نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

کودک ۱۹ ماهه قربانی اشتباه پزشکی

مسمومیت غذایی و عدم تشخیص درست پزشکی باعث مرگ کودکی ۱۹ ماهه به اسم مرتضی عالی‌پور شد. پدر و مادر مرتضی این‌گونه فکر می‌کنند اما مسئولین بیمارستان می‌گویند این مساله نیاز به بررسی بیشتر دارد.

برای رسیدن به جزییات بیشتر با احمد قنبری یک از نزدیکان مرتضی عالی‌پور تماس گرفتیم. این روایت او از این واقعه تلخ است:«کودک و مادر او به علت مسمومیت روز جمعه بیست‌ و نه شهریور ماه ساعت نه‌ و نیم به بیمارستان مراجعه می‌کنند پزشک مربوطه که با اکراه دو بیمار را پذیرفته بود در تجویز خود به چند داروی ضد تهوع بسنده می‌کند، روز بعد که حال کودک وخیم‌تر می‌شود دوباره او را به بیمارستان منتقل می‌کنند اما کودک نیم‌ساعت بعد از مراجعه جان خود را از دست می‌دهد.» قنبری که از رسیدگی کم کادر بیمارستان گله داشت در ادامه حرف‌هایش می‌گوید:« بعد از فوت بچه هیچ کدام از مسئولین پاسخگوی ما که به دنبال علت مرگ بچه بودیم نبود و حتی از ما عذر‌خواهی هم نکردند ما برای شکایت به دادگاه مراجعه کردیم و رای به کالبد‌شکافی داده شد که والدین کودک راضی نشدند.»

دکتر دلاوری متخصص اطفال در این رابطه می‌گوید:« طبق شنیده‌ها کودک به طور مستقیم برای معاینه به بیمارستان منتقل نشده است و مادر کودک که او نیز به خاطر اسهال و استفراغ بداحوال بوده به پزشک مراجعه می‌کند و در حین مراجعه‌ی خود به طور سطحی اشاره می‌کند که کودک هم دچار اسهال و استفراغ است. البته والدین باید کودک را به متخصص نشان می‌دادند.»

قنبری اما حرف‌های دکتر دلاوری را انکار می‌کند و می‌گوید:« مادر و کودک هر دو با گرفتن ویزیت به پزشک مراجعه کرده‌اند و برگه‌ی ویزیت آن نیز در حال حاضر وجود دارد و در صورت لزوم می‌توانند آن را نشان دهند.»

دکتر گلستان رییس بیمارستان مسمومیت غذایی را انکار می‌کند و می‌گوید:« هیچ تشخیص قطعی برای علت مرگ وجود ندارد و صرف داشتن اسهال و استفراغ دلیل بر مسمومیت غذایی نیست و امکان دارد علایم بیماری دیگری بوده باشد.» اما در مورد تشخیص پزشک عقیده داشت« امکان کوتاهی و اشتباه در تشخیص پزشکی وجود دارد اما نه به طور یقین و برای قضاوت و نتیجه‌گیری در مورد این موضوع باید مراحل زیادی مانند کالبد‌شکافی،سم‌شناسی، تکمیل پرونده و تشکیل کمیته‌ی رسیدگی به مرگ و میر را طی کرد حتی در موارد خاص در شیراز هم کمیته‌ی رسیدگی تشکیل می‌شود و هنوز زود است که بخواهیم در مورد پزشک مربوطه قضاوتی داشته باشیم.»

با این وجود زندگی کوتاه مرتضی در ۱۹ ماهگی به پایان رسید. پدر و مادر او به دنبال پاسخ این پرسش هستند که چرا با وجود مراجعه به پزشک جان کودک‌شان نجات نیافت. جسد کوچک مرتضی امروز ۳۱ شهریورماه به خاک سپرده شد.

خروج از نسخه موبایل