نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

شیوه نوبت‌دهی بیمارستان در شان مردم نیست

در پایین خبر برگزاری جلسه جایگاه سلامت اداری در پیشبرد اهداف سیستم آموزشی بهداشتی و درمانی (+) نظرات زیادی در مورد نحوه برخورد با ارباب رجوع در بیمارستان گراش، به ویژه سیستم نوبت‌دهی درمانگاه تخصصی، مطرح شده بود. یکی از نظرات که خواننده‌ای با امضای «منتقد» درج کرده است را در این پست می‌خوانید. پیش از این نیز یکی از خوانندگان دیگر با ارسال عکس‌هایی از صف طویل نوبت پزشکان، خواستار رسیدگی به این معضل شده بود.

کاهش امضابازی با اتوماسیون

در این که همه عزیزان مشغول در مجموعه بیمارستان و دانشکده قصد خدمت‌رسانی دارند هیچ شکی نیست. مشکل از سیستم رییس‌محور و تک‌امضایی بودن همه ادارات است.

مشکل اصلی این است که تمام این مراحل اعصاب خردکن تشکیل پرونده (برای مثال از بستری تا ترخیص در بیمارستان) توسط همراه بیمار که معمولا در حالت ناراحتی، عصبی و اضطراب قرار دارند انجام می‌شود و پاس دادن از این اتاق به آن اتاق واقعا در آن شرایط عذاب‌آور است.

با توجه به وجود اتوماسیون‌ها و شبکه اینترانت می توان تمام این مراحل را سیستماتیک و بدون حضور همراه بیمار (و یا هر اداره‌ای) در اتاق‌های مختلف انجام داد. یعنی باید به گونه ای باشد که بیمار فقط دو بار (در لحظه ورود و در لحظه ترخیص و پرداخت هزینه) با مجموعه اداری در ارتباط باشد. این راه حل عملی است و در کشورهای جهان اول و دوم و بعضا سوم در حال اجراست. کمی تحقیق و همت می‌خواهد.

پیش‌نهادی برای سیستم نوبت‌دهی

مساله دوم مشکل نوبت دهی درمانگاه بیمارستان است که واقعا وضعیت اسفباری است.

به خاطر حضور پزشکان متخصص و پرداخت هزینه‌ی کم ویزیت از طریق بیمه (اکثر پزشکان متخصص در مطب خود بیمه قبول نمی‌کنند) همیشه صف‌های طولانی دریافت ویزیت و جنگ اعصاب و سحرخیز بودن برای دریافت نوبت و ناهماهنگی وجود دارد. اگر گذرتان افتاده باشد، در وقت نوبت‌دهی که معمولا از ساعت ۵ یا ۶ صبح در صف هستند، خواهید دید که برای یک ویزیت چگونه مردم مضظرب‌اند که نکند نوبت ویزیت گیرشان نیاید و یا کارشان به روز دیگری که هیچ چیز معلوم نیست و تضمینی هم وجود ندارد بیافتد. این وسط ویزیت‌های سفارشی از طرف این و آن و به قول معروف پارتی‌بازی‌ها هم جای خود دارد.

خلاصه کلام این که ساعت‌ها در صف ایستادن یک عده بیمار برای ویزیت دکتر نشان از بی‌برنامه بودن و یا عدم برنامه‌ریزی صحیح مدیریت درمانگاه و بیمارستان است و چنین وضعیتی در شأن یک انسان نیست. متاسفانه سامانه‌ها هم همیشه راه اندازی می‌کنند و هیچ وقت هم از سامانه‌ای به درستی استفاده نمی‌شود.

راه حلی که به نظرم برای این امر وجود دارد، با توجه به نیاز فرم ارجاع پزشک خانواده، می‌توان از همین سیستم استفاده کرد و از طریق سامانه و اینترانت و هماهنگی بین دکترهای عمومی و متخصص و مجموعه درمانی ویزیت را هم دریافت کرد.

بدین صورت که بیمار به پزشک خانواده مراجعه کرده، پزشک اگر تشخیص دهد بیمار به پزشک متخصص نیاز دارد، نام بیمار را در سامانه ثبت می‌کند و در سامانه با توجه به برنامه‌ای که درمانگاه و بیمارستان ارائه داده است و ایام حضور پزشکان متخصص در درمانگاه، نام بیمار  را در لیست نوبت قرار می‌دهد و حتی می‌تواند همانجا هم مشکل بیماری خود را توضیح دهد و به کاغذ بازی جدید نظام پزشکی یا همان فرم ارجاع نیز پایان دهد. سپس بیمار در روز مشخص شده، بی‌دغدغه و با آمادگی کامل در درمانگاه حضور یافته و معاینه شود. مطمئنا دیگر شاهد آن همه بی‌نظمی و ناهماهنگی نخواهیم بود. و این دردسرهای جدید فرم ارجاع هم خودبه‌خود پایان خواهد یافت.

چیزی که از آن مطمئن‌ام ناکارآمدی مدیران بخش‌ها و یا سیستم اداری است و گرنه مردم همان مردمی هستند که هرچی برسرشان بیاید می‌گویند سمعا و طاعتا.

خروج از نسخه موبایل