نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

باران و مردم: احتمال آسیب به سد تاریخی تنگ آب

گریشنا:‌ حضور زیاد مردم و همچنین باران‌های متوالی ممکن است باعث آسیب جدی به سد تاریخی تنگ‌ آب گراش شود.

۲۹ دی ماه پس از بارش تگرگ بسیاری ترجیح دادند روز خوش آب و هوای زمستانی خود را در تنگ آب بگذرانند. اما عکس‌های خبرنگار گریشنا نشان می‌دهد باران‌های این فصل و همچنین حضور مردم ممکن است باعث آسیب جدی به سد تاریخی تنگ آب شود.

پشت سد سال‌ها است که پر شده و با رویدن درخت مردم از این مکان به عنوان یک تفرجگاه استفاده می‌کنند.  از سال ۱۳۸۸ با احداث یک جاده آسفالت دسترسی به این مکان تفریحی آسان‌تر شده است. احداث در آن زمان نیز نگرانی‌هایی را از نظر تخریب محیط زیست و اثر تاریخی موجود در پی داشت.

تخمین زده می‌شود ساخت سد تنگ آب مربوط به دوره ساسانی یعنی بیش از ۱۴۰۰ سال قبل باشد اما مصالح موجود نشان می‌دهد این سد چند بار مرمت شده تا از ریزش آن خودداری شود. این سد سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. در سال‌های اخیر نیز علاقه‌مندان به طبیعت و آثار تاریخی به صورت خودجوش تغییراتی را سد ایجاد کرده‌اند که با تپجه به غیر کارشناسی بودن این فعالیت‌ها مشخص نیست این تغییرات به پایداری سازه کمک کرده یا تخریب آن را تسریع می‌کند.

عکس‌های فاطمه ابراهیمی در کنار نشان دادن حضور مردم در این سد مشخص می‌کند در حفره‌ای که برای خروج آب از بالا به پایین سد ایجاد شده است، آب از نقاط مختلف خارج می‌شود. این مساله ممکن است به تدریج باعث تخریب این سازه تاریخی گردد.

فروردین ماه ۱۳۹۱ اعلام شد به پیشنهاد شهرداری گراش و مطرح شدن آن در شورای اداری، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان موافقت خود را با احداث پارک جنگلی در محدوده تنگ‌آب اعلام کرد. با ۱۰۰ هکتار درختکاری در این منطقه و ساخت تفرجگاه در محوطه تنگ‌آب قرار است تنگ‌آب پارک جنگلی شود. اما با گذشت چهار سال از احداث جاده در عمل این منطقه فاقد مدیریت است.

خروج از نسخه موبایل