حال به بحث اصلی خود میرسیم چرا نتایج امسال به ظاهر از سال گذشته ضعیفتر بود. چون امسال در بین کنکوریها تعداد دانشآموزان محصل لار که اغلب در مدارس خاص تحصیل میکنند و پشت کنکوریها بسیار اندک بوده است. اما حال میرسیم به کنکوریهای گراش یعنی کسانی که پس از فارغالتحصیلی از مدارس گراش برای اولین بار در کنکور سراسری شرکت میکنند. به جرات میتوان گفت نتایجی که این دسته از دانشآموزان امسال به دست آوردند به هیچ وجه قابل مقایسه با سال گذشته نیست و پیشرفت چشمگیری در این نتایج وجود داشته است.
شاید این سوال پیش آید که مگر کسانی که در گراش برای اولین بار در کنکور شرکت میکنند بی رمق وتنبل هستند و درس نمیخوانند؟ در جواب میتوان گفت که به هیچ وجه این گونه نیست و درس خواندن دانشآموزان گراش کمتر از دانشآموزان لار نیست و مطمئنا حد اکثر تلاش خود را برای کنکور میکنند اما افسوس که نتایج باز هم قابل قبول نیست. در سالهای گذشته نتایج این دانش اموزان حتی قابل بیان هم نبود اما امسال به لطف خدا نتایج به گونهای است که به راحتی این دانش اموزان در دانشگاههای دولتی (به جز دانشگاه های دولتی تهران) پذیرفته می شوند اما باز هم نتایج بسیاری دیگر دست کمی از سال گذشته ندارد. بعضی وقتها اگر نام مظلوم را بر این دانشآموزان بگذاریم اغراق نکردهایم. در این شرایط شهرمان که جو، جو ثروت است و درس بیارزش،عده ای از همین جوانان شروع به تلاش برای کنکور میکنند اما علاوه بر سد کنکور که آخر راه قرار دارد از هزاران سد دیگر باید بگذرند، از کم کاری برخی دبیران گرفته تا سرکوفتهایی که بعضا از طرف مسئولین بر این دانشآموزان تحمیل میشود. این در حالی است که نه تنها در شهر همجوار ما بلکه در همهی شهر های کشور تلاش مسئولین آموزشی بر هموار ساختن راه کنکور دانشآموزان است.
اگر کمی با دقت به این قضایا بنگریم و مقایسه منطقی با نتایج پارسال داشته باشیم و از مقایسه کورکورانه بپرهیزیم خواهیم دید که دانشآموزان گراش نه تنها پسرفت نداشتهاند بلکه پیشرفت چشمگیری نیز داشتهاند. دلیل این که به ظاهر کنکوریهای گراش پسرفت داشتهاند کم بودن تعداد دانشآموزان لار و پشت کنکوری ها در کنکور امسال بوده است. این مقایسههای غیرمنطقی نه تنها مجال را برای توهین عدهای به ظاهر دلسوز به کنکوریها و مسئولین فراهم میکند بلکه باعث از بین رفتن روحیه تلاش در دانش اموزان عزیز شهرمان و همچنین مسئولین میشود.
و در آخر خطاب به مسئولین آموزشی شهر: به نظر وقت آن رسیده که به جای فراهم آوردن مُسَکن موقت برای این درد حاد شهرمان فکر درمان دائمی این درد کرده و به جای این که دست به دامان برنامههای کوتاه مدت و اغلب بی نتیجه شویم رویکردی بلند مدت و اثربخش را در پیش بگیریم و پس از آسیب شناسی کامل این مسئله شروع به برنامهریزی کنیم.
* حسین شمسی دانشآموز دبیرستان که در کنکور امسال شرکت کرده است.