نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

زهرا خواجه‌زاده؛ مدیر سخت‌گیر دبیرستان امام رضا (ع)

هفت‌برکه – کلاک: در ششمین گفتگوی مجله تصویری کلاک نوبت به بانوان رسید. زهرا خواجه‌زاده خود را آدم منظمی می‌داند که مارک سخت‌گیری خورده است.

زهرا خواجه‌زاده متولد ۷ آبان ۱۳۴۰ و فرزند زین‌العابدین خواجه‌زاده است. مدارس سلیمی، سبزواری، اکبری مدارسی او در دوران تحصیل است. بخشی از دوران تحصیل دختران در آن‌سال‌ها به صورت خاصی برگزار می‌شد. خواجه‌زاده می‌گوید: «سال‌های اول و دوم راهنمایی، کلاس‌های مدرسه دخترانه به دلیل کم بودن تعداد دانش‌آموزان در خانه حاجی دیدار و خانه ابوالحسن‌خان تشکیل می‌شد و به صورت غیر رسمی زیر نظر مدرسه پسران بودیم.»

خواجه‌زاده و دختران دیگر، یکی از نخستین نشریات گراش به نام ارشاد را منتشر می‌کردند. خواجه‌زاده در مورد تحصیلات دبیرستان می‌گوید: «سه روز اعتصاب غذایی کردم تا خانواده موافقت کردند برای تحصیل دبیرستان به لار بروم.»

پایان دوره تحصیلات دبیرستان او با انقلاب فرهنگی همزمان شد و این مساله تحصیلات دانشگاهی او را به تاخیر انداخت. بعد از ازدواج و تولد سه فرزند، چند سالی را در بیمارستان گراش شاغل بود. از سال ۱۳۷۴ تحصیل در رشته ادبیات فارسی را دانشگاه پیام‌نور جهرم آغاز کرد: «مسیر جهرم در آن سال‌ها از سمت فیروزآباد بود و سرویس‌ها کم بود. یادم می‌آید گاهی بلیت گیرم نمی‌آمد و بچه‌ها در گراش بودند. احساس مادری‌ام گل می‌کرد و همان‌جا می‌نشستم گریه می‌کردم.»

از سال ۱۳۸۴ تحصیل در دوره کارشناسی ارشد را در دانشگاه آزاد فیروزآباد در رشته زبان و ادبیات فارسی آغاز کرد. او همچنان در ۵۷ سالگی در حال تحصیل و دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی در بوشهر است.

خواجه‌زاده از سال ۱۳۷۶ وارد آموزش و پرورش شد. پیش از مدیریت پیش‌دانشگاهی و دبیرستان نمونه امام رضا(ع) در دبیرستان و دانشگاه ادبیات فارسی تدریس کرد. خود او هم تایید می‌کند که مارک سختگیری گرفته است. خودش می‌گوید: «از نظم و سختگیری بدی ندیدم و خیلی جاها کمکم کرده است.»

در این قسمت کلاک از او در مورد چند مساله چالش‌برانگیز پرسیدیم. او در مورد ازدواج دانش‌آموزی معتقد است: «من با ازدواج دانش‌آموزان تا پیش از دیپلم و در دوره دبیرستان مخالفم. این ازدواج‌ها بیشتر بر پایه احساس است و نمی‌تواند پایه درستی داشته باشد.»

مدیر دبیرستان نمونه امام رضا(ع) در مورد رشته انسانی می‌گوید: «رشته انسانی خیلی مظلوم واقع شده است و تصور اجتماع در مورد رشته انسانی تصور نادرستی است. سعی می‌کنم به این رشته‌ بها داده شود تا خودشان را پیدا کنند.»

از خواجه‌زاده در مورد حاشیه‌های مدیریت در دبیرستان‌های دخترانه گراش هم پرسیدم. خواجه‌زاده در مورد بخشی از این دردسرها می‌گوید: «اگر یک مادر ناآشنا بیاید مدرسه، خود بچه‌ها می‌دانند که برای چه به مدرسه آمده است.»

زهرا خواجه‌زاده نقش همسرش احمد نوروزی که از معلمان باسابقه گراش است را در زندگی‌اش مهم می‌داند. محبوبه نوروزی و مهدی نوروزی فرزندان این زوج نیز تقریبا مسیر والدین خود را طی کرده و در دانشگاه‌های منطقه تدریس می‌کنند. فاطمه نوروزی هم در مجموعه آبشاراندیشه شاغل است. زهرا خواجه‌زاده در مورد محیط خانواده خود می‌گوید: «آن طور که روی زبان افتاده است جدی نیستم. شاید این به خاطر فرم چهره‌ام باشد!»

این آخرین گفتگو از فصل دوم مجله تصویری کلاک بود در قسمت پایانی خلاصه‌ی شش گفتگو با فرهنگیان گراش منتشر خواهد شد. ابوالحسن محمودی سردبیر مجله تصویری کلاک است. محمد رستم‌پور، محمدامین نوبهار و احمدرضا خودکامه به عنوان تصویربردار و احسان شامحمدی به عنوان صدابردار و نورپرداز در ضبط فصل دوم کلاک همکاری داشته‌اند. احمدرضا خودکامه تدوین این کار را بر عهده داشته است.

قسمت ششم از فصل دوم کلاک را در آپارات ببنید:

همین مصاحبه را می‌توانید در یوتیوب هم ببنید:

 

خروج از نسخه موبایل