نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

تقویم فرهنگی در دستور کار اولین جلسه شورای فرهنگی شهرستان

گریشنا: تدوین تقویم فرهنگی و مشخص کردن اولویت‌های فرهنگی ادارات شهرستان مهمترین موضوعات طرح شده در نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان گراش بود.

به گزارش خبرنگار گریشنا شش ماه پس از تاسیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش در مهرماه ۱۳۹۲ نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان برگزار شد. این جلسه کمی بعد از ساعت ۱۸ یکشنبه ۲۴ فروردین ماه در سالن نشست های فرمانداری گراش آغاز شد. امام جمعه هر شهر ریاست شورای فرهنگ عمومی را بر عهده دارد و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیر این شورا است.

فرماندار: شناخت و ارتقا مولفه‌های فرهنگی وظیفه شورا است.

اصغر فرودی فرماندار گراش در آغاز جلسه با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری گفت: «همه ما نه در شعار بلکه در عمل باید در جهت ارتقا فرهنگ شهرستان گام برداریم.»

نایب رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان وظایف این شورا در سه محور تشریح کرد: «اول شناخت مولفه‌های فرهنگ شهرستان که باید اعضای شورا از مسایلی مانند سبک زندگی اطلاع دقیق داشته باشند. بعد از شناخت تلاش برای ارتقا فرهنگ شهرستان از وظایف شورا است. سومین مساله پیگیری مصوبات شورای عالی فرهنگی عمومی و شورای استان و دنبال کردن این سیاست ها در شهرستان است.»

تاکید امام جمعه بر ساماندهی سخنرانان مذهبی

امام جمعه گراش به عنوان رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان در مورد نامگذاری امسال گفت: «اقتصاد و فرهنگ همانند تار و پود قالی به هم پیوسته هستند. هر زمان که مشکلات فرهنگی مطرح می‌شود دچار افراط و تفریط می‌شویم. بعضی با تظاهرات می‌خواهند مشکلات را یک شبه حل کنند و از سوی دیگر گروهی می‌گویند که  معنی آن می‌شود یعنی فعلا کاری نکنیم.»

حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا حسینی بر ضرورت ساماندهی سخنرانان سطح شهر تاکید کرد: «باید متمرکز هماهنگ و همدل با مشکلات رو به رو شد. برای برخی سخنرانی‌ها میلیون‌ها تومان هزینه می‌شود ولی یک دانش آموز دبیرستانی می‌گوید من از این سخنران بهتر صحبت می‌کنم. برای دعوت‌ها بعضی سخنرانان نور چشم ما هستند ولی هیچ اثری به آن مترتب نیست. ولی متاسفانه این یک جور رقابت مساجد و هیات‌ها شده است.»

تدوین تقویم فرهنگی تا جلسه بعد

نعمت‌اللهی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به جلوگیزی از موازی کاری و همپوشانی برنامه‌های فرهنگی اشاره کرد. او موضوع جلسه را تدوین تقویم فرهنگی سال ۹۳ اعلام کرد و از نهادهای فرهنگی خواست برنامه کلان فرهنگی خود را به شورای فرهنگ عمومی اعلام کنند. فرماندار نیز خواستار تشکیل مرتب و ماهانه جلسه شورای فرهنگ عمومی شد.

مهندس قایدی شهردار گراش گفت: «سال جاری ۱۰۰ میلیون تومان بودجه فرهنگی داریم که شامل کمک به ادارات و برگزاری مراسم‌های فرهنگی و ورزشی است.» شهردار قول داد در سال جاری فرهنگسرای شهرداری در کنار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شود. شهردار خواستار این شد که فعالیت‌های فرهنگی در جهت منافع شهر و بالا بردن فرهنگ شهروندی و فرهنگ عمومی باشد.

حجت‌الاسلام  صفایی رییس اداره تبلیغات اسلامی با اشاره به نقش فضای مجازی در فضای فرهنگی گفت: «وی چت را بستیم و واتساپ آمد اینجا با بستن کاری درست نمی‌شود.»  صفایی خواستار کمیته‌بندی اعضای شورا و تشکیل کار گروه‌هایی همانند خانواده و جوانان شد. او گفت: :«اعتبارات فرهنگی کم است و باید این اعتبارات همراستا شود.»

سروان درستکار جانشین ناحیه مقاومت به موضوع کتاب اشاره کرد: «کتابخانه عمومی در شان شهرستان نیست.» او همچنین پیش نهاد داد که در فضاهای سبز و پارک‌ها محیطی برای عرضه کتاب و محصولات فرهنگی در نظر گرفته شود. رهبر رییس اداره کتابخانه عمومی گراش با تایید این سخنان گفت: باید اولویت بندی شود. نهاد کتابخانه های عمومی بودجه عمرانی ندارد.

در پایان جلسه که به زمان نماز مغرب نزدیک می‌شد امام جمعه از ادارات درخواست کرد که دغدغه‌های فرهنگی خود را فهرست کنند و بعد از رای‌گیری در شورا فرهنگ عمومی تمام اعضا توان خود را برای حل یک معضل صرف کنند.

خروج از نسخه موبایل