌کند: «من چند بار به صورت کلامی، و دو بار هم به صورت کتبی، به شورا تذکر داده‌ام.»

دکتر فتحی در مورد دلیل تذکرهایش به شورا فعلا صحبتی نمی‌کند. او درباره‌ی دلیل قبول نکردن استعفایش نیز نظری نمی‌دهد.

بدین ترتیب، با این که استعفای حسنی و خورشیدی برای شرکت در انتخابات محلس منتفی شده است، پرونده‌ی استعفاها در شورا همچنان باز می‌ماند تا تکلیف استعفای دکتر فتحی و شهردار خداشناس مشخص شود. استعفاهایی که مدت زیادی است از آن گذشته است، و هیچکس دلیل واقعی آنها و نتیجه‌ی آنها را ذکر نمی‌کند.

دکتر فتحی در مورد احتمال استعفای حسنی و خورشیدی برای انتخابات مجلس نیز می‌گوید: «هیچ‌کدامشان برای انتخاب مجلس نمی‌آیند. حسنی که اصلا استعفا نداد. استعفای خورشیدی را هم رد کردیم. به ایشان گفتیم باید یک دوره موفق شورا بگذراند و ارتباطات قوی‌تری داشته باشد، تا بعد بتواند در انتخابات مجلس شرکت کند.»

جمع‌بندی نهایی دکتر فتحی در مصاحبه‌اش با گریشنا از شطرنج استعفاها در بین اعضای شورا این است: «حسنی که استعفا نداد. استعفای خورشیدی هم که منتفی شد. می‌ماند استعفای من. در این مورد هم بنویسید نارضایتی از وضعیت موجود.»

در شطرنج وضعیتی وجود دارد که به آن وضعیت «آچمَز» می‌گویند. به نوشته فرهنگ عمید، آچمز «حالت مهره‌ای است که هرگاه آن را از برابر شاه بردارند، شاه در حال کیش واقع شود، بنابراین نمی‌توان آن را حرکت داد.» اید دید این وضعیت آچمز در شطرنج استعفاهای شورا (استعفای دکتر فتحی و شهردار خداشناس)، برای کیش نشدن کدام مهره یا مهره‌های ارزشمند شوراست، و چطور حرکت دیگر مهره‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

خبرهای مرتبط با استعفاهای اخیر در شورای شهر:

زنجیره‌ی استعفا در شورای شهر گراش

استعفابازی در شورا: خورشیدی استعفا داد، شورا نپذیرفت

همه‌ی خبرهای گریشنا درباره شورای پنجم را با رفتن به این صفحه (اینجا) بخوانید.

خروج از نسخه موبایل