نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

پاقلعه با «گذر خانه‌های امام» جان می‌گیرد

گریشنا – هفت‌برکه: با احیای گذر تاریخی خانه‌های امام، جریان زندگی در  محله پاقلعه گراش تقویت می‌شود.

به گزارش هفت‌برکه با پذیرش تهیه طرح احیای گذر تاریخی خانه های امام از سوی شرکت بازآفرینی شهری ایران مطالعات برای بازآفرینی بافت ناکارآمد شهر گراش آغاز شد.

مهندس سلمان مهرابی مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان در مورد نحوه اجرای این طرح گفت: «برای تهیه این طرح امسال صد میلیون تومان اختصاص داده شده است و چون این پروژه کددار شده است برای سال‌های بعد و جهت اجرا نیز اعتبار حدود یک و نیم میلیارد تومان پیش‌نهاد شده است. امیدواریم نهادهای دیگر مانند شهرداری و ادارت آب و برق که باید در طرح بازآفرینی مشارکت کنند نیز سهم خود را در اجرای پروژه بر عهده بگیرند.»

مهندس مهرابی با تاکید بر تهیه طرح با مطالعات کارشناسی گفت: «این طرح در دو فاز، مطالعه و اجرا انجام خواهد شد. با توجه به وجود نقاط ارزشمند از نظر میراث فرهنگی لازم بود این طرح بعد از انجام مطالعات کارشناسی و تایید میراث فرهنگی انجام شود که خوشبختانه بودجه مطالعاتی نیز تصویب و صد میلیون تومان برای طرح مطالعاتی تامین شده است.»

مدیر معماری و شهرسازی اداره کل این طرح را نخستین طرح بهسازی در گراش اعلام کرد: «اولین بار است که بودجه یک پروژه در شهرستان گراش از طریق شرکت بازآفرینی شهری تامین می‌شود. شرکت بازآفرینی شهری بر اساس طرح‌های داده شده بودجه را اختصاص می‌دهد متاسفانه اعضا ستاد بازآفرینی برای تهیه طرح توجیهی به منظور اختصاص بودجه در قالب برنامه جامع اقدام مشترک کمی دیر اقدام کردند و ما از طریق دوستان در انجمن ایکوموس طرحی را به عنوان «گذر تاریخی خانه‌های امام» تدوین کردیم که به تصویب رسید.»

مهرابی که از اعضای موسس انجمن ایکوموس گراش است. از دکتر کاوه فتاحی، مهندس حامد عبداللهی، مهندس غلامرضا آرمان‌مهر، مهندس سعید سرخی، خانم مهندس جعفری و آقایان صلاحی، جباری و خواجه‌پور برای مشارکت در تهیه طرح پیش‌نهادی تشکر کرد و گفت: «ما طرح را بر اساس گذر تاریخی خانه‌های امام تدوین کرده‌ایم. در تدوین طرح مقدماتی اعضای انجمن ایکوموس زحمت زیادی کشیدند. طرح مطالعاتی به زودی از طریق مناقصه به شرکت مشاور واگذار می‌شود و امیدواریم در سال جدید اجرای پروژه آغاز شود.»

طرح پیشنهادی احیای گذر تاریخی خانه های امام (خانه و حسینیه های قدیم) شهر گراش به کوشش واحد مدیریت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی لارستان، تیرماه ۱۳۹۶ تدوین شد. در مقدمه این طرح آمده است: «خانه های امام در دوره قاجاریه از عناصر مهم محله ها در شهر گراش به حساب می آمدند و در تعاملات اجتماعی و فرهنگی در کنار مسجد، مدرسه، کاروانسرا و… به عنوان یکی از مهمترین بناهای شهری نقش خود را ایفا می کردند. در بافت قدیم شهر گراش بیش از ۱۲ خانه امام در دوره‌های مختلف مخصوصا قاجاریه وقف شده است که تعداد معدودی از آن‌ها تخریب و بیشتر این خانه‌ها تبدیل به حسینیه شده‌اند اما همچنان فرهنگ زیبای عزاداری امام حسین(ع) در ماه محرم و صفر در این مکان‌ها جریان دارد.»

در این طرح مسیری به طول یک و نیم کیلومتر در بافت قدیم شهر در نظر گرفته شده است که ۹ خانه امام را در بر‌ می‌گیرد. این مسیر به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که ۱۴ بنای با ارزش تاریخی بافت نیز در آن گنجانده شود.

خروج از نسخه موبایل