نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

چرا وقتی برق قطع می‌شود، آب هم قطع می‌شود؟

هفت‌برکه: حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که چرا گاهی در هنگام قطع برق، آب لوله‌کشی هم قطع می‌شود و چه ارتباطی بین این دو ممکن است وجود داشته باشد. اداره آبفا می‌گوید هر یک ساعت و نیم قطع برق در خط انتقال آب باعث می‌شود حدود ۵ ساعت آب سد سلمان به گراش نرسد.

اداره‌ی آبفا چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ برای چندمین بار در این هفته در اطلاعیه‌ای خبر از افت فشار و قطع آب در نقاطی از شهر گراش داد. در این اطلاعیه آمده است:  «بر اساس اطلاعیه مدیریت سد سلمان، برق ایستگاه‌های پمپاژ ۲، ۳ و ۴  این سد به دلیل کمبود انرژی قطع شده است و امکان دریافت آب از خط انتقال وجود ندارد و مردم باید تا رفع مشکل از ذخایر مخازن و ظرفیت چاه‌ها استفاده کنند.»

افت فشار و قطع کامل آب لوله‌کشی شهری دو پیامد این مشکل است و باعث گلایه‌ی شهروندان می‌شود. روابط عمومی آبفا گراش، در پیامی در واتساپ علت قطعی همزمان برق و آب را توضیح داده است. ظاهرا مشکل از قطع برق در مسیر انتقال و عدم امکان دریافت آب از سد و محدود بودن ظرفیت مخازن و چاه‌ها است.

روابط عمومی آبفا در پاسخ به هفت‌برکه گفت: «زمانی که برق تاسیسات سد سلمان به هر دلیلی (قطع برنامه‌ریزی شده یا نشده، اتفاقات، طوفان و…) قطع می‌شود، از ظرفیت مخازن ۱۰ هزار و ۵ هزار متر مکعبی و چاه‌ها استفاده می‌کنیم و البته با صدور اطلاعیه از شهروندان می‌خواهیم که مخازن خانگی خود را مدیریت کنند تا آب بشکه منزل کامل خالی نشود.»

آبفا اعلام کرد: «بعد از اتصال دوباره برق هم به علت ۳۰۰ کیلومتری خط انتقال با GRP به قطر هزار میلیمتر و عبور از چند شهرستان آب سد تا این که دوباره آب به مخزن گراش برسد حداقل ۵ ساعت زمان می‌برد. زمانی که آبگیری مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی شروع می‌شود، بخشی از مخزن تخلیه شده است. در این مدت به دلیل اینکه میزان خروجی آب بیشتر از ورودی است، سطح مخزن بالا نمی‌آید و افت فشار در نقاطی از شهر اتفاق می‌افتد که در بعضی نقاط این افت فشار به شکل قطع آب است. لذا بالانس شدن شبکه آبرسانی زمان‌بر است.»

روابط عمومی آبفا گراش گفت: «در طی این مدت تا بالانس شدن شبکه ممکن است دوباره قطع برق در مسیر انتقال رخ بدهد و باز چند ساعت دیگر آبگیری و بالانس شبکه به تاخیر می‌افتد هر یک ساعت و نیم قطعی برق برابر با حدود ۵ ساعت نرسیدن آب به گراش است.»

آبفا گراش  در مورد شیوه‌های مدیریت مصرف می‌گوید: «در صورتی که آب به نیمه‌شمالی شهر (شهرک شهید بهشتی، بلوار الله قلی‌خان، مسکن خود مالکی…) نرسد، خط انتقال نیمه جنوبی شهر بسته خواهد شد تا آب به مناطق شمالی هم برسد. اما ارتفاع برخی از مناطق در بخش شمالی شهر بالاتر از سطح مخزن است.»

علی رغم اینکه در طول مسیر خط انتقال، تاسیسات خط سلمان در بعضی از نقاط دارای خط انتقال برق رسانی اختصاصی نیز می باشند اما کمبود انرژی و اتفاقات تجهیزات برق رسانی باعث قطع برق می‌شود و مادامی که این چالش قطعی برق وجود دارد آبرسانی با مشکل مواجه می‌شود. ضمن اینکه نواسانات احتمالی در شبکه توزیع برق نیز به تجهیزات آبرسانی (الکتروپمپ، تابلو برق و … ) آسیب می‌رساند و تعویض این تجهیزات هم زمان‌بر بوده و در روند آبرسانی اختلال ایجاد می کند.

بهتر است بگویم که قطع برق فقط قطع برق نیست بلکه پس از قطع برق، خدمات دیگر مانند آب، تلفن همراه، اینترنت و … هم به دلایل مختلف از دسترس خارج و زندگی چند درجه سخت‌تر می‌شود.

خروج از نسخه موبایل