نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

بسیج دامپزشکی علیه تب برفکی و نیوکاسل

139510 Dampezeshki 2

هفت‌برکه (گریشنا): اداره‌ی دامپزشکی گراش بعد از انجام طرح عمومی واکسیناسیون نیوکاسل برای طیور، در حال اجرای واکسیناسیون بر علیه بیماری تب برفکی گوسفندی است.

به گزارش اداره‌ی دامپزشکی شهرستان، طرح عمومی واکسیناسیون نیوکاسل برای طیور بومی شهرستان با مشارکت بسیج سازندگی برای کل طیور بومی شهرستان انجام شد. در این طرح سی و شش هزار قطعه طیور بومی این شهرستان تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند.

طرح عمومی واکسیناسیون بر علیه بیماری تب برفکی گوسفندی نیز از تاریخ سیزدهم آذرماه در شهرستان آغاز شده و هم‌اکنون نیز در حال انجام است. تا تاریخ سی‌ام آذرماه، بیش از بیست هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) در سطح شهرستان علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

دکتر علی‌رضایی، رئیس اداره‌ی دامپزشکی شهرستان گراش، می‌گوید: «بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی در دام است که ویروس آن دارای سویه‌های مختلفی است و هر سال با چهره‌ای جدید وارد شهرستان می‌شود. همین امر مبارزه با این بیماری را کمی مشکل کرده است. جابه‌جایی غیر مجاز و غیر اصولی دام، تغییر چهره ویروس، ورود دام‌های عشایر به خصوص در شش ماه دوم سال می‌تواند از عوامل تشدید و بروز و ظهور این بیماری در شهرستان باشد.»

او در ادامه می‌گوید: «در همین راستا، پیرو سیاست‌های سازمان دامپزشکی و اداره کل دامپزشکی استان، انجام واکسیناسیون علیه این بیماری با در نظر گرفتن و اولویت کانون‌های بیماری در سال‌های قبل و زودتر از برنامه پارسال و با توجه به ایمنی واکسن در سطح شهرستان صورت پذیرفته و در حال انجام است. تا به امروز نیز در روستاهای خلیلی، پشت پری، حسین‌آباد، کنگ و ریشه، ارد و حیدرآباد واکسیناسیون انجام شده و در حال حاضر اکیپ واکسیناسیون در مرکز شهرستان مشغول به واکسیناسیون است.»

139510 Dampezeshki 2

 

خروج از نسخه موبایل