گریشنا: آشفته، مسئول ادارهی پست، برنامهها و طرحهای امسال خود را اعلام کرد و پلاککوبی منازل را جزئی از این فعالیتها شمرد.
طی مصاحبه خبرنگار گریشنا با آشفته، مسئول اداره پست؛ این اداره، یک شبکه وسیع است که هر فرد با آن سر و کار دارد تا قبل از این فعالیتهای اداره به رساندن قبوض و نامهها خلاصه میشد، اما از سال ۹۰ بیشتر خدمات اجرایی به پست واگذار شد. هدف ادارهی پست کم شدن رفت و آمد و تخلفات است.
در گراش چهار گشت و دو نامهرسان وجود دارد که کل محصولات توزیع شهری و روستایی به عهدهی آنها است توزیع شهری به صورت روزانه و توزیع روستایی سه روز در هفته در روزهای زوج انجام میشود. در بخش قبول بستههای پستی نیز پنج دفتر شهری و پنج دفتر روستایی وجود دارد. او در ادامه گفت: «محصولات زیاداند، اما نامهرسانهای ما کم است و اعضا به صورت دو شیفت کار میکنند.»
کار برخی دستگاهها نیز به وسیلهی ادارهی پست صورت میگیرد؛ فروش اقلام:«کلیهی دفترچهها و دفاتر مورد نیاز پلیس+۱۰ را پست به افراد تحویل میدهد.» آموزشگاه رانندگی مهر نیز رسیدهای خودرویی، گواهینامه و ثبتنام دانشجویی را به این دستگاه میسپارد. تمام کارها و مراحل توزیع کالابرگهای سوخت نیز به دست ادارهی پست است.»
آشفته گفت: «امسال نیز قصد داریم طرح نصب صندوقهای پست در منازل را نیز اجرا کنیم.» از او در رابطه با کدهای پستی پرسیدیم، او در جواب گفت: «در سال ۹۰ روستاها پلاک نداشتند و در گراش تقریباً هفتاد درصد پلاککوبی انجام شده بود اما در حال حاضر،اکثر مناطق پلاکدار شده است و تا پلاککوبی یک قسمت به اتمام نرسد، مجوز فعالیت و خدماترسانی به بخشهای دیگر داده نمیشود. بیشتر مشکل ما در شهرکها است.»
تا قبل از اقدام پلاککوبی جدید، حدود پنجهزار خانه باید پلاککوبی میشد. در این رابطه چندین جلسه برگزار شده است که طی آن شهرداری و ادارهی راه و شهرسازی نصف هزینه را پرداخت کرده است. این اقدام طی یک قرارداد شش ماهه از اواسط مرداد ماه امسال شروع شد و مردم در صورت بروز هر نوع مشکل میتوانند برای رفع آن به ادارهی پست اطلاع دهند.
در ادامهی مصاحبه، آشفته در رابطه با تعداد دستگاههای این اداره گفت: «سی و سه دستگاه بهصورت نیابتی به ادارهی پست واگذار شده است که در گراش تاکنون به هشت دستگاه رسیده است.»
وقتی در مورد مشکلات ادارهی پست از او پرسیدیم، گفت: «هیچ دستگاهی بدون مشکل نیست و مشکل ما در بحث تجهیزات است.» او در این رابطه به مشکل سوخت اشاره کرد که چون تنها یک پیکان بنزینسوز در اختیار دارند، خرج سوخت آنان زیاد است و همهی فعالیتها با ماشین شخصی صورت میگیرد. مشکل بعدی که آشفته به آن اشاره کرد، بحث مکان بود که گفت: «در حال حاضر محیط کوچکی در اختیار ماست. همچنین در سال ۹۳ درخواست مهمانسرا دادیم که هنوز این طرح نیمهکاره مانده و با ما همکاری نمیشود.»
او در ادامه گفت: «اعتراضات مردم کم است و این را مدیون نیروها، دفاتر پیشخوان، مدیر کل پست استان و امام جمعه شهر هستیم.»
در پایان او زیر مجموعههای فعالیت این اداره را نام برد؛ استعلام کد پستی: بر اساس مادهی چهل قانون فرمان اجرایی، دستگاهها موظفاند کد پستی و کد ملی را برای مراجعهکنندگان پیگیری و ارائه دهند، پست یافته:«در این قسمت مردم میتوانند از طریق سایت رهگیری، محصولات را بیابند.» صندوق شخصی:«این صندوقها سالانه اجاره داده میشود و کلید آن نیز به خود افراد تحویل داده میشود افرادی که به سفرهای خارجی میروند بیشتر از این صندوق استقبال میکنند.» تمبر:«افراد میتوانند برای نامههای خود تمبر یادگاری سفارش دهند.»خرید اینترنتی:«روزانه حجم وسیعی از این خدمات استفاده میشود و طرفداران زیادی هم دارد.» کرایه در مقصد:«در این بخش پس از ارسال محصول، کرایه از گیرنده دریافت میشود.» توزیع در نشانی برای بار دوم:«در این بخش محصول فرستاده شده برگشت ندارد و در ادارهی مقصد نگهداری شده و به دریافتکننده میرسد.»
بیشتر این خدمات بهصورت الکترونیک است. ادارهی پست همچنین یک شبکهی امور مالیاتی دارد که به شبکهی کشوری وصل است.