نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

تشخیص نادرترین مارگزیدگی جهان در اورژانس بیمارستان گراش

هفت‌برکه: مختصصان بیمارستان امیرالمومنین علی(ع) گراش موفق به تشخیص یک مارگزیدگی بسیار نادر شدند که پیش از این تنها دو مورد در جهان دیده شده بود. یک مرد ۷۰ساله بستکی که دچار گزش مار کبری شده بود، از بیمارستان بستک به بیمارستان گراش آمده بود تا تیم متخصصان این بیمارستان علایم شدید همچون فلج اعصاب مغزی، افتادگی پلک‌ها و از دست دادن قدرت حرکت چشم‌ها را درمان کنند. به گفته‌ی دکتر خالقی، متخصص طب اورژانس بیمارستان، این بیمار می‌توانست به عنوان یک کیس‌ریپورت (گزارش موردی) به صورت مستند به جامعه علمی جهان ارائه شود، اما با اصرار بیمار و همراهانش، به بیمارستان علی‌اصغر(ع) شیراز منتقل شد.

مارگزیده با علائم نادر

آقای ۷۰ساله با علایم بیماری گزیدگی مار کبری در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ به بیمارستان امیرالمومنین(ع) گراش مراجعه می‌کند. این بیمارِ اهل بستک، حدود ساعت ۸ شب دچار گزش مار کبری می‌شود و بعد از مراجعه به بیمارستان بستک و گرفتن چهار سرم ضد مار، علایم بیماری‌اش تشدید می‌شود و به گفته‌ی متخصص داخلی بیمارستان بستک، باید به بیمارستانی که متخصص مغز و اعصاب دارد برود که بتواند این بیماری و علایم را درمان کند.

بعد از اعزام به بیمارستان امیرالمومنین(ع) گراش، سریعا یک تیم متشکل از متخصصین مغز و اعصاب، داخلی و اورژانس دست‌به‌کار می‌شوند و کارهایی که باید بر روی بیمار انجام شود، صورت می‌‌دهند. علایم بیمار ابتدا با فلج اعصاب متعدد مغزی آغاز می‌شود و در ادامه، بیمار دچار افتادگی پلک‌ها می‌شود، به طوری که که چشم بیمار در یک نقطه ثابت می‌ماند و قدرت حرکت چشم و پلک‌هایش را از دست می‌دهد. علایم شدیدتر می‌شود و رفته‌رفته قدرت بلع و قورت دادن آب دهان را هم از دست می‌دهد.

دکتر علی‌اصغر خالقی، متخصص طب اورژانس بیمارستان امیرالمومنین ( ع) گراش و معاون سابق درمان و آموزشی دانشکده علوم پزشکی، در گفتگو با هفت‌برکه گفت: «ما سریعا کارهایی را که باید انجام می‌دادیم برای بیمار انجام دادیم و آماده‌ی این بودیم که اگر اتفاق خطرناکی برای مریض افتاد، نظیر ایست تنفسی، آماده باشیم. در این بین، ما سعی کردیم از یکی دو نفر از اساتید دانشگاه تهران مشورت بگیریم و آنها هم حقیقتا در حیرت و بهت مانده بودند که چنین چیزی را تا الان اصلا مشاهده نکرده‌اند.»

تشخیص سومین مورد در جهان

با تحقیق و بررسی تیم متخصصان بیمارستان گراش و با نظر دکتر مرضیه خزایی، متخصص مغز و اعصاب، تشخیص داده شد که بیمار ۷۰ ساله‌ی بستکی سومین مورد از این نوع گزیدگی در جهان است و قبل از آن فقط دو مورد در جهان ثبت شده است. دکتر خالقی گفت: «قبلا مواردی با گزش مار کبری اتفاق افتاده بود که اثراتی روی چشم می‌گذاشت و یک عضله را درگیر می‌کرد و یا باعث آب سیاه در چشم می‌شد، ولی این مورد واقعا عجیب، کم‌نظیر و کم‌سابقه بود. ما تصمیم داشتیم که این بیماری را به صورت کیس‌ریپورت (گزارش موردی) و به عنوان سومین مورد در جهان که در گراش شناسایی شد، به صورت مستند و مستدل علمی ارائه بکنیم که متاسفانه به دلیل بی‌قراری بی‌حد و حصر بیمار و همراهانش، بیمار به بیمارستان علی‌اصغر (ع) شیراز اعزام شد و از دسترس ما دور شد.»

دکتر خالقی در صحبت‌هایش درباره‌ی این که چرا بیمار بین دو بیمارستان گراش و بندرعباس، گراش را انتخاب کرده است، گفت: «بیمار بین دو بیمارستان بندرعباس و گراش، گراش را انتخاب می‌کند. وقتی علت را از همراهان او پرسیدم، به من گفتند که چون گراش امکانات کاملی دارد و توجهی که به بیماران دارند هم زیاد است. نه فقط این مورد، که چندین مورد هم مریض بستکی داشتم. وقتی من از سر کنجکاوی از آنها می‌پرسیدم که چرا گراش را انتخاب کرده‌اند، آنها می‌گفتند که ما آوازه‌ی گراش را بیشتر شنیده‌ایم و اطرافیان‌مان هم از گراش نتیجه بیشتری گرفته‌اند.»

 

خروج از نسخه موبایل