نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

قطر فرصتی ویژه برای تجارت

حسام آسوده*: سال ۲۰۲۲ قطر میزبان جام جهانی فوتبال است، این کشور ۵۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری در فضای ورزشی و ۱۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش عمرانی دارد. قطر در حال حاضر با درآمد سالانه ۱۱۰ هزار دلار بالاترین درآمد را در جهان دارد در حالی که میزان درآمد سالانه کشور ما پنج هزار دلار است. پس به نوعی می‌توان گفت این کشور کوچک، ثروتمندترین کشور یا حداقل یکی از ثروتمندان است. قطر در سه سال گذشته با رشد ۱۷ درصدی بالاترین رشد را در سطح جهان داشته در شرایطی که عده‌ای معتقدند در این مدت در ایران رشد دو یا سه درصدی داشته‌ایم.

نیاز به مصالح ساختمانی برای ساخت اماکن مختلف (از جمله ورزشی و رفاهی) در قطر در دهه آینده می‌تواند بازار اشتغال مناسبی برای نوجوانان لارستانی و شهرستان‌های دیگر باشد. نقطه قوت شهرستان لارستان از یک‌سو وجود فرودگاه بین المللی و انجام پرواز مستقیم به قطر با تایپ ایرباس ۳۲۰ و از سوی دیگر وجود گمرک فعال با کارشناسانی توانمند هست که می‌توان در یک اقدام مناسب و بدون تنگ نظری عده زیادی را به این سمت سوق داد. در این خصوص ضرورت تاسیس اتاق بازرگانی و یا اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان ضروری به نظر می‌رسد.

یکی از دلایلی که بنده بر روی این کشور نظر دارم علاوه بر تجربه هفت ساله در خصوص تردد بازرگانان و تجار شهرمان، نبود مرز زمینی قطر با کشورمان هست، چه کشوری مثل کویت مقادیر زیادی کالاهای صادراتی از استان خوزستان و حتی بوشهر صادر می‌شود ولی قطر این مرز زمینی را نداشته و از طریق هوایی نیز فقط از طریق شیراز و لارستان امکان پذیر است. پس این یک امتیاز بسیار خوب برای این شهرستان است.

با وجود بازار قدیم لارستانی‌ها و وجود تجار معتبر و بزرگی از لار و گراش در این بازار جوانان لارستانی چنان که توانایی در خصوص صادرات کالا و یا حتی تهیه کالا جهت صادرات دارند می‌توانند در این مسیر روشن قدم برداشته و کالاهای ارزشمندی همچون خشکبار، داروهای گیاهی،سنگهای معدنی، فراورده‌های غذایی و … را از طریق فرودگاه لارستان به کشور قطر صادر نمایند.

در پایان مجددا یادآور می‌شوم به دو طریق می‌توان در زمینه صادرات فعالیت نمود. راه اول تهیه و تولید مواد و کالاهای صادراتی است که اغلب از روستاها و بازارهای محلی اطراف شهرستان تهیه می‌شود و راه دوم نیز صادر نمودن این‌گونه کالاهاست که می‌توان این بازارها را پیدا کرد و محصولات ارزشمندی مثل آویشن،آنغوزه،خشکبار ،خرما و ….را خرید و آماده صادرات کرد. اگر خود شخصا توانایی انجام صادرات را دارید (دارا بودن کارت بازرگانی الزامی است) می‌توانید با مراجعه به گمرک و یا فرودگاه لارستان ضمن مشاوره، طریقه انجام کار را هم بپرسید. در غیر این صورت پس از تهیه و یافتن طرف قرارداد می‌توانید به کسی که دارای کارت بازرگانی است مراجعه و طی قراردادی آن کالا را صادر کنید.

بدیهی است با توجه به تفاوت نرخ ارز بین کشورمان و کشور قطر در کوتاه‌ترین زمان سود فراوانی نصیب‌تان خواهد شد. بگونه ای که مثلا هر کیلو انجیر متوسط اگر در ایران ۱۵۰۰۰ تومان قیمت دارد همین انجیر در قطر به قیمت ۶۰ الی ۸۰ ریال قطری معادل ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.حال محاسبه کنید اگر معادل هزار کیلو انجیر صادر کنید چه سودی نصیب شما خواهد شد.

*: حسام آسوده (HesamAsoudeh@gmail.com)

خروج از نسخه موبایل