نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

طومار در لار، علیه احتمال شهرستان شدن اوز

هفت‌برکه – گریشنا: موضوع تقسیمات کشوری از موضوعات همواره چالش‌برانگیز در جنوب استان فارس بوده است. این هفته نیز نمازجمعه شهر لار با پیام «تا لار استان نشود، هیچ بخشی شهرستان نشود.» به پایان رسید.

به گزارش آفتاب لارستان همزمان با اتمام خطبه های نماز جمعه ۱۴ دی‌ماه شهر لار، تعدادی از نمازگزاران به آنچه روند شهرستان شدن بخش های باقیمانده لارستان بدون ارتقای لار خواندند، اعتراض کردند.

این موضوع در چند پارچه نوشته و یک طومار که در ورودی سالن اصلی مسجد جامع نصب شده بود نیز خودنمایی می کرد.

در متن این طومار که خطاب به وزارت کشور و استانداری فارس و به عنوان «خواسته مردم» نوشته شده آمده است:

«احتراما امضا کنندگان ذیل، شهروندان لارستان بزرگ به استحضار می رسانیم که تاکنون هرچه خواستیم و نوشتیم به شما مسئولین و مقامات محترم کشوری که اکنون شهرمان لار و لارستان بزرگ استحقاق استان شدن را دارد و تقاضا نمودیم که نسبت به ارتقای لارستان به استان اقدام گردد متاسفانه نه تنها پیگیری و اقدامی ننمودید که به دنبال آن لارستان کوچک و کوچکتر گردید. آخر این بی عدالتی ها و بی توجهی به خواسته های به حق شهرندان لارستانی تا به کی؟ تا چه وقت ما را از خواسته هایمان محروم می کنید؟

ما مردم ولایتمدار شهرستان لارستان بزرگ خواهان عدالتیم و پیروان همیشگی ولایت لذا از مقام محترم استاندار معزز فارس قاطعانه خواهانیم تا وقتی که لارستان به استان ارتقا پیدا نکند هیچ بخشی از آن به شهرستان تبدیل نگردد. در این راستا خواهان پیگیری مجد تا حصول نتیجه و اعلام آن از سوی شما مسئولین و مقامات استانی و کشوری می باشیم.»

گفتنی است این طومار را افراد و گروه های متعددی امضا کرده اند. امام جمعه لارستان ذیل آن بر ضرورت رضایت همگان در تصمیمات اشاره کرده، رئیس حوزه علمیه، اعضای شورای اسلامی شهر لار، رئیس شورای شهرستان نیز موارد مندرج در طومار را تایید کرده و گروه‌های مختلفی از جمله یاوران شورای محلات و هیئت‌های مذهبی محلات نیز آن را امضا کرده‌اند.

به گزارش هفت‌برکه در میان شش بخش لارستان، بخش اوز شانس بیشتری برای ارتقا به شهرستان دارد. در سال‌های اخیر چندین‌بار خبر شهرستان شدن اوز منتشر شد و حتی سال ۱۳۹۰ محمود احمدی‌نژاد در سفر به اوز گفت: «به یاری خدا در سفر چهارم هیئت دولت به استان فارس به شهرستان اوز سفر خواهیم کرد.» 

این نخستین‌بار نیست که اعتراض به شهرستان شدن بخش‌های لارستان در نماز جمعه شهر لار مطرح می‌شود. به جز رخدادهای سال ۱۳۸۸ که اعتراضات از نماز جمعه به خیابان‌های لار کشیده شد، در سال ۱۳۹۱ نیز در آغاز اولین دوره نمایندگی جعفرپور، بعد از صحبت‌های او در شهر اوز، نمازگزاران لار خواهان توقف پیگیری وعده شهرستان شدن اوز شدند.

تقسیمات کشوری در جنوب استان فارس همواره چالش برانگیز بوده است از جمله جدا شدن مُهر از لامرد در سال ۱۳۸۰ و جدا شدن گراش از لارستان در سال ۱۳۸۸ همراه با تنش و درگیری بود.

خروج از نسخه موبایل