نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

کار پست فقط نامه رسانی نیست

گریشنا: آشفته، مسئول اداره‌ی پست، برنامه‌ها و طرح‌های امسال خود را اعلام کرد و پلاک‌کوبی منازل را جزئی از این فعالیت‌ها شمرد.

طی مصاحبه خبرنگار گریشنا با آشفته، مسئول اداره پست؛ این اداره، یک شبکه وسیع است که هر فرد با آن سر و کار دارد تا قبل از این فعالیت‌های اداره به رساندن قبوض و نامه‌ها خلاصه می‌شد، اما از سال ۹۰ بیشتر خدمات اجرایی به پست واگذار شد. هدف اداره­‌ی پست کم شدن رفت و آمد و تخلفات است.

 پست، در زمینه­‌های مختلف؛ ثبت اسناد، امور مالیاتی، محیط زیست، بنیاد مسکن، بهزیستی، اداره­‌ی راه و شهرسازی، آبفای شهری و روستایی، صنایع طبیعی و… فعالیت دارد و این فعالیت­‌ها به دو دسته­‌ی قبول و توزیع بسته‌های پستی تقسیم می‌شود که به­‌صورت خدمات پایه و خدمات برون سپاری شده­‌ی عادی، مطبوع، سفارشی، پیشتاز، امانت، ویژه و استعلام کد پستی ده رقمی به مقصد خواهد رسید.

در گراش چهار گشت و دو نامه­‌رسان وجود دارد که کل محصولات توزیع شهری و روستایی به عهده‌ی آن‌ها است توزیع شهری به صورت روزانه و توزیع روستایی سه روز در هفته در روزهای زوج انجام می‌شود. در بخش قبول بسته‌های پستی نیز پنج دفتر شهری و پنج دفتر روستایی وجود دارد. او در ادامه گفت: «محصولات زیاداند، اما نامه­‌رسان‌های ما کم است و اعضا به صورت دو شیفت کار می‌کنند.»

کار برخی دستگاه­‌ها نیز به وسیله­‌ی اداره­‌ی پست صورت می­‌گیرد؛ فروش اقلام:«کلیه­‌ی دفترچه‌‌ها و دفاتر مورد نیاز پلیس+۱۰ را پست به افراد تحویل می‌دهد.» آموزشگاه رانندگی مهر نیز رسیدهای خودرویی، گواهینامه و ثبت­‌نام دانشجویی را به این دستگاه می­‌سپارد. تمام کارها و مراحل توزیع کالابرگ­‌های سوخت نیز به دست اداره­‌ی پست است.»

آشفته گفت: «امسال نیز قصد داریم طرح نصب صندوق­‌های پست در منازل را نیز اجرا کنیم.» از او در رابطه با کدهای پستی پرسیدیم، او در جواب گفت: «در سال ۹۰ روستاها پلاک نداشتند و در گراش تقریباً هفتاد درصد پلاک‌کوبی انجام شده بود اما در حال حاضر،اکثر مناطق پلاک‌دار­‌ شده است و تا پلاک‌کوبی یک قسمت به اتمام نرسد، مجوز فعالیت و خدمات‌رسانی به بخش­‌های دیگر داده نمی‌شود. بیشتر مشکل ما در شهرک­‌ها است.»

تا قبل از اقدام پلاک­‌کوبی جدید، حدود پنج­‌هزار خانه باید پلاک­‌کوبی می‌شد. در این رابطه چندین جلسه برگزار شده است که طی آن شهرداری و اداره­‌ی راه و شهرسازی نصف هزینه را پرداخت کرده است. این اقدام طی یک قرارداد شش ماهه از اواسط مرداد ماه امسال شروع شد و مردم در صورت بروز هر نوع مشکل می­‌توانند برای رفع آن به اداره­‌ی پست اطلاع دهند.

در ادامه­‌ی مصاحبه، آشفته در رابطه با تعداد دستگاه­‌های این اداره گفت: «سی و سه دستگاه به‌­صورت نیابتی به اداره­‌ی پست واگذار شده است که در گراش تاکنون به هشت دستگاه رسیده است.»

وقتی در مورد مشکلات اداره­‌ی پست از او پرسیدیم، گفت: «هیچ دستگاهی بدون مشکل نیست و مشکل ما در بحث تجهیزات است.» او در این رابطه به مشکل سوخت اشاره کرد که چون تنها یک پیکان بنزین­‌سوز در اختیار دارند، خرج سوخت آنان زیاد است و همه­‌ی فعالیت­‌ها با ماشین شخصی صورت می­‌گیرد. مشکل بعدی که آشفته به آن اشاره کرد، بحث مکان بود که گفت: «در حال حاضر محیط کوچکی در اختیار ماست. همچنین در سال ۹۳ درخواست مهمان­‌سرا دادیم که هنوز این طرح نیمه‌کاره مانده و با ما همکاری نمی‌شود.»

او در ادامه گفت: «اعتراضات مردم کم است و این را مدیون نیروها، دفاتر پیشخوان، مدیر کل پست استان و امام جمعه شهر هستیم.»

در پایان او زیر مجموعه­‌های فعالیت­ این اداره را نام برد؛ استعلام کد پستی: بر اساس ماده­‌ی چهل قانون فرمان اجرایی، دستگاه­‌ها موظف­‌اند کد پستی و کد ملی را برای مراجعه­‌کنندگان پیگیری و ارائه دهند، پست یافته:«در این قسمت مردم می‌­توانند از طریق سایت رهگیری، محصولات را بیابند.» صندوق شخصی:«این صندوق­‌ها سالانه اجاره داده می­‌شود و کلید آن نیز به خود افراد تحویل داده می‌شود افرادی که به سفر‌های خارجی می‌روند بیشتر از این صندوق استقبال می‌کنند.» تمبر:«افراد می­‌توانند برای نامه­‌های خود تمبر یادگاری سفارش دهند.»خرید اینترنتی:«روزانه حجم وسیعی از این خدمات استفاده می­‌شود و طرفداران زیادی هم دارد.» کرایه در مقصد:«در این بخش پس از ارسال محصول، کرایه از گیرنده دریافت می‌­شود.» توزیع در نشانی برای بار دوم:«در این بخش محصول فرستاده شده برگشت ندارد و در اداره­‌ی مقصد نگه­داری شده و به دریافت­‌کننده می­‌رسد.»

بیشتر این خدمات به­‌صورت الکترونیک است. اداره­‌ی پست همچنین یک شبکه­‌ی امور مالیاتی دارد که به شبکه­‌ی کشوری وصل است.

 

خروج از نسخه موبایل