نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

گزارش به مردم: جذب نزدیک ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه دولتی

14030714 Olum Pezeshki 1

هفت‌برکه: رییس دانشکده علوم پزشکی گراش در جلسه هم‌اندیشی با خیرین، با تشکر از آن‌ها، از جذب ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه دولتی در ۲۰ ماه گذشته خبر داد.

به گزارش هفت‌برکه شنبه ۱۴ مهرماه جلسه‌ی گزارش عملکرد ۲۰ ماهه‌ی دانشکده‌ی علوم‌پزشکی گراش با عنوان «جلسه‌ی هم‌اندیشی و نشست صمیمی رئیس علوم پزشکی گراش با معتمدین و خیرین حوزه سلامت» در سالن دفاعیه دانشکده‌ی علوم پزشکی با حضور تعدادی از خیرین، معتمدین و نمایندگان خیریه‌ها و فعالان اجتماعی برگزار شد. خلاصه‌ی این گزارش عملکرد را به فرم پی‌دی‌اف از اینجا دریافت کنید. کلیپی را که وبدا گراش آماده کرده است می‌توانید در ادامه ببینید:

 

یادی از حاج شیخ احمد انصاری و خیرین دیگر

پس از پخش دو کلیپ، سخنرانی دکتر مهدی محسن‌زاده رییس دانشکده‌ی علوم پزشکی پخش اصلی جلسه بود. دکتر محسن‌زاده در ابتدا با یادی از خیرین حوزه‌ی سلامت به ویژه مرحوم شیخ احمد انصاری گفت: «هر قدر ما از خیرین تقدیر کنیم باز هم کم است. چیزی که گزارش خواهد شد چیزی نیست جز به برکت خیرینی که تا الان و تا بعدها هم ادامه خواهد داشت. کمی به عقب برگردیم از وضعیتی که شروع این برکت نصیب گراش شد و تفاوت گراش با سایر شهرستان‌های استان. ابتدا یادی کنیم از بزرگ‌خیر شهرستان مرحوم حاج شیخ احمد انصاری که اگر نبود همت و برنامه‌ای که برای گراش ترسیم کردند ما الان وضعیت‌مان به این شکل نبود.»

او سپس از سایر دست‌اندرکاران این مجموعه‌ی بزرگ هم یاد کرد و گفت: «ما باید قدردان این باشیم، کسانی که در این مدت از خیرین تا مسئولینی که از ابتدا تا الان در امورات مجموعه‌ی علوم پزشکی فعالیت داشته‌اند. وجود دانشکده‌ی علوم پزشکی خودش موجب برکاتی برای شهرستان شده است که کمتر ما در شهرستان‌های دیگر می‌بینیم. اگر مجموعه‌ی گراش را بخواهیم مقایسه کنیم با شهرستان‌های بزرگ‌تر مثل کازرون، مرودشت و یا دارب که دانشگاه علوم پزشکی ندارند، وضعیت مشخص است.»

مستقل بودن دانشکده از شیراز کلید جذب اعتبارات دولتی

او سپس با اشاره به مستقل بودن مجموعه‌‌ی علوم پزشکی گراش از مرکز استان گفت: «استان بزرگ فارس و در راس آن دانشگاه علوم پزشکی شیراز بایستی تمام این شهرستان‌ها را پوشش دهد. وقتی ما خودمان جدای از علوم پزشکی شیراز دانشکده یا دانشگاه داشته باشیم، مستقل از آنجا مستقیما زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت می‌کنیم. الان که مستقل هستیم از لحاظ اعتبارات، بودجه، پزشک، تجهیزات، نیروی انسانی مستقل هستیم و سهمی از خود وزارت داریم و این است که وضعیت ما را متفاوت از جاهای دیگر کرده. وقتی زیر نظر شیراز بودیم باید برای کوچک‌ترین چیزی به شیراز التماس می‌کردیم که آن‌ها هم اولویت‌ها در نظر می‌گرفتند. این امر مرهون همت بزرگ خیرین و در راس آن شیخ احمد انصاری است که با آن دید بلندی که داشتند این بنای مقدس را نهادینه کردند. ابتدا با ساخت بیمارستان و همزمان با افتتاح آن، کلنگ‌زنی پردیس علوم پزشکی.»

دکتر محسن‌زاده سپس به سال‌های قبل‌تر برگشت و میزان توسعه‌ی مجموعه‌ی علوم پزشکی گراش به صورت فشرده و مختصر بررسی کرد و گفت: «همه خاطرمان هست که سال ۶۷ قبل از افتتاح بیمارستان بایستی به بیمارستان لار می‌رفتیم و آنجا خدمات درمانی می‌گرفتیم. تا آن موقع هم پزشکان خارجی کشیک می‌دادند. اما الان در این فاصله از افتتاح بیمارستان در سال ۶۷ تا الان داریم خودمان دانشجوی پزشکی تربیت می‌کنیم. تفاوت این قدر است.»

خدمات مجموعه برای گراش و توابع

دکتر محسن‌زاده سپس خدمات مجموعه‌ی علوم‌ پزشکی گراش را برای خود شهر و توابع هم نام برد و اضافه کرد: «این مجموعه توانسته با این ظرفیت در مقایسه با شهرستان‌های بزرگ‌تر نه فقط برای گراش بلکه برای روستاهای تابعه‌ی گراش هم برکت داشته است. باید قدردان چیزی که الان وجود دارد باشیم. این مجموعه وابسته به شخص نیست و سودش مطمئنا به کل مردم می‌رسد. ما زحمات هیچ کس را نادیده نمی‌گیریم. خوشبختانه از ابتدا تا الان، روسای بومی خودمان در راس این مجموعه قرار گرفته‌اند و تشکر می‌کنیم. ما هم ادامه‌دهنده‌ی خدمات ایشان هستیم.»

گزارش عملکرد ۲۰ ماهه

دکتر محسن‌زاده سپس به موضوع اصلی جلسه رسید و گفت: «گزارش بیست‌ماهه را نمی‌شود خط‌کش گذاشت که کجا مربوط به ما و کجا مربوط به مدیریت قبلی است. هدف محک خودمان در حضور شما و قضات شما است تا از این به بعد بهتر از این بتوانیم زحمات و چیزی که به سود مردم است ادامه بدهیم. حتی اگر یک روز مسئولیتی داشته باشیم بتوانیم قدمی در راه خدمت به مردم برداریم و مشکلی از مشکلات مردم را حل کنیم.»

هزار نفر پرسنل و ۵۰۰ دانشجو

او سپس با اشاره به همراه بودن معاونین در بخش‌های مختلف مجموعه گفت: «آنها به شکل تیم و همراه، فعال و جوان در کنارمان هستند که معاونت‌های مختلف را تشکیل می‌دهند. مجموعه علوم پزشکی گراش تنها اداره کلی محسوب می‌شود که در شهرستان داریم، یعنی سطح آن نسبت به ادارات دیگر متفاوت است. چون یک رئیس دارد و تعدادی از معاونان که امورات را به انجام می‌رسانند. ما چیزی حدود هزار نفر پرسنل و حدود ۵۰۰ دانشجو داریم و تعداد مراجعاتی که وجود دارد به کل مجموعه و خدمات‌رسانی که انجام می‌دهیم. تاثیرات همچین مجموعه‌ای روی حتی اقتصاد شهر هم درک می‌کنید. حتی همین تعداد دانشجو که بخواهند به مدت حداقل چهار سال اینجا تحصیل کنند و نیروهایی که وارد شهر شده و به کار گرفته می‌شوند.»

او سپس از نمایندگانی که در این مدت در مجموعه مسئولیت داشته‌اند به خصوص در زمان نمایندگان بومی مجلس آقای حسنی و آقای حسین‌زاده برای پیشبرد اهداف دانشکده تشکر کرد.

پروژه‌های دولتی، مشارکتی و خیرساز

بخش اول: اعتبارات و پروژه‌های دولتی

او سپس اقدامات و پروژه‌های مجموعه‌ی علوم پزشکی را در سه دسته‌ی اعتبارات دولتی، مشارکت خیر و دولت و پروژه‌های خیرین را تشریح کرد.

در ابتدا پروژه‌هایی که با اعتبارات دولتی تامین شده‌اند، نمایش داده و با توضیحات دکتر محسن‌زاده تکمیل شد. او گفت: «اجرای فاز یک یادمان شهید گمنام با اعتبار دولتی به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان که پیگیر اعتبارات هستیم تا به اتمام برسد.  ساختمان در حال احداث معاونت بهداشت با اعتبار ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، که پس از اتمام آن معاونت بهداشت دانشکده که در مرکز جامع سلامت علی‌ابن‌ابیطالب (ع) است در همین پردیس مستقرخواهد شد. ساختمان آزمایشگاه مرکزی معاونت بهداشت بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان قراداد بسته شده است. احداث ساختمان پایگاه ه سلامت شهری حضرت زهرا (ع) با اعتبار ۵ میلیارد تومان. چون پایگاه اورژانس ۱۱۵ جای استقرار مناسبی نداشت، به شکل موقت در این ساختمان مستقر شده‌اند و پشت اداره‌ی دارایی واقع است. مرکز خدمات جامع سلامت فداغ با اعتبار ۵ میلیارد تومان امسال افتتاح شده است. موتورخانه‌ی در حال احداث کلینیک مولی‌الموحدین با اعتبار ۵ میلیارد تومان. تکمیل و افتتاح خوابگاه ۸ واحدی سوییت متاهلین با اعتبار ۲ میلیارد تومان. خانه بهداشت شماره ۲ فداغ: یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون که هنوز افتتاح نشده است. اجرای فاز اول معاونت غذا و دارو به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان. مقداری اعتبار دیگر جذب شده تا بتوانیم فاز ۲را هم به اجرا برسانیم.»

دکتر محسن‌زاده سپس با اشاره به اهمیت اخذ کد ۲۳ برای گرفتن اعتبارات دولتی گفت: «اخذ ماده ۲۳ و اعتبار دولتی جهت تامین فضاهای آموزشی و کمک آموزشی برای ۶هزار مترمربع و برای ۱۴هزار متر مورد نیاز دیگر هم تلاش می‌کنیم به این ماده اضافه شود. ساختمان دانشکده‌ی پزشکی رو به اتمام و و ساختمان دیگر منتظر اعتبارات دولتی و هم کمک خیرین هستیم چون همزمان با سایر ساختمان‌های این مجموعه ساخته شده باید هر چه زودتر به اتمام رسانده و استفاده شود.»

و در ادامه دیگر پروژه‌هایی که با اعتبارات دولتی تامین شده را نام برد و گفت: «سالن ورزشی چند منظوره در حال احداث فاز اول سوله و فاز دوم دیوارچینی دولتی با اعتبار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان که شاید برای اتمام آن بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان دیگر هزینه نیاز داشته باشد. احداث خانه بهداشت شماره ۱ فداغ با اعتبار ۸۰۰ میلیون تومان.»

بخش دوم: اعتبارات و پروژه‌های مشارکتی

بخش دوم صحبت‌های دکتر محسن‌زاده به معرفی پروژه‌های عمرانی مشارکتی خیرین و دولتی اختصاص داشت. او گفت: «دانشکده‌ی پزشکی به عنوان ساختمان نیمه تمام. تفاهم‌نامه با خیرین موسسه‌ی آبشار اندیشه بسته شد و خود پروژه در اختیار مهندس وقارفرد قرار گرفت و با جدیت مشغول به کار هستند. فضای اداری دانشکده که افتتاح شده. اگر ۵ فاز در نظر بگیریم این ساختمان ۴۶۰۰ زیربنا است و مابقی هم به مرور در حال تکمیل است. برآورد برای ۵ فاز ۴۵ میلیارد تومان است که خیر قرار شده ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تقبل کند و همین مبلغ از اعتبارات دولتی تامین شود و تا چند ماه آینده به اتمام خواهد رسید.»

او سپس افزود: «تکمیل و تجهیز پروژه‌های درمانی در مدت ۲۰ ماه سرجمع ۳۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است. از این مبلغ ۲۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دولتی و ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نیز از سوی خیر تامین شده است. چیزهایی که در فضای بیمارستان ارائه می‌دهیم، تفکیک اعتبار دولتی و خیرسخت است. مثلا فضای ساختمانی را خیر ساخته و ما تغییرکاربری داده‌ایم و ما نمی‌دانیم خیر چقدر هزینه کرده است. مثلا برای نصب دستگاه سی‌تی سیمی‌لاتور که فضای نصب آن مهیا نبود و اکنون ساخته شده است. این فضای فیزیکی را خیر ساخته و اعتبار جداگانه ما محاسبه نکرده‌ایم و یا سی تی اسکن ۲۵۶ اسلایس که فضای نصب آماده نبود و در جایی که خیر ساخته بود ایجاد شد. تا قبل از پایان مهر به بهره‌برداری خواهد رسید. این دستگاه از لحاظ کیفیت فقط در مرکز استان وجود دارد و شهرستان‌های دیگر نیست. دستگاه سنگ‌شکن برون‌اندامی که هنوز نصب نشده اما فضا آماده است که خیر سهم خود را برای تامین فضا پرداخت کرده است.»

دکتر محسن‌زاده در ادامه گفت: «۹ اتاق عمل جدید که بانی خیر بیمارستان زحمت کشیده و ساخته اما آماده نبود و بیمارستان قول داده تا قبل از پایان مهر به بهره‌برداری برسد. می‌دانید که اتاق عمل تا تمام تجهیزات مهیا نشود قابل استفاده نیست. ۵ تا اتاق عمل فعال است و به محض اینکه بتوانیم اینجا را راه‌اندازی کنیم یک مجموعه‌ی شیک به بهره‌برداری خواهد رسید و سه تا اتاق برای جراحی سرطان و سه اتاق عمل هم برای سایر تخصص‌ها است.» خرید و تامین دستگاه‌های پزشکی مختلف بخش ضروری و مکمل پزشکی است و دکتر محسن‌زاده در این باره افزود: «خرید دستگاه رادیولوژی دوم و تجهیزات اتاق عمل، میکروسکوپ نورولوژی. دستگاه بیومتری یا تعیین لنز چشمی که خیر عزیز آقای فرسوده با یک دستگاه آمبولانس نیز از دبی خریداری کرده‌اند. دستگاه سنگ شکن ۱۶ میلیارد تومان که ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آقای عسکری و چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از اعتبارات دولتی.»

او افزود: «مجوز برای مرکز جامع سلامت خلیلی گرفتیم. در حال حاضر، دهستان خلیلی یک خانه‌ی بهداشت دارد با آن ظرفیت و جمعیتی که دارد، وزارت بهداشت مجوز مرکز جامع را صادر کرد. در مرکز جامع به جز خدمات، پزشک هم مستقر می‌شود. دورترین خانه‌ی بهداشت از مرکز شهرستان هم خلیلی است. برآورد اعتبار ۱۵ میلیارد تومان که سهم اعتبارات دولت، استان و خیر هر یک۵  میلیارد تومان است. کلنگ‌زنی پانسیون متاهلی که خال زینل قبول کردند بسازند. هزینه‌ی ۱۵ میلیارد تومان که ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار دولتی و ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان را آقای زینلی تقبل کردند. احداث مرکز جامع سلامت فداغ که آقای خاکبیز زحمت کشیده، طبقه همکف آزمایشگاه و فوقانی دو تا زیست پزشک است که در حال ساخت است. تکمیل مجموعه ورزشی مرحوم مجید راستی در همین پردیس دانشکده به کمک خانواده مرحوم شادوران راستی ۲۰۰ میلیون خیر بزرگوار دادند و ۱۷۵ میلیون از اعتبار دولتی است. سالن ورزشی بدنسازی که ۱  میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بودجه آن است. اعتبار دولتی ۸۰۰ میلیون تومان و ۵۰۰ میلیون تومان همت خیر است. سالن کنفرانس معاونت بهداشت  که  ۵۹۰ میلیون تومان از اعتبارات دولتی و ۲۱۰ میلیون تومان را خیر تامین کرده است.»

بخش سوم: اعتبارات و پروژه‌های خیرین

بخش سوم معرفی پروژه‌هایی بود که تنها از سوی خیرین تامین اعتبار شده است. دکتر محسن‌زاده گفت: «بر اساس نیاز به دستگاه رادیوتراپی دکتر عبداللهی در سفر به دبی اعتبارات خوبی جذب کردند. قرارداد را برای خرید دستگاه دوم امضا کردیم. قسط اول با پیش‌پرداخت ۱۸ میلیارد تومان که خیر تقبل کرده است. چون با تغییر دولت تخصیص ارز برای تجهیزات پزشکی بلاتکلیف است بایستی مشخص شود با چه ارزی پای ما حساب می‌کنند و بعد مناقصه را برگزار کنند. برای کم کردن لیست انتظار و هم برای بیماران حاضر خرید این دستگاه ضروری بود. خرید دو  دستگاه آمبولانس با اعتبار ۶ میلیارد تومان از سوی خیر که با آقای منفرد در میان گذاشتیم و دستگاه دوم را نیز آقای فرسوده زحمت کشیده‌اند. خرید از دبی بدون عوارض گمرکی نصف قیمت است تا اینکه بخواهیم در ایران بخریم. آقای محقق پیگیری و خریداری کردند و در مرحله‌ی گمرکی و یک دستگاه برای بیمارستان و یک دستگاه برای اورژانس ۱۱۵ است.»

دکتر محسن‌زاده در ادامه گفت: «برای راه‌اندازی رشته‌ی رادیولوژی نیاز بود زیرساخت‌هایی آماده کنیم و برای سال بعد ان‌شاالله مجوز کارشناسی این رشته را بگیریم. برای اخذ مجوز نیاز به آزمایشگاه است که برای تجهیز آزمایشگاه آن مبلغ ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از خیرین به واسطه‌ی آقای حاج حسن حسینی جذب شده است. خلیلی به دلیل دور بودن از گراش، نیاز به پایگاه اورژانس ۱۱۵ داشت. احداث پایگاه اورژانس جاده‌ای به مبلغ ۲ میلیارد تومان با اعتبار خیرین آقایان مسلمانی و حاج خلیل غلامی ساخته شد. همچنین بهسازی سلف‌سرویس مرکزی دانشکده با اعتبار ۹۰۰ میلیون تومان که آقای محمدحسن حسنی تامین اعتبار کردند که فضای متفاوتی از قبل ایجاد کرد که پروژه در اختیار مهندس وقارفرد بود.»

سایر فعالیت‌ها و اعتبارات

بخش پایانی صحبت‌های رئیس دانشکده‌ی علوم پزشکی نیز به دیگر پروژه‌ها و فعالیت‌های انجام شده در این بیست ماه اختصاص یافت. دکتر محسن‌زاده گفت: «تامین برق اضطراری ستاد علوم پزشکی با اعتبار ۴ میلیارد تومان از اعتبارات دولتی بود. از لحاظ سطح شوراهای دانشکده هیئت رئیسه بالاترین سطح را دارد که تشکیل شده از رئیس و معاونین. احساس کردیم باید مدیران ستادی نیز در جلسات باشند تا ارتباط بهتری باشد. تشکیل شورای دانشکده برای اولین بار و برگزاری جلسات منظم ماهانه انجام شد.»

او افزود: «پذیرش رشته کارشناسی پیوسته فوریت‌های پزشکی که از سال گذشته مجوز گرفته شد و دانشجو گرفتیم. افزایش ظرفیت ژنراتور بیمارستان با اعتبار ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان. از رشته‌های جدید امسال، رشته کارشناسی ارشد پرستاری است که امسال اولین سال بود. حضور و فعالیت پزشکان متخصص در ارد برای اولین بار با حمایت خیرین در راس آنها آقای فولادی که هم کلینیک است و هم متخصصین ما قبول کردند هفته‌ای یک روز آنجا مستقر شوند و خدمات تخصصی بدهند. از اطراف ارد هم روزهای دوشنبه مراجعه می‌کنند. یک پویش ملی سلامت بود که با همکاری نهادها و ادارات مقام دوم کشوری را کسب کردیم. مانور بزرگ زلزله که با میزبانی دانشکده انجام شد. جذب ۴ دستگاه آزمایشگاهی با کسب اعتبارات بانک جهانی با مبلغ ۷ میلیارد تومان برای بیمارستان و چند دستگاه هم برای معاونت بهداشت با اعتبار ۹ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان که نصب است و استفاده می‌شود و همچنین یک دستگاه UPS به مبلغ ۴ میلیارد تومان. مرکز آزمون الکترونیک که یکی از الزامات رشته‌ی پزشکی داشتن این مرکز بود که برگزاری آزمون‌ها از حالت سنتی قدیمی خارج و الکترونیک شده است و توانستیم تجهیز کنیم. دیتاسنتر که مرکز و سرور تمام اطلاعاتی است که داریم و بهینه‌سازی شد به مبلغ ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان. سه دستگاه آمبولانس نیز از طرف وزارت به گراش اختصاص داده شد که کارهای مقدماتی برای تحویل آن انجام داده‌ایم.»

رشته‌ی پزشکی مسیر میان‌بر برای دانشگاه شدن

دکتر محسن‌زاده در این بخش به درخشش مجموعه علوم پزشکی گراش و اهمیت داشتن رشته‌ی پزشکی اشاره کرد و گفت: «کسب امتیاز عالی در بخش علوم پایه پزشکی. همزمان با گراش به مجموعه‌های شهرهای دیگر هم مجوز رشته‌های علوم پزشکی را دادند. دادن مجوز یک چیز و ادامه‌ی کار چیز دیگری است که مرتب ارزیابی می‌شود که باز در دی ماه مجدد این ارزیابی را داریم. رشته‌ی پزشکی راه میان‌بر است تا دانشکده‌ی گراش دانشگاه بشود. یعین الان رشته‌ی پزشکی گراش مستقل نیست و در دفترچه کنکور زیرمجموعه شیراز هستیم. به محض اضافه شدن گراش به دفترچه خود مسئولین وزارت این قول را دادند که این اتفاق بیفتد. بقیه جاها که دانشکده بودند و دانشگاه شدند همین مسیر را رفته‌اند. پس علاوه بر حفظ کیفیت و تایید شدن در بازدیدهای بعدی بتوانیم از این مسیر دانشکده را به دانشگاه ارتقا دهیم. در سال گذشته با اعلام نتایج کارشناسی ارشد از دانشجویان فارغ‌التحصیل از گراش ۱۳ نفر در رشته‌های مختلف قبول شدند. این نسبت به ما می‌گوید که کیفیت آموزش اینجا در حدی است که دانشجویان ما بعد از فارغ‌التحصیلی بتوانند با سایر دانشگاه‌ها رقابت کنند و در مقطع ارشد پذیرفته شوند. در این ۲۰ ماه تعداد نیروهای جذب شده ۱۵۲ نفر هم بحث اشتغال‌زایی و هم برکات علوم پزشکی. تعدادی از اینها تغییر وضعیت داده‌اند اما قولی که وزارتخانه داده این است که اگر این وضعیت پیش آمد به ما نیرو و مجوز جدید بدهد.»

دکتر محسن‌زاده در پایان صحبت‌هایش گفت: «در پایان مجموع اعتبارات دولتی در این ۲۰ ماه مبلغ ۱۴۸ میلیارد و ۸۶۵ میلیون تومان برای پروژه‌ها و تجهیزات است. این مبلغ خارج از بودجه‌ی جاری دانشکده است. این یعنی اینقدر کار و پول برای کارهای مختلف مصرف شده است. افزایش ۱۳هزار مترمربع زیربنا داشته‌ایم.»

 

پیشنهادات و نظرات میهمانان

پس از صحبت‌های رئیس دانشکده، مهندس قاسمعلی وقارفرد به عنوان اولین نفر پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «آقای دکتر و همکاران فکر می‌کنم جای نقشه‌ی راهی برای تعریف آینده‌ی قطب درمان گراش خالی است. ما حتما نقشه‌ی راه می‌خواهیم با اهداف کوتاه و بلندمدت و متناسب که اگر قرار باشد در آینده حرفی در بحث تحول یا آموزش داشته باشیم باید یک برنامه‌ی راه زمان‌بندی‌شده داشته باشیم. دوم اینکه تاسف می‌خورم با این همه تلاش متاسفانه ما دانشجویان همشهری در مجموعه کم داریم. که به بحث آموزش و پرورش برمی‌گردد. اگر خیرین و شما هم کمک کنید جای بچه‌های خودمان خیلی خالی است. سوم اینکه بفهمیم که شرایط الان‌مان چطور است. با عوض شدن وزیر محترم که دکتر ظفرقندی شاید نپذیرند که هر جا و هر شهری مثلا یک دانشکده‌ی خاص پزشکی داشته باشد. ما باید حس کنیم که مقداری در شرایط بحرانی قرار داریم. اگر نجنبیم و با توجه به اینکه این دوره نماینده از خودمان هم نداریم و در نتیجه نیروهای حامی آن بالا کم داریم شاید نگرانی و دغدغه‌ای برای امثال ما ایجاد کرده است. انشاالله در این زمینه هم یک حرکت متناسب داشته باشیم.»

دکتر ابراهیم مهرابی دومین نفری که برای صحبت حاضر شد گفت: «من حدس می‌زدم که دکتر محسن‌زاده اذیت‌هایی که در این بیست ماهه شدند را بگویند اما نگفتند که مردانگی کردند و نگفتند و این روحیه را من تحسین می‌کنم. آدم خیلی امیدوار می‌شود وقتی این گزارش‌ها را می‌شنود مشعوف می‌شود. برای درآمد پایدار نمی‌خواهیم کاری بکنیم؟ همیشه منتظر خیرین باشیم؟ بودجه‌ای داشته باشیم در این فضای مجازی پول دربیاوریم. بودجه‌ای قرار بدهیم تا در فضای مجازی مثلا دو نفر متخصص کار کنند برای درآمد پایدار مثلا بیمارستان. به نظرم جای این کارها در سامانه‌ی مدیریتی خالی است. دوم اینکه ما همه روی درمان مانور می‌دهیم. دوست داریم که گراش پایگاه درمان باشد. ما در بخش بهداشت چه کارهای ابتکاری داریم؟ هدف سلامت است، نه؟ چه کارهای بلندمدتی برای خودمان در بخش بهداشت تعریف کرده‌ایم؟ اگر برنامه‌ریزی‌های مدیریتی به سمت تقویت برنامه‌هایی باشد که بخش درمان تقویت شود و مردم صاحب یک زندگی نرمال شوند روی این مسائل متخصصان صحبت کنند. نکته‌ی سوم اینکه ما اگر به جنبه‌ی اقتصادی کارهای شما نگاه کنیم یا مبنا سوسیالیستی بپذیریم یا کاپیتالیسیتی. هیچ یک به تنهایی کارساز نیست. پزشکانی که به گراش می‌آیند باید آزاد باشند کاری که مایلند فقط بکنند یا نه اینها را در حیطه‌ی درمانگاه‌های وابسته به بیمارستان نگه داریم که زیر چتر فرامین مرکزی کار کنند که این به نظر من تبعات دارد. یک راه میانه این دو باید اجرا شود تا پزشکانی که به اینجا می‌آیند، تا هم از خدمات آنها بهره‌مند شوند، هم خودشان پایگاه‌شان به صورت خدمات شخصی تقویت شود که برای بیمارستان هم خوب است.»

مهندس جعفر یوسفی به عنوان آخرین نفر برای گفتن پیشنهادات گفت: «نکته‌ی اول بحث درآمد پایدار. دانشکده‌ روی بحث توریست درمانی کشوری در منطقه‌ی جنوب بیمارانی دارد اما بحث پذیرش بیماران بین‌الملل که درآمد و ارزش افزوده‌ی بالایی دارد باید مدنظر مسئولین دانشکده باشد. همت خیرین و حمایت مسئولین یک مورد پنهان هم دارد آن هم بحث بودجه‌هایی است که ما می‌توانیم در بحث جاری از دولت بگیریم. بالغ بر ۵۰۰ دانشجو و بالغ بر هزار کارکنان و چند درصد اینها بومی خودمان است؟ خروجی کارکنان منطقه از دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش است. در بحث هزینه‌ی جاری اگر امکان دارد برای آقای دکتر محسن‌زاده ما چطور توانسته‌ایم در حوزه‌ی حقوق و مزایا بودجه جذب کنیم؟ که ارزش افزوده‌ی شهرستان گراش است و دانشکده درحوزه‌ی اداره‌ی کلی دارد قدم برمی‌دارد.»

دکتر محسن‌زاده در صحبت‌های پایانی به طور خلاصه گفت: «بحث چشم‌انداز را که ۵ ساله است داریم اما باید در ویترین می‌گذاشتیم تا نظرات دوستان را هم بخواهیم. پیشنهادات بیشتر را هم حتما دریافت کنیم.»

 

 

 

خروج از نسخه موبایل