نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

استعفابازی در شورا: خورشیدی استعفا داد، شورا نپذیرفت

هفت‌برکه گریشنا: استعفای مصطفی خورشیدی از شورای شهر برای ورود به انتخابات مجلس یازدهم از سوی اعضای شورا رد شد. در جلسه‌ی سه‌نفره‌ای که دیشب، ۱۱ خردادماه ۱۳۹۸، با حضور اکبر باقرزاده، مرتضی فتحی و مصطفی خورشیدی در شورای شهر برگزار شد، این دو نفر مخالفت خودشان را زیر نامه‌ی استعفا اعلام کردند. به گفته باقرزاده، سخنگوی شورای شهر، مخالفت دو عضو غایب در جلسه، یعنی علی‌اصغر حسنی و فوزیه ناصری، به صورت تلفنی کسب شد.

سخنگوی شورا: خورشیدی را راضی کردیم که در شورا بماند

اکبر باقرزاده، سخنگوی شورای شهر، با تایید خبر رد شدن استعفای خورشیدی، توضیح می‌دهد: «ایشان نامه استعفایش را تحویل داده بود و اصرار داشت برود. اما من با کمک دکتر فتحی ایشان را راضی کردیم که بماند.» او دلیل اصلی اعضای شورا برای رد کردن استعفای خورشیدی را نیز حفظ انسجام شورا ذکر می‌کند: «علاوه بر این، گفتیم که ایشان در شورا بماند و تعهدات و وعده‌هایی که به مردم داده است را عملی کند، و انشالله کارنامه‌ی خوبی در این دوره شورا داشته باشد تا بتواند در دوره‌های بعد مجلس با دست پر بیاید. برداشت من این است که بالاخره بخشی از مردم از رفتن ایشان ناراضی می‌شوند و می‌پرسند اگر می‌خواست برود، چرا برای شورا خودش را کاندیدا کرد.»

 

خورشیدی: احساس می‌کنم که خدا یک فرصت دیگر به من داده است

مصطفی خورشیدی از ماه‌ها قبل در مورد قصدش برای ورود به انتخابات مجلس صحبت می‌کرد. خورشیدی امشب نیز در گفتگو با گریشنا، در مورد قصد و برنامه‌هایش صحبت کرد: «من فرد ذی‌صلاح و بامشورتی هستم. من حقیقتا برنامه‌ریزی کرده بودم و فقط شعار نبود که بی‌برنامه وارد گود شوم. من از حدود هفت ماه قبل، رایزنی‌های مختلفی برای ورود به انتخابات مجلس انجام داده‌ام. با افراد زیادی هم مشورت کردم که نظر اکثرشان، ورود من به انتخابات مجلس بود. این کار برای فرار از شورا هم نبوده است. مردم به من رای داده‌اند و اگر بخواهیم خدمتی کنیم، اولویت با شوراست. من اگر به انتخابات مجلس ورود کردم، به این دلیل بود که انتخابات این دوره بسیار حساس بود، از جمله این که آقای جعفرپور دیگر هر کاری توانسته است کرده است و بیشتر از این ایده‌ای نخواهد داشت. همچنین ما برای تثبیت موقعیت شهرستان و کامل کردن آن، هیچ چاره‌ای نداریم جز این که نماینده به مجلس بفرستیم.»

اما اکنون استعفای او به عنوان اولین قدم در این راه رد شده است. خورشیدی در این مورد اظهار نظر می‌کند: «من استعفایم را منوط به قبول اعضای شورا کرده بودم. استعفای من به قصد ورود به مجلس بود، ولی تاریخش ۲۹ اردیبهشت بود. اولویت من این بود که شورا با خروج من از هم نپاشد. اعتقاد دارم شورا با همه نواقصی که دارد، باید بماند.»

او در مورد نظر اعضای شورا در مورد استعفایش می‌گوید: «آقای حسنی از همان اول مخالفتش را اعلام کرد. دکتر فتحی گفت من ناراحتی قلبی دارم و نمی‌توانم به اندازه شما که جوان هستی فعالیت کنم و شما باید در شورا بمانید. آقای باقرزاده گفت که در صورت خروج شما از شورا ممکن است خیلی مسائل و مشکلات پیش بیاید.»

خورشیدی نظر خوشبینانه‌ای در مورد رد شدن استعفایش دارد: «من یقین دارم که این افراد تعارف نمی‌کنند. این نه به خاطر خودبزرگ‌بینی است، بلکه به خاطر این است که واقعا شورا را مدیریت می‌کنم. در این مدت سعی کرده‌ام سنگ صبور همه اعضا باشم و با هیچکدام مشکلی نداشته‌ام. در عین حالی که بسیار اثرگذار بوده‌ام و انشالله در آینده نزدیک در مصاحبه‌هایم این موضوع را باز می‌کنم. پس در نهایت خودم هم به این نتیجه رسیدم که با توجه به شرایط، به انتخابات مجلس ورود نکنم بهتر است. من باز هم تلاشم را کردم و پافشاری کردم که استعفایم را قبول کنند، اما اعضای شورا دلایل منطقی آوردند، و من اعتقاد دارم که اگر شورا را قبول داریم، باید رای شورا را هم بپذیریم.»

او در نهایت، قبول نشدن استعفایش را یک فرصت دوباره برای خودش تلقی می‌کند: «الآن احساس می‌کنم که خدا یک فرصت دیگر به من داده است که مجددا حرکت دیگری برای پیگیری مسکن ارزان و اهداف دیگرم را شروع کنم و بخش‌های اندکی که از شعارهای بروشور تبلیغاتی‌ام مانده است را تحقق ببخشم. من به قطع و یقینی می‌خواستم حرکتم را به سمت انتخابات مجلس شروع کنم، ولی الآن که بن‌بستی برایم پیش آمده، آن را به عنوان بن‌بست نمی‌بینم. بلکه آن را یک شروع دوباره در شورا می‌بینم. قول می‌دهم تا این شورا را به عنوان «اَبَرشورا» مطرح کنم.»

 

سخنگوی شورا: حسنی هنوز استعفا نداده است

ناظران شورا عقیده داشتند که علی‌اصغر حسنی و مصطفی خورشیدی در مورد استعفا از شورای شهر برای ورود به انتخابات مجلس رقابت می‌کنند (خبر در گریشنا). اکنون با توجه به مخالفت شورا با استعفای خورشیدی، تنها حسنی در میانه میدان باقی می‌ماند. اما رییس شورا هنوز تکلیف این قضیه را روشن نکرده است. هم باقرزاده و هم خورشیدی در گفتگو با گریشنا به نکته‌ی عجیبی در گفته‌های رییس شورا اشاره می‌کنند: حسنی اعتقاد دارد که لازم نیست او برای ورود به انتخابات مجلس از شورا استعفا بدهد. حسنی حتی در دوره‌ی قبل هم اعتقاد داشت لازم نبوده است از شورا استعفا دهد و اعضای دیگر شورا او را مجبور به این کار کرده‌اند.

باقرزاده در این مورد توضیح می‌دهد: «آقای حسنی تا امروز به صورت رسمی از شورا استعفا نداده است و من هم هیچ اطلاعی ندارم که او می‌خواهد برود یا نه. جواب شفافی در این زمینه به ما نداده است.» او در ادامه می‌گوید: «ایشان اعتقاد دارد که برای شرکت در انتخابات مجلس، استعفایش از شورا لازم نیست، چون نماینده ادوار مجلس بوده است. اعتقاد دارد می‌تواند شرکت کند و برگردد.»

خورشیدی نیز در جواب این که آیا رد استعفای ایشان به معنای ورود قطعی حسنی به انتخابات مجلس است یا نه، می‌گوید: «من هیچ اطلاعی در مورد ورود ایشان ندارم. ولی می‌دانم ایشان مصمم است که استعفا ندهد. صحبت‌های زیادی با ایشان کرده‌ایم و راه‌های مختلفی در ذهن دارند، ولی به نظر من اگر وارد انتخابات شود، تایید صلاحیت نمی‌شود و زمان زیادی هم از دست می‌دهیم و مردم هم بلاتکلیف می‌مانند.»

معلوم نیست این اعتقاد حسنی از چه منبعی سرچشمه می‌گیرد، چون قانون انتخابات در این مورد کاملا شفاف است. به هر حال، تنها سه روز دیگر تا اتمام مهلت استعفای نمایندگان شورای شهر از عضویت در شورا باقی مانده است. اگر حسنی استعفا ندهد، باید دید آیا او واقعا خواهد توانست برای ورود به انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام کند یا نه.

 

باقرزاده: اعضای دیگر قصدی برای مجلس ندارند

باقرزاده تایید می‌کند که دیگر اعضای شورا نیز قصدی برای استعفا برای ورود به انتخابات مجلس ندارند. او اظهار نظر می‌کند: «به نظر من این کار درست هم نیست. ما به عنوان نمایندگان مردم به شورا آمده‌ایم. نباید وسط راه شورا را رها کنیم. اگر کسی هم می‌خواهد در انتخابات مجلس شرکت کند، اول باید از این مسیر رد بشود، بعد که شورا تمام شد، با یک برنامه وارد انتخابات مجلس شود. نباید دوباره کاندیدای شورا بشود.»

این گفته‌ی باقرزاده، در واقع یک توصیف ناغاقل از رفتار علی‌اصغر حسنی است. حسنی در دوره قبل، شورای را برای ورود به انتخابات مجلس ترک کرد، و امسال هم قصد مشابهی دارد. باقرزاده در جواب به این انتقاد می‌گوید: «بحث آقای حسنی فرق می‌کند. او یک دوره نماینده شده است، و در آن دوره در شورا هم نبوده است. او تجربه‌اش را دارد و مزه‌اش را چشیده است. پس درست است که هر کاری بکند که دوباره هم برود. ولی برای بقیه که نرفته‌ایم و ندیده‌ایم، قضیه فرق می‌کند. اگر کسی می‌خواهد خدمت کند، همینجا خدمت کند.»

 

بازگشت دکتر فتحی به شورا؟

به گفته باقرزاده، دکتر فتحی در جلسه دیشب شورای شهر حضور داشته است. در صورتی که او از چند هفته پیش استعفایش از شورا را تقدیم کرده بود و طبق شنیده‌ها در جلسات شورا نیز شرکت نمی‌کرد. آیا او استعفایش را پس گرفته است؟ یا شورا با استعفای او مخالفت کرده است؟ یا تنها در مورد این جلسه و برای راضی کردن خورشیدی استثنا قایل شده است؟

باقرزاده در جواب این سوالات می‌گوید: «دکتر فتحی حدود یک ماه قبل استعفا داده است. البته در این مدت در کمیسیون‌ها شرکت می‌کرد به خاطر رضایت مردم. با صحبت‌هایی که با او کردیم، یک جلسه قبلا هم به شورا آمده بود. و دیشب هم به دعوت من به جلسه آمد.» او در مورد وضعیت دکتر فتحی در آینده نیز توضیح می‌دهد: «من احساس می‌کنم دکتر بیشتر به علت ناراحتی جسمی، قادر به حضور در شورا نیست. اما به نظر من قابل قبول نیست که کسی به همین راحتی از شورا استعفا دهد.»

خورشیدی نیز در جواب به این سوال که آیا دکتر فتحی به شورا برمی‌گردد یا نه، می‌گوید: «با ماندن من، دکتر حتما برمی‌گردد. یکی از دلایل استعفای دکتر، استعفای من بود.» اما استعفای دکتر یک ماه پیش از خورشیدی و در فروردین‌ماه نوشته شده بود. خورشیدی توضیح می‌دهد: «اینطور نیست. استعفای من قبل از آقای دکتر تایپ شده بود، منتها آقای دکتر زودتر تحویل داد.»

خورشیدی این خوشبینی‌اش را نیز اینگونه توضیح می‌دهد: «با تمام مشکلاتی که آقای دکتر با شخص آقای حسنی داشت، ایشان برای سخنرانی من در نماز جمعه دعوت من را پذیرفت. اینها نشانه‌هایی است که من سنگ صبور این شورا هستم تا مردم متضرر نشوند. این حرف اول و آخر من است: به ما رای داده‌اند، و راه خدمت در شورا نزدیک‌تر است، اگرچه به بن‌بست‌هایی هم خورده‌ایم.»

خروج از نسخه موبایل