نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

فیلم: وضعیت بهداشتی خطرناک برکه حاج اسدالله

گریشنا: برکه حاج اسدالله یا برکه کشکول در مجموعه ابنیه وقفی حاج اسدالله قرار دارد. این برکه با گسترش شهر گراش در حال حاضر در مرکز شهر گراش و پشت حسینیه چهارده معصوم قرار گرفته است.

بخشی از فاضلاب شهری محلات گراش در مسیر خود به این برکه سرازیر می‌شود که از نظر بهداشتی وضعیت بغرنجی را به وجود آورده است. نهادهای مختلفی در بهسازی این اثر ملی می‌توانند نقش‌آفرینی کنند. با توجه به وقفی بودن برکه، اداره اوقاف و امور خیریه در این مورد می‌تواند وارد عمل شود. اداره میراث فرهنگی در شهر گراش وجود ندارد اما اداره میراث فرهنگی لارستان متولی آثار تاریخی گراش است. شهرداری در مورد جهت‌دهی مسیر آب‌های سطحی مسئول است و اداره آب و فاضلاب نیز باید به فکر فاضلاب شهری باشد. در نهایت چون این برکه به معضلی بهداشتی تبدیل شده است اداره بهداشت نیز می‌تواند وارد شود.

مجموعه‌ی ادارات گراش باید در این مورد وارد عمل شوند اما در نهایت روز به روز وضعیت این برکه بغرنج‌تر می‌شود. نکته دیگر این که در طرح آبشار کلات قرار بود بخشی از این آب آلوده به گردش در آید.

این ویدیو را حسین فولادی از خوانندگان گریشنا از برداشت آب برکه کشکول ضبط کرده است که همراه با حجم زیادی از کف حاصل از مواد شوینده شیمیایی است.

 

خروج از نسخه موبایل