نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

نادرپور: تا رفع همه مشکلات ترمینال بسته می‌ماند

گریشنا: یک هفته از تعطیلی ترمینال گراش می‌گذرد.افرادی که از روز یازدهم آذر ماه قصد مسافرت داشتند با در بسته‌ی پایانه مسافربری شاهد گراش روبه‌رو شدند. و این افراد برای عبور و مرور خود یا به ایستگاه‌های لار و اوز می‌روند و یا به صورت تلفنی با راننده‌های گراشی که به صورت آزاد کار می‌کنند هم‌سفر می‌شوند.

مشکلات فراوان ترمینال به نظر نمی‌رسد به سرعت قابل رفع باشد. سوال‌های زیادی در مورد ترمینال و ریشه مشکلات آن وجود دارد و این که آیا نتیجه همه این بحث به جز مشکلات برای مردم و مسافران است؟ برای یافتن دلیل تعطیلی ترمینال به سراغ مسئولین گوناگون رفتیم تا ببنیم مشکل کجاست.

نادرپور:سه دلیل تعطیلی ترمینال

به گزارش خبرنگار گریشنا؛ نادر نادرپور مالک پایانه مسافر شاهد در مورد تعطیلی یک‌باره ترمینال به ما گفت:«از سال ۶۸ ایده‌ی ساخت ترمینال را در سر داشتم تا این که در سال ۷۲ اقدام به راه‌اندازی شرکت مسافر‌بری میهن دوست کردم. بعد از پیگیری‌های زیاد بالاخره بیست سال قبل، یعنی سال ۷۳  توانستم مجوز ساخت ترمینال را هم، از وزارت راه و ترابری بگیرم. و از همان سال کار ساخت ترمینال، آغاز شد تا سال ۷۷ که گواهی پایان کار و عدم خلافی را از شهرداری گرفتم. تا آن زمان برای ساخت ترمینال چهارصد میلیون تومان هزینه کرده بودم و برای گرفتن وام صد میلیونی به وزارت خانه مراجعه کردم که نتیجه‌ی آن، پرداخت وام تکلیفی در سه مرحله به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان از طریق بانک ملت بود. احداث ترمینال، امتیازی بود که راه را برای شهرستان شدن گراش نیز هموارتر کرد.»

نادرپور، عمده‌ترین دلایل تعطیلی ترمینال را در سه مورد خلاصه کرد و اظهار داشت:« به بهره‌برداری نرسیدن ترمینال پس از بیست سال از سوی سازمان حمل و نقل و راه و ترابری، ارائه نشدن خدمات از قبیل آب، برق، آسفالت و … از سوی شهرداری و فرمانداری و عمل نکردن بانک به تعهدات خود و عدم مشارکت با سرمایه‌گذار و شکایت و ممنوع‌الخروج کردن من به دلیل پرداخت نکردن اقساط در صورتی که من هیچ بدهی به بانک ندارم و این وام به صورت وام تکلیفی از سوی سازمان حمل و نقل بوده است. این عوامل باعث شد تصمیم به تعطیلی ترمینال بگیرم.»

او در پاسخ به این سوال که این تعطیلی تا کی ادامه خواهد داشت، بیان کرد:« تا زمانی که همه مشکلات مرتفع شود و در صورت حل نشدن مشکلات علی‌رغم میل باطنی خود که عمر و همه‌ی سرمایه‌ی خود را برای احداث ترمینال گذاشته‌ام مجبور به فروش امتیاز آن خواهم شد.»

فرمانداری به دنبال حل مشکل

از زمان تعطیلی ترمینال برای بررسی مشکل پیش آمده جلساتی نیز در فرمانداری برای حل مسائل متعدد ترمینال گراش برگزار شده است.

قاسم فرسوده،معاون فرماندار گراش در این مورد گفت:«من شخصا از ۱۶ سال پیش پیگیر موضوع بوده‌ام و برخی مشکلات از ۱۶ سال پیش انباشته شده است. این ترمینال برای کل منطقه جنوب فارس نیازسنجی شده و بر اساس آن مجوز صادر شده است. اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد شرکت‌های مسافربری شهرهای همجوار در لار، اوز و خنج به این ترمینال نقل مکان نکردند. همین مساله باعث عدم راه‌اندازی کامل ترمینال و مشکلات بعدی شده است.»

فرسوده گفت: «ما به دنبال رفع مشکلات مالک ترمینال هستیم ولی اگر مالک همچنان اصرار بر بسته بودن ترمینال داشته باشد مجبور هستیم برای رفاه حال شهروندان چاره‌ بیاندیشیم.»

فرسوده در پاسخ به این سوال که چرا در حال حاضر مالک ترمینال، تصمیم به تعطیل کردن آن گرفته است،می‌گوید: «در حال حاضر وضعیت ترمینال به نقطه خاصی رسیده است. زیرا زمان تمدید مجوز ترمینال است و تمدید مجوز شرایط خاصی دارد. از طرف دیگر بانکی که تسهیلات در اختیار مالک قرار داده برای وصول مطالبات دست به اقدام قانونی زده است.»

سازمان پایانه‌ها: قطع خدمات باید با اطلاع قبلی باشد

برای بررسی این موضوع، گفت‌وگویی نیز با مسئول نمایندگی سازمان حمل و نقل و پایانه‌های لارستان داشتیم، او به ما توضیح می‌دهد؛«مدیر عامل شرکت مسافربری میهن‌دوست گراش،از ساعت ۹ صبح یازدهم آذر، بدون اطلاع قبلی به سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها و فرمانداری، اقدام به قطع سرویس‌دهی و بستن در ترمینال مسافربری کرده و تاکنون مدیر عامل شرکت دلایل تعطیلی و عدم سرویس دهی را کتباً به سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها اعلام نکرده است و با توجه به اینکه رسته فعالیت شرکت، خدماتی است و قطع ناگهانی خدمات باعث بروز مشکلات برای مردم و مسافرین می‌شود؛ حداقل انتظار این است که درصورت عدم تمایل به فعالیت، بایستی این اقدام با اطلاع قبلی صورت گیرد تا سازمان حمل و نقل تمهیدات لازم جهت عدم بروز مشکلات برای مردم شهرستان را اتخاذ کنند.»

سوال بعدی ما این است که، چرا تاکنون پایانه مسافربری به مرحله بهره‌برداری نرسیده و راه‌اندازی نشده است؟
او در این رابطه بیان می‌کند:«سرمایه‌گذار بایستی قبل از سرمایه‌گذاری دلایل توجیه اقتصادی را تهیه کرده و درصورتی که طرح توجیه اقتصادی دارد، آن را اجرا کند. تاسیسات پیش‌بینی شده در پایانه مذکور، بیش از حداقل امکانات مورد نیاز برای تاسیس یک شرکت مسافربری است و این مورد باعث شده که طرح توجیه اقتصادی نداشته و سرمایه‌گذار قادر به تکمیل پروژه نباشد.»

می‌پرسیم،چرا تاکنون سایر شرکت‌های مسافربری منطقه در پایانه شاهد گراش، مستقر نشده‌اند؟
«پاسخ این سوال این است که، هر شرکت مسافربری، مجاز به صدور صورت وضعیت از مبداء حرکتی است که در متن اساسنامه شرکت قیدشده است. بنابراین به صورت پیش‌فرض شرکت‌های مسافربری نمی‌توانند محل فعالیت خود را به شهر دیگری غیر از آن چه در اساسنامه قید شده تغییر دهند. این بدان معنی است که سایر شرکت‌های مسافربری که محل فعالیت آنها شهری غیر از گراش باشد، نمی‌توانند در شهر گراش مستقر شوند. البته شرکت‌های مسافربری درصورت تمایل می‌توانند برای تاسیس شعبه یا نمایندگی در شهر گراش درخواست کتبی خود را به اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان فارس ارائه کنند تا پس از کارشناسی درصورتی که تاسیس چند شرکت مسافربری در یک شهر دارای توجیه فنی و اقتصادی باشد و متقاضی حداقل امکانات مورد نیاز را ارائه نماید، اقدامات بعدی برای صدور مجوز و استقرار شعبه یا نمایندگی شرکت صورت پذیرد. البته تاکنون به دلیل زیاد نبودن تعداد مسافران و همچنین فعالیت یک شرکت مسافربری در شهر گراش، سایر شرکت‌های مسافربری منطقه درخواست تاسیس شعبه در شهر گراش را ارائه ننموده‌اند.

رانندگان و مسافران سر در گم

بخشعلی محمودی یکی از راننده‌های ثابت ترمینال است او می‌گوید:« تعطیلی ترمینال برای راننده‌ها نیز مشکلاتی را به وجود آورده است. من در مسیر برگشت از اصفهان بودم که از دفتر با من تماس گرفته شد و خبر دادند که ترمینال تعطیل شده است. در حال حاضر زیر نظر و به درخواست سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها با شرکت مسافربری نور اوز همکاری می‌کنم. مثلا من روزانه سی تا چهل تماس تلفنی از سوی مسافران در گراش دارم که قبل از رساندن آن‌ها به مقصد، دفتر اوز صورت وضعیت را برای ما صادر می‌کند. با تعطیلی ترمینال، مسافران و راننده‌ها در گراش واقعا دچار مشکل شده‌اند. من پیشنهاد کار از سوی دفاتر لار و اوز هم دارم اما ترجیح می‌دهم در گراش و برای شهر خودم خدمت کنم.»

محمودی در ادامه در مورد مشکلات ترمینال می‌گوید:« آسفالت نبودن قسمتی از ترمینال و نداشتن تاکسی تلفنی در خود ترمینال با توجه به محل ترمینال که خارج از شهر است، مثلا من شاهد بودم خود آقای نادرپور مجبور شده مسافرانی که ساعت ۴ صبح می‌رسند شخصا سوار بر مینی‌بوس کند و به منزلشان برساند و یا کامل نبودن امکانات دیگر از قبیل محل استراحت رانندگان و رستوران و … از جمله مشکلاتی است که وجود دارد.»

طی تماسی که با هاشمی، سرپرست شهرداری داشتیم او در یک مکالمه‌ی کوتاه به ما می‌گوید:« این مساله زیاد ربطی به شهرداری ندارد و با وجود این که آقای نادر‌پور به شهرداری بدهی دارند اما زیاد سخت نگرفتیم تا او دچار مشکل نشود و کار خدمت‌رسانی به مردم تعطیل نشود. در زمینه‌ی همکاری نیز باید بگوییم تا جایی که در راستای وظایف شهرداری باشد ما با ترمینال همکاری داشته‌ایم و خواهیم داشت. و قرار است قسمت خاکی ترمینال نیز به زودی آسفالت کنیم.»

 

خروج از نسخه موبایل