نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

گشت و گذار لاری‌ها در آثار تاریخی گراش

گریشنا: جمعی از علاقه‌مندان میراث فرهنگی لارستان با آثار تاریخی و میراث فرهنگی شهر گراش آشنا شدند.

به گزارش گریشنا در آخرین جمعه آذرماه ۹۳ گروهی از علاقه‌مندان میراث‌فرهنگی در سفر چند ساعتی از لار به گراش آمدند. بازدید لاری‌ها با سفر به دامنه کلات آغاز شد. پنج برکه، خانه علیپور، حمام دهباشی، برکه حاج اسدالله، برکه کل، هفت برکه، خانه شهیدان عطیمی و حسینیه سنگ‌آوی اماکنی بود در مدت کوتاه سه ساعت بازدید شد. در طول بازدید مهندس حامد عبداللهی دبیر ایکوموس  در مورد ویژگی‌های تاریخی و معماری بناها برای حاضرین توضیح داد.

صمد کامجو از فعالان میراث فرهنگی لارستان و عضو شورای شهر لار در مورد این تور کوتاه گفت: «هدف از گراشگردی گروه لارستان کهن وحدت همدلی وهم زبانی بود این گردشگری بهانه‌ای برای دوستی و ترقی و استفاده بهینه از تجارب همدیگر محسوب کنید.»

کامجو در مورد اشتراک‌های فرهنگی دو شهر گراش و لار  گفت: «اثرهایی که دیدیم و آن‌هایی که موفق نشدیم گویای این بود که در اثرها و نحوه زندگی در دو شهر شبیه به هم می‌باشد. شاید ما از نظر جغرافیایی مرزی برایمان بوجود آورده باشند ولی از نظر فرهنگی وهنری ونحوه زیستن که موضوع مهمی تلقی می‌شود مرزی بین لارستان وگراش وجود ندارد.»

کامجو که خود تحقیق گسترده‌ای در مورد برکه‌های لارستان داشته است. در مورد برکه‌های گراش گفت: «این را هم بگویم تیپ برکه‌های گراش گرد بود. تیپ برکه‌های اوز بوبلند می‌باشد ولی تیپ و شکل برکه های لارستان متنوع‌تر هستند یعنی هم برکه‌های گرد شبیه به شما داریم و هم بوبلند و صندوقی، دراز، شش فخ، هشت فخ، حتی برکه‌ی چند ضلعی.»

عضو شورای شهر لار در مورد دو برکه مهم گراش گفت: «برکه حاج اسدالله در نگاه اول فوق‌العاده زیبا بود ولی چیزی که بنده رنج می‌داد این بود که چرا شهرداری از این مکان استفاده بهینه نمی‌برد؟ و موقعی که می‌دیدم آب وفاضلاب کوچه ها ومنازل درون برکه به این زیبایی که نمونه اش در منطقه نیست خیلی ناراحت شدم . به جرات می گویم که ما در لارستان هیچ برکه‌ای اجازه نمی‌دهیم با فاضلاب پر گردد.برکه کل گراش هم عظمت مخصوص به خود دارد و بهتر است یک تحقیق تاریخی نسبت به سقف آن شود که از شک وتردید بیرون آیید ولی باز در کنار این برکه با عظمت ساختمان‌های جدید التاسیس درست کرده‌اند.»

کامجو در مورد خانه‌های گراش نیز گفت: «در مورد خانه‌هایتان هم بسیار زیبا بود خانه‌های قدیمی و تاریخی اکثرا خانه‌ها را برای تمام فصول می‌ساختند. در مورد خانه‌ها شما چند درجه از ما جلوتر هستید همین که تملک کرده‌اید بسیار کار شایسته‌ای انجام داده‌اید.»

در پایان کامجو ابراز امیدواری کرد که به زودی فعالان میراث فرهنگی گراش در فرصت مناسب از آثار تاریخی لارستان بازدید کنند.

 

خروج از نسخه موبایل