نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

طومار اعتراض دوستداران محیط زیست به معدن شن و ماسه

هفت‌برکه – گریشنا: بیش از سیصد نفر از دوستداران محیط زیست خواستار توقف راه‌اندازی معدن جدید تولید شن و ماسه در ورودی تنگ آب گراش شدند. معدنی که دارای مجوزهای قانونی است اما برخی افراد معتقدند راه‌اندازی آن به طبیعت تنگ ‌آب آسیب می‌رساند.

به گزارش گریشنا در ادامه اعتراض به احداث معدن شن و ماسه در محدوده تنگ‌آب، تعدادی از فعالان محیط زیست گراش طوماری را با امضای بیش از سیصد نفر جمع‌آوری کرده و برای جهاد کشاورزی شهرستان، محیط زیست، منابع طبیعی و صنعت و معدن استان و فرمانداری و استانداری ارسال کرده‌اند. تصویری از این طومار نیز برای گریشنا ارسال شده و در خبرگزاری تسنیم نیز خبر آن منتشر شده است.

سومین معدن در تنگ آب

معدن پلاسکو سومین معدن شن و ماسه‌ای است که در این منطقه احداث می‌شود. (لیست معادن گراش در گریشنا). پیش از این فعالان محیط زیست ۱۱ تیرماه ۱۳۹۷ در دیدارهای دوشنبه فرماندار دغدغه‌های خود را گفته بودند. (خبر دیدار در گریشنا) خبرگزاری تسنیم در انعکاس انتشار طومار اعتراضی به این بازدید نیز اشاره کرده است. (خبر در تسنیم)

مصطفی خورشید نایب رییس شورای شهر که پیگیر پارک جنگلی در تنگ آب است در مورد معدن پلاسکو می‌گوید: «این معدن از نظر قانونی مشکلی ندارد و مجوز گرفته است. با توجه به این که مجوزها جدید نیست و در دوره قبل از طرح پارک جنگلی صادر شده است خواسته ما در صورت امکان جابجایی معدن است. حتی فکر می‌کنم اگر شکایتی هم بشود جق را به مالک بدهند. باید در نظر داشت معدن به هر جا منتقل شود معترضانی خواهد داشت.»

خورشیدی به نگاه منصافه در این قضیه تاکید می‌کند: «اولویت ما برآورده شدن خواسته شورا برای پارک جنگلی است اما نباید حقی ضایع شود. مالک هزینه کرده است و معدن شن و ماسه یکی از نیازها اساسی صنعت ساختمان است. با توجه به رویکرد تعاملی مالک حتی به نظرم می‌توان از این معدن برای جاده چک‌چک هم از این معدن استفاده کرد.»

کلنگ پروژه آبخیزداری سد تنگ‌آب ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ به زمین زده شد. (خبر در گریشنا) این طرح در ۲۰۰ هکتار آغاز شد که در مرحله نهایی تا ۴۵۰ هکتار برای آن پیش‌بینی شده است.

ابراهیم شهسواری رییس اداره منابع طبیعی گریشنا در روز دیدار با فرماندار در مورد این معدن گفت: «زمین این معدن در سال‌های قبل مجوز گرفته و واگذار شده است. در حال حاضر زمین واگذاری در طرح درختکاری قرار ندارد و مجاور طرح است اما اگر بخواهیم طرح را توسعه دهیم داخل طرح قرار خواهد گرفت.»

اسماعیل بلبلی رواط عمومی اداره صنعت، معدن و تجارت گراش در مورد این معدن به گریشنا گفت: «مجوز این معدن با طی شدن تمام مراحل قانونی صادر شده است. مجوز متعلق به علی خبازی بود که به جعفر کشوری منتقل شد و در حال حاضر مالک پیگیر راه‌اندازی معدن است.»

اسماعیل بلبلی در مورد نزدیکی دو معدن شیخی و کشوری در محدوده تنگ آب گفت: «فاصله قانونی هر معدن از یکدیگر، ۱۵۰ متر است . این معدن از لحاظ فاصله جغرافیایی با معدن شیخی که کنار آن است تداخلی ندارد.»

 

۱۰ سوال در مورد یک معدن

در طومار منتشر شده به ده موضوع از جمله عدم رعایت فاصله، تداخل با طرح جنگل‌کاری، حریم تاریخی سد تنگ‌آب، آسیب به کشاورزی منطقه ذکر شده است. در متن طومار آمده است:

ما جمعی از مردم شهرگراش و دوستداران محیط زیست نارضایتی خود را ازبابت صدور مجوز احداث معدن جدید در منطقه ورودی سد تاریخی تنگ آب و مجاور تفرجگاه و پارک جنگلی درحال احداث شهر گراش اعلام داشته و خواهان ابطال این مجوز می‌باشیم و انتظار داریم از مسولین امر به دغدغه‌ها وسوالاتی که در زیر مطرح می‌شود مستندا پاسخ دهند:

۱- عدم رعایت فاصله مناسب با تفرجگاه در دست احداث توسط شورا و شهرداری که قطعا با احداث این معدن عملا استفاده از این تفرجگاه برای عامه مردم غیر ممکن می‌شود و باعث اتلاف بودجه بیت‌المال خواهد شد. گرد و خاک‌های ناشی از فعالیت‌های این معدن باعث نابودی نهال‌های کاشته در پارک جنگلی خواهد شد که با زحمات فراوان توسط دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی حفظ و نگهداری می‌شود.

۲- درصدور مجوز این معدن آیا توان اکولوژیکی منطقه در نظر گرفته شده است سه معدن در فاصله نزدیک به هم قطعا باعث تغییر اکوسسیتم طبیعی منطقه خواهد شد.

٣- آیا حریم‌ سد تاریخی تنگ آب در نظر گرفته شده است؟

۴- این معدن در جهت باد غالبا به سمت شهر واقع شده است و در دراز مدت مشکلات عدیده ای را برای شهروندان به وجود می‌آورد.

۵- ایجاد مزاحم جهاد کشاورزی شهرستان، محیط زیست، منابع طبیعی و صنعت و معدن استان و شهرستان و همچنین برای فرمانداری و استانداریت با عبور ماشین آلات سنگین در مسیر دسترسی تنگ آب و آلودگی صوتی ناشی از فعالیت ماشین‌آلات معدن و حمل مصالح برای استفاده‌کنندگان پارک‌های جنگلی و سد تاریخی تنگ دردسرساز است.

۶- این که مسولین می‌گویند این مجوز از سالیان قبل صادر گردیده لطفا مستندات و سوابق مربوط به موافقت اصولی و مصوبه کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی و گزارش محیط زیست را ارایه نمایند.

۷-بخش اعظمی از باغ و نخلستان‌های حاشیه گراش در اطراف محدوده مورد نظر واقع گردیده است. آیا جهاد کشاورزی در اظهارنظرهای خود به این مهم توجه نموده است؟

۸- حفره‌هایی که از برداشت مصالح ایجاد می‌شود منظره‌ای بسیار نازیبا در این مسیر (دسترسی به سد تاریخی) برجای می‌گذارد.

۹- درحالی که تعدادی از معادن و سنگ‌شکن‌های گراش از وضع بد اقتصادی و نبود مشتری گلایه دارند چه توجیهی برای احداث معدن جدید وجود دارد؟

۱۰- درحالی که حفر چاه ممنوع است. آیا مجوزی برای حفر چاه در این معدن صادر شده است؟

تکمیل خبر: علی‌اصغر حسنی رییس شورای شهر گراش بعد از انتشار خبر، در گفتگو با گریشنا اعلام کرد به نظر او این معدن غیرقانونی است و باید جلو آن گرفته شود. حسنی گفت: «من قبلا در دوره چهارم هم جلو این معدن را گرفته بودم. مگر گراش چند معدن شن و ماسه نیاز دارد؟ مجوز معدن از طرف منابع طبیعی لار تایید شده است و مورد قبول ما نیست و در شورا هم مخالفت کرده‌ایم. این معدن یا باید به آن طرف چک‌چک منتقل شود یا راه‌اندازی نشود. من حتی با معدن شهرداری هم به دلیل تخریب محیط زیست مخالفت کردم.»

خروج از نسخه موبایل