نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

فضای سبز شهری در روزگار کم‌آبی

گریشنا: معضل کم‌آبی و خشک‌سالی کم‌کم دارد خودش را بیشتر از قبل نشان می‌دهد. گواه آن پیام‌ها و هشدارها در مورد کم آبی است که در شبکه‌های اجتماعی بیشتر از قبل به دست ما می‌رسد. در همین شهر ما نیز کم‌آبی باعث بروز مشکلات زیادی شده است، و بسیاری از ادارات را درگیر کرده است، از جمله مشکلی که بین اداره‌ی آبفا و شهرداری بر سر آب‌دهی فضای سبز و آب‌رسانی آبنما‌ها با آب شرب و مصرفی پیش آمده است. ‫برای این که بدانیم این مشکل از کجا آب می‌خورد، سری به یکی از گروه‌های واتسآپ می‌زنیم که مسئولان شهرداری و آبفا و گروهی از شهروندان در آن حضور دارند و در حال بررسی و صحبت در مورد این مساله‌اند‬.‬
یکی از اعضای حاضر در این گروه می‌گوید: «چرا به فضای سبز رسیدگی نمی‌شود؟ وضعیت بعضی خیابان‌ها و فضای سبز واقعا خراب است. مثل این که فقط درخت‌ها را آبیاری می‌کنند.»

حسینی، روابط عمومی شهرداری، در جواب به او می‌نویسد: «مشکل اصلی کم‌آبی است، چاه‌ها مثل قبل آب نمی‌دهند و گرما هم بیشتر شده است. یک نگاه اگر بیاندازید به چمن‌های پارک، متوجه می‌شوید چمن‌هایی که زیر سایه درخت‌ها هستند، زنده‌تر‌ند.»
محمدصادق جباری، رئیس اداره آبفا حرف‌اش را این‌طور شروع می‌کند: «در خصوص‌ آب‌رسانی فضای سبز بایستی خدمت عزیزان عرض کنم متاسفانه در اوج خشک‌سالی و قحطی قریب‌الوقوع، آب لازم برای آبیاری فضای سبز، چمن، آب‌نما و فواره‌های شهر که خوشبختانه یا متاسفانه بسیار گسترش یافته و در حال توسعه هستند با آب شرب تامین می‌شود.»


با شنیدن این صحبت، یکی از شهروندان در این گروه گفت: «باید هرچه زودتر‌ به فکر تصفیه‌خانه‌ی آب و فاضلاب بود، با این وضعیت یکی از فوریت‌های شهر محسوب می‌شود. حداقل آب فضای سبز و ساخت و ساز مردم را می‌تواند تامین کند تا دیگر برای این کار از آب شرب استفاده نشود.»
حامد عبدالهی اظهار می‌کند: «اگر مشکل کم آبی داریم پس ساخت آب‌نمای سر خیابان آبیاری چه ضرورتی داشت؟ شنیده‌ام قرار است سر خیابان بسیج و درمانگاه هم آب‌نما بزنند.»
بعد از او، علی‌اکبر شامحمدی جواب می‌دهد: «خوب بزنند. من قول می‌دهم با صرفه‌جویی حداکثر ده نفر موقع حمام گرفتن آب این آب‌نماها تامین شود.»
این‌بار ابوالحسن حسینی می‌گوید: «در بحث فضای سبز، دیروز دو مهندس فضای سبز از شیراز آمدند شهرداری، و فضای سبز سطح شهر را به آن‌ها نشان دادیم و قرار است در این رابطه راهکارهایی را ارائه بدهند.»
شخصی دیگر نیز در همین راستا بیان می‌کند: «البته به نظر من همه این معضلات به نهادها و ادارات برنمی‌گردد. بنده به عنوان حامی محیط زیست عنوان می‌کنم گاهی یا بسیاری از موارد مشکلات به فرهنگ عمومی و مردمی برمی‌گردد. حتی تلف کردن آب شرب.»
در این میان حبیب‌الله مهرابی، رییس شورای شهر، از رئیس اداره‌ی آبفا می‌پرسد: «جناب جباری، اگر چاه شماره ۶ که شهرداری با میلیون‌ها تومان سرمایه‌گذاری، آب را با خط ۶ اینج به پارک شهر منتقل کرده و با تانکر فضای سبز آبیاری می‌کند، آب شرب محسوب می‌شود، پس چرا شما آن را در اختیار شهرداری قرار داده‌اید؟»


جباری پاسخ می‌دهد: «بله. درسته. آب چاه شماره ۶ غیر شربه و بخشی از فضای سبز را آبیاری می‌کند، اما حتی در همین پارک شهر روبه‌روی بیمارستان هم علی‌رغم این‌که وصل به چاه شماره ۶ هست، از آب شرب هم چند انشعاب وصل شده است. از جمله فواره‌های پارک و قسمتی از چمن‌کاری‌ها و در واقع از آن استفاده حداکثری نمی‌شود. البته مهندس زارع شهردار شهر در پی حفر چاه و همچنین استفاده از آب فضای سبز هستند که ضمن تقدیر از توجه‌شان امیدواریم به نتیجه برسند. در واقع در سال‌هاى گذشته شهرداری بدون پیش‌بینی جهت تامین آب، اقدام به توسعه فضای سبز نموده. در همین شهر مجاور در بلوارهایش چاه حفر کرده و با آب آن فضای سبز را آبیاری می‌کنند و با توجه به این که خط سد سلمان برای این سه شهر لار و گراش و اوز مشترک هست و امسال میزان آب موجود جوابگوی مصرف نیست، آبیاری فضای سبز در گراش مورد اعتراض زیاد توسط مسوولان این دو شهر هم هست.»
یکی از افراد حاضر در گروه این‌طور فکر می‌کند: «در هر صورت بحث کمبود آب یک بحث ملی است نه نقطه‌ای. برای اختلاف شهرداری و آبفا، همت عمومی مردم و مسوولین برای مقابله با آن لازم است و در کل همه در یک تیم هستیم در مقابل غول خشکسالی، نه در مقابل هم.»
فرد دیگر این موضوع را این‌طور ادامه می‌دهد: «با درایت و همراهی مردم و مدیریت اداره آبفا هم می‌توان برای نشاط و شادابی روحیه شهروندان آب‌نما در سطح شهر ایجاد کرد و هم بر بحران کم آبی فائق آمد.»
او در مورد جوی آب کوچه‌ی شهید سلمانی از رئیس اداره‌ی آبفا می‌پرسد: «سالیان سال است که آب در این کوچه سر‌ریز می‌شود و هدر می‌رود. کی قرار است این مشکل در این کوچه حل شود؟»
جباری در پاسخ می‌گوید: «آن‌جا ظاهرا فاضلاب است. البته بنده پیگیری کردم و همکاران را فرستادم که آن‌ها این نظر را داشتند اما باید جهت اطمینان کامل شخصا هم بازدید کنم.»
او نیز در جواب به مهندس جباری بیان می‌کند: «شخصا پیگیری فرمایید، خواهید دید این حجم آب در طول سال‌ها، جاری بودن‌اش کم و زیاد نمی‌شود، بوی بد فاضلاب نمی‌دهد ، تغییر رنگ نمی‌دهد و همیشه زلال است.»
این بار جباری با گفتن «حتما» این بحث را خاتمه می‌دهد.

نظر شما چیست؟ فضای سبز گراش زیاد یا کم است؟ آیا منابع آب شرب برای حفظ فضای سبز استفاده شود؟

خروج از نسخه موبایل