نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

جوابیه فرمانداری به خبر بی‌خانمان‌ها: ۵ طرح جمع‌آوری اجرا شده / مردم به این افراد کمک نکنند

هفت‌برکه: بعد از انتشار خبر «از چشم شما: بی‌خانمان‌ها دیگر فقط زیر پوست شهر نیستند» (در هفت‌برکه) در هفته‌ی گذشته و واکنش مخاطبان و درخواست پیگیری این مسئله از سوی آنها، کریم بیگلری، کارشناس و دبیر کارگروه فرهنگی-اجتماعی فرمانداری گراش، همراه با کارگروه سلامت زنان و خانواده و ستاد کنترل آسیب‌های اجتماعی، جوابیه‌ای برای هفت‌برکه ارسال کردند. این جوابیه شامل توضیح پنج بخش از فعالیت‌هایی است که این کارگروه اخیرا انجام داده است.

جوابیه فرمانداری: ۱۰ جلسه و ۵ طرح

برگزاری ۱۰ جلسه برای معضل بی‌خانمان‌ها در یک سال اخیر

مسئله حضور بی‌خانمان‌ها در سطح شهر گراش یکی از مهم‌ترین موضوعات کارگروه اجتماعی-فرهنگی و کنترل آسیب‌های اجتماعی می‌باشد و از یک سال اخیر تاکنون ۱۰ جلسه در این خصوص برگزار شده است که ماحصل این جلسات، مصوبات کاربردی و مفیدی بوده است که اکثر آنها عملیاتی شده است؛ برخی از این مصوبات به شرح ذیل می‌باشد:

طرح جمع‌آوری معتادین متجاهر

این طرح که از تاریخ بهمن ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲ با همکاری مشترک فرمانداری، نیروی انتظامی، بهزیستی و شهرداری اجرا گردید، به دستگیری ۱۰۰ نفر (برخی از این افراد دو یا سه بار دستگیر شده‌اند) و انتقال آنان به کمپ ترک اعتیاد جهت طی دوره درمان انجامید.

طرح شناسایی و جمع‌آوری کودکان کار خیابانی

این طرح در طول سال ۱۴۰۲ طی سه مرحله با همکاری فرمانداری، بهزیستی، هلال‌احمر، نیروی انتظامی، شهرداری و آموزش و پرورش اجرا گردید که علی‌رغم مشکلات فراوان در روند اجرا، منجر به شناسایی چندین کودک کار و توجیه و تفهیم خانواده‌های آنان برای عدم اجازه‌ی حضور کودک در خیابان و آموزش خود کودک برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی در کمین آنان گردید. لازم به ذکر است که تمامی کودکان کار خیابانی از اتباع خارجه بودند و هیچ کودک ایرانی در بین کودکان شناسایی شده حضور نداشت.

طرح شناسایی متکدیان و معتادین متجاهر زن

این طرح به شناسایی چند زن متکدی و معتادی که مشکلات عدیده‌ای در سطح شهر ایجاد نموده بودند، انجامید که با دستور فرمانداری و همکاری ادارات؛ از خدمات دولتی محروم و فرایند طرد آنان از شهرستان و اعمال ماده ۱۶ انجام و متعاقبا در حال پیگیری می‌باشد.

طرح شناسایی و انتقال معتادین متجاهر زن به مراکز ترک اعتیاد مرکز استان

مرحله اول این طرح با همکاری فرمانداری، دادستانی، بهزیستی، نیروی انتظامی و شهرداری در آذرماه سال ۱۴۰۲ اجرا گردید و مرحله دوم آن نیز در هفته جاری انجام خواهد گرفت.

طرح دستگیری فروشندگان مواد مخدر در راستای کاهش جذب مهاجرت معتادین متجاهر و بی‌خانمان از شهرهای دیگر به شهر گراش

در این طرح که توسط نیروی انتظامی انجام گرفت، تعداد ۳۲ نفر خرده‌فروش مواد مخدر دستگیر و تحویل مراجع قضایی گردیدند. لازم به ذکر است که شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فرمانداری شهرستان گراش با همکاری ادارات عضو این شورا به طور جدی جلسات هماهنگی را به صورت ماهیانه برگزار می‌نماید که از جمله موضوعات مطرح در این جلسات موضوع معتادین متجاهر می‌باشد.

مردم از کمک به این افراد پرهیز کنند

لازم به ذکر است که علیرغم اقدامات صورت گرفته، چندین عامل مهم باعث مهاجرت روزافزون افراد بی‌خانمان از شهرهای مختلف کشور به شهر گراش شده است؛ از جمله موارد مهم می‌توان به کمک‌های مردمی که از روی نیت خیرخواهی به این افراد که معمولا خود را به عنوان نیازمند معرفی می‌نمایند، اهدا می‌گردد و همچنین پذیرش مطلوب و خوشرویی با این افراد در سطح جامعه از روی نیت دلسوزی و کمک اشاره نمود. لذا از عموم مردم نیک‌اندیش گراش خواهشمندیم با هدف پیشگیری از افزایش روزافزون این افراد در گراش، از ارائه کمک نقدی و غیرنقدی به این افراد بدون بررسی پرهیز نمایند.

مردم در صورت مشاهده این موارد به کجا گزارش دهند؟

هفت‌برکه در تماس با سلیمانی، رئیس اداره بهزیستی گراش، پرسید مردم در صورت مشاهده افراد کارتن‌خواب، معتادان متجاهر و بی‌خانمان‌ها به کجا می‌توانند گزارش دهند و کدام نهاد مسئول پیگیری این موضوع است. سلیمانی در پاسخ گفت: «در بحث مواجه با این افراد، در ابتدا نیروی انتظامی و خدمات شهری شهرداری باید آنها را جمع‌آوری کنند و بعد این دو نهاد با توجه به نوع این افراد، با دستگاه و اداره‌ی مربوط هماهنگی می‌کنند. مثلا اگر فرد یک سالمند و یا یک کودک بی‌سرپرست و یا بدسرپرست باشد به بهزیستی و اگر زن بی‌سرپرست باشد به کمیته‌ی امداد ارجاع داده می‌شود. حلقه‌ی اول نیروی انتظامی و خدمات شهری شهرداری است و مردم می‌توانند به آنها گزارش دهند.»

او همچنین از مردم خواست در صورت مشاهده کودک خیابانی، کودک‌آزاری و یا کودک بی‌سرپرست، با شماره اورژانس ۱۲۳ تماس بگیرند و افزود: «گاهی مردم مواردی از این قبیل مشاهده می‌کنند و به طور شخصی با من یا مسئول دیگری تماس می‌گیرند. اگر با شماره ۱۲۳ تماس بگیرند از مرکز استان سریعا پیگیری و با مرکز لار تماس و هماهنگی برقرار و موضوع رسیدگی می‌شود. از سویی چون تماس با این سامانه از گراش کم است، مرکز بهزیستی استان گاهی می‌گوید ما گزارش و آماری از این موارد در گراش نداریم. چون تماسی با این شماره نبوده و تماس مردم با یک شخص مسئول بوده، موردی به طور رسمی ثبت نشده است. تماس مردم با این سامانه شاید باعث راه‌اندازی خدمات اورژانس اجتماعی در گراش شود و به حل معضل این افراد و آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند.»

 

خروج از نسخه موبایل