نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

نماینده خیر: نمی‌خواهیم اینجا فقط یک مرکز ساده خون‌گیری باشد

هفت برکه: در مراسم افتتاح رسمی پایگاه انتقال خون گراش، نماینده خیر با اشاره به هزینه‌های انجام شده خواهان تامین نیرو و ارتقا این پایگاه به مرکز فرآوری انتقال خون شد. 

به گزارش هفت برکه هفتم شهریور ماه، مراسم افتتاح مرکز انتقال خون گراش در مجموعه درمانی آبشار اندیشه با حضور خادمی، معاون اقتصادی استاندار و دکتر اکبری‌زاده مدیر کل سازمان انتقال خون فارس؛ طاهرزاده، فرماندار گراش و برخی از مسئولین شهر برگزار شد.

مجموعه درمانی آبشار اندیشه واقع در شمال شهر گراش و انتهای بلوار اله‌قلی‌خان شامل سه بخش است اورژانس ۱۱۵ در بهمن ۱۴۰۰ و مرکز دیالیز در شهریور ۱۴۰۱ افتتاح شده بود و ۶ شهریورماه مرکز انتقال خون که از یک سال پیش در این محل فعال بود رسما افتتاح شد. 

۸.۵ درصد فرآورده‌های خونی کشور در فارس تولید می‌شود

دکتر اکبری‌زاده، با تبریک هفته دولت و تشکر از خیر سخنانش را آغاز کرد و گفت:«ما از وقتی در  انتقال خون مستقر شدیم وظیفه خود دانستیم که از این پایگاه حمایت شود و یک پایگاه قوی را شاهد باشیم با توجه به این سیستم درمانی شهرستان گراش یک سیستم درمانی قوی است، جا دارد ما هم به عنوان زنجیره اصلی درمان که تامین خون و فراورده خونی است از نیاز اصلی بیمارستان حمایت کنیم.»

او در ادامه گفت:«تقاضا داریم حمایت‌ها ادامه داشته باشد چرا که واقعیت این جایگاه انتقال خون و اهمیت آن و نیازی که بیماران و افراد دارای بیماری مزمن که زندگی‌شان به خون و فرآورده‌های خونی و تزریق آن وابسته است اهمیت این جایگاه و این سازمان را دو چندان کرده است. متاسفانه جایگاه سازمان انتقال خون چه در استان و چه در کشور تبیین نشده است چرا که تا به امروز تمام نیازها در زمینه خون به صورت کامل تامین شده و کمبودی نبوده است

او با بیان این که متاسفانه از لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات و به خصوص از لحاظ بودجه استانی جز اداره‌های ضعیف استان محسوب می‌شویم، ادامه داد:«بودجه‌هایی که به ما تخصیص داده می‌شود متاسفانه شامل موارد جاری است که با توجه به افزایش تورم و افزایش نرخ وسایل مصرفی جوابگوی کل استان نیست. ما در استان فارس این افتخار را داریم که به عنوان بزرگترین پایگاه که دارای بیشترین پایگاه فرآوردگی در کشور است. بزرگترین پایگاه استانی کشور هستیم و دومین استان در زمینه خون و فرآورده‌های خونی هستیم بعد از تهران. نزدیک هشت و نیم درصد از تولیدات کشور را داریم تولید می‌کنیم از طرفی استان فارس قطب پزشکی جنوب کشور هست در هر روز ما حداقل از شش تا هفت استان پذیرای بیمارانی هستیم که در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند.  تمام این‌ها رسالت سیستم درمانی و انتقال خون که زنجیره اصلی درمان است را به ما نشان می‌دهد. من خواهش می‌‍کنم از خیرین همین طور که در این کمتر از دو سالی که در خدمت دوستان هستم حمایت کردند از مقامات استانی باز هم حمایتشان را بیشتر کنند که یک سری از پروژه‌ها و بحث‌های عمرانی و تعیین و تکلیف نیرو که سال‌ها مغفول بوده، مرتفع شود.»

اکبری‌زاده با اشاره به ضعف‌ها و کمبود‌های سازمان انتقال خون در سال‌های گذشته عنوان کرد:«در سال‌های گذشته در جذب نیروی انسانی متاسفانه در انتقال خون خوب عمل نکردیم و در جذب اعتبارات خوب عمل نکردیم و به هر حال ما می‌دانیم که خیر بزرگواری که از مال خودش می‌گذرد و برای نجات جان بیمار و دیگران وقف می‌کند، ما، به عنوان سیستم دولتی و مدیریتی باید قدردان این توجه و از خودگذشتگی باشیم. خوشبختیم که توانستیم بیش از یک میلیارد و دویست میلیون تومان هزینه خرید تجهیزاتی که امروز در پایگاه مستقر است را جذب کنیم و امیدواریم با همراهی مردم شهرستان با افزایش آمار اهدای خون در طول سال شاهد گسترش پایگاه خون در شهرستان باشیم و جا دارد این اتفاق بیافتد.»

وجود نیروی انسانی تضمین‌کننده خدمات پایگاه خواهد بود

مدیر کل سازمان انتقال خون با تقدیر از مردم و خیرین گراشی گفت:«افتخار داریم که با خدمات بیمارستان امیر المومنین علی (ع) گراش از نزدیک آشنا هستیم و نیاز دارد که حمایت شود و در کنار آن انتقال خون هم حمایت شود. چارت نیروی انسانی پایگاه‌هایی که افتتاح می‌شود مثل گراش باید در سیستم بالاتری از استان مثل اداره استخدامی تهران به صورت مرکزی پیگیری کرد و وجود چارت نیروی انسانی است که تضمین کننده خدمات پایگاه ما خواهد بود در آینده. تشکر ویژه از کلیه مردم عزیز گراش که خیرین وصف ناشدنی به کل کشور تقدیم و معرفی می‌کند و تقاضا دارم این نکته را در نظر داشته باشید انتقال خون یک امر خیر و اهدای زندگی برای تمام مردم کشور است. ما افتخار می‌کنیم که استان فارس استان پشتیبان و معین  سیستان و بلوچستان است برای بیماران تالاسمی این استان ما ارسال خون داریم و اگر خیری به ما کمک کند علاوه بر این که نیت و کار خیرش در همان شهرستان استان مورد استفاده قرار می‌گیرد، در استان هم نتیجه آن دیده می‌شود.»

بیشتر مشکلات با کمک خیر و سازمان رفع شده است

اندیشه، مدیر پایگاه انتقال خون گراش نیز بعد از خیر مقدم به حاضرین ،گزارشی از وضعیت و عملکرد پایگاه انتقال خون گراش را ارائه داد و گفت:«فعالیت پایگاه انتقال خون گراش از سال ۱۳۷۹ در یکی از ساختمان‌های بیمارستان گراش آغاز شد که با استقبال قابل توجه همشهریان مواجه شد که البته با مشکلات عدیده‌‌ای از جمله کمبود نیرو، کمبود امکانات و تجهیزات و همچنین عدم انطابق ساختمان با معیارهای استاندارد انتقال خون مواجه بودیم. بنابراین درخواست و صحبت‌های اولیه از طریق مجمع خیرین سلامت جهت ساخت یک ساختمان مستقل و منطبق با استانداردهای انتقال خون با خیر بزرگوار مجموعه آبشار اندیشه و نماینده محترم ایشان جناب مهندس وقارفرد انجام شد که ایشان موافقت کردند با همکاری سازمان انتقال خون شیراز ساخت این ساختمان آغاز شد و در سال ۱۴۰۰ به پایان رسید. برای نقل مکان به پایگاه جدید یک سری مشکلات از جمله تجهیزات مورد نیاز و نیروی فنی وجود داشت که با همکاری خیر محترم دانشکده علوم پزشکی گراش و سازمان انتقال خون شیراز تا حد زیادی مشکلات برطرف گردید. تشکر ویژه از ریاست و معاونین محترم دانشکده علوم پزشکی گراش که در طول این سالها نهایت همکاری چه از لحاظ تامین تجهیزات و همین طور نیروی فنی که شامل دو پزشک طرحی و دو نیروی فنی طرحی که به پایگاه اختصاص دادند.»

او در ادامه با اشاره به افزایش آمار خون‌گیری در این مرکز گفت:«تشکر از دکتر اکبرزاده که طی مدت حضورشان در انتقال خون توجه و حمایت ویژه‌ای به این پایگاه داشتند از جمله این که طی دو مرحله تعداد قابل توجه‌ای تجهیزات مثل تخت خونگیری، همواسکید، هموسیلر، یخچال، بانک خون و دیگر امکانات را به این پایگاه اختصاص دادند که نتیجه این همکاری و تلاش‌ها افزایش آمار خونگیری و استقبال بیشتر اهداکنندگان در طی این مدت بوده است.»

به جای تشکر، توقع خیر برای ارتقا این مرکز را برآورده کنید

مهندس وقارفرد، نماینده خیر دیگر سخنرانی بود که در این مراسم صحبت کرد او با بیان که وقتی خیری می‌آید و کاری انجام می‌دهد انتظار دارد از سوی دستگاه دولتی هم همکاری لازم صورت بگیرد، گفت: «با مدیر کل قبلی آقای دکتر ترابی و از شروع ساخت مرکز قول و قرار شفاهی با هم داشتیم که اینجا فقط تبدیل به یک مرکز خون‌گیری تنها نشود در خدمت حضرتعالی هم رسیدیم و عرض کردیم. مرکز خون‌گیری با ۲۰۰ متر ساختمان مشکل‌ش حل می‌شود به خصوص که خون باید گرفته شود و برده شود مرکز همسایه ولی ساختمانی که ساخته شد وسیع‌تر بود و با امکاناتی مبنی بر ایجاد یک مرکز فرآوری طراحی و تعریف شد.»

او با تاکید روی این موضوع که اگر می‌خواهید از خیر قدردانی کنید در جهت سازندگی بیشتر حرکت کنید، ادامه داد:«می‌گویند ما در همسایگی مرکز فراوری داریم و دیگه نیازی نیست در حالی که خون و اهدای خون و فراورده خونی از اهمیت حیاتی برخوردار است و ما حتی اگر همسایه‌مان این مرکز را داشته باشد مطمئن هستیم که اینجا هم  با مقدمات اولیه و قول شفاهی که از دوستان گرفتیم و باید دنبال توسعه مرکز باشیم که بتوانیم فراورده‌گیری کنیم اگر قرار است اینجا یک مرکز خون گیری باشد که ضرورت نداشت ما بالای ۵ میلیارد تومان هزینه و ۵ هزار متر عرصه را زیباسازی  کنیم در جهت تشویق مردم به اهدای خون. با این جابه جایی  قطعا میزان دریافت خون اینجا دو برابر شده است. اگر همچنان در ادامه کار توقع همکاری از خیر دارید، ما توقع‌مان این است که اینجا را یک واحد کاملا مستقل بدانیم. همسایه‌مان برادران دینی ما هستند و هیچ مشکلی با هم نداریم ولی چه خوب است که در رقابت سازنده دو پایگاه فراوری در کنار همدیگر باشند.»

نماینده خیر که بر ارتقا این مرکز پافشاری داشت، گفت:«مگر نمی‌گویید ما استان معین سیستان هستیم؟ درجهت اطلاع، ما خیرین گراشی هم در سیستان هم در هرمزگان دست به خیر بودیم. خیر همین مرکز چهار مرکز بهداشت در جاسک و بشاگرد ساخته است که  الان ۹۰ درصد مردم گراش خبر ندارند. بدون هیچ تعصبی و خارج از تعارفات و خوش آمد و بدآمد عرضمان این است از این‌ها بگذریم و کار موثر کنیم اگر می‌خواهید تشکری از خیر کنید توقع  او را برآورده کنید توقع این است در جهت سازندگی بیشتر یک حرکتی شود و تصمیماتی گرفته شود و دکتر اکبری‌زاده لطف داشتند و موافقتشان به تهران منعکس کردند که با حضور دکتر حسین زاده و خالقی و دکتر جهانی در تهران نشستی داشتیم یک سری شرط و شروط و موافقت اولیه هم به عمل آمد و ظاهرا مغفول ماند و به خصوص از طرف استانداری محترم چون ظاهرا مرکز مثل این که انتقال خون را کسی تحویل نمی‌گیرد.»

این مراسم با چیدن روبان و بازدید از ساختمان به پایان رسید اما در جریان این بازدید فرماندار و مدیر کل سازمان انتقال خون به اندیشه، مدیر پایگاه این وعده را دادند که برای تامین نیرو و چارت سازمانی و همچنین ارتقا پایگاه انتقال خون به فرآوری، پیگیری لازم را انجام دهند.

 

 

خروج از نسخه موبایل